University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Kasvatusyhteistyön rakentuminen pienen lapsen varhaiskasvatuksen aloituksessa : tapaustutkimus

Thumbnail
View/Open
380.2Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Toivonen, Sari
Date
2017
Discipline
VarhaiskasvatusEarly Childhood Education

 
Toivonen, Sari. 2017. Kasvatusyhteistyön rakentuminen pienen lapsen varhaiskasvatuksen aloituksessa — tapaustutkimus. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 76 sivua. Tutkimuksessa tarkastellaan yksivuotiaan lapsen varhaiskasvatuksen aloituksessa rakentuvaa kasvattajien ja vanhempien välistä kasvatusyhteistyötä. Tutkimus on osa laajempaa lasten siirtymiä koskevaa seitsemän maan välistä tutkimusta. Jyväskylän yliopistossa toteutettava hanke Lasten siirtymät varhaiskasvatuksessa liittyy laajempaan Social and emotional experiences in transition through the early years -projektiin. Suomessa pienten lasten siirtymiä ei ole juurikaan tutkittu, joten tutkimukselle on tarvetta. Tässä laadullisessa tapaustutkimuksessa on etnografisia piirteitä. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin vanhempien ja kasvattajien haastatteluja ennen lapsen ensimmäistä päivää varhaiskasvatuksessa. Lisäksi havainnoitiin ja videoitiin lapsen tuonti- ja hakutilanteita päiväkodilla ensimmäisen kuukauden aikana seuraavasti: ensimmäisenä hoitopäivänä, viikon kuluttua sekä kuukauden kuluttua aloituksesta. Tutkimustulosten muodostamisessa käytettiin haastatteluiden osalta aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Kasvatusyhteistyötä luonnehtivat ennen varhaiskasvatuksen aloitusta seuraavat luokat: tutustumisen merkitys, vanhemmuuden kokemusten tunnistaminen, avoimuus, neuvottelu lapsen tarpeista sekä vanhempien tarpeiden tulkinta. Varhaiskasvatuksen aloituksen jälkeen kasvatusyhteistyötä puolestaan luonnehtivat neljä luokkaa, jotka olivat seuraavat: vastaanottamisen merkitys luottamuksen rakentajana, tapojen tutuksi tekeminen, päivittäisten kokemusten jakaminen sekä huolten pehmentäminen. Tutkimuksessa kasvatusyhteistyö näyttäytyi kahdensuuntaisena, avoimena ja vuorovaikutteisena. Ennen aloitusta tutustumiskäyntejä pidettiin tärkeinä kasvatusyhteistyön rakentumisen kannalta. Asettuminen vanhemman asemaan omien vanhemmuuden kokemusten kautta sekä avoimuus määrittelivät osaltaan kasvatusyhteistyön rakentumista. Ennen aloitusta neuvoteltiin lisäksi lapsen tarpeista, ja kasvattajat pyrkivät rohkaisemaan vanhempia sekä tulkitsemaan heidän tunteitaan. Myös aloituksen jälkeen kasvattajat pyrkivät pehmentämään vanhempien huolia ja rohkaisemaan vanhempia muutoksessa. Lapsen aloitettua varhaiskasvatuksessa kasvatusyhteistyössä korostui lisäksi vastaanottamisen tärkeys luottamuksen rakentajana. Alussa päiväkodin tavat pyrittiin tekemään tutuiksi ja jakamaan lapsen päivittäiset kokemukset vanhempien kanssa. Tutkimukseni antaa vanhemmille sekä kasvattajille tietoa siitä, kuinka kasvatusyhteistyötä rakennetaan jokapäiväisissä kohtaamisissa päiväkotiarjessa avoimesti ja luottamusta rakentaen. ...
Keywords
kasvatusyhteistyö Tapaustutkimus varhaiskasvatus siirtymävaihe vanhemmat lapset (ikäryhmät) lapset (perheenjäsenet) siirtymäaika
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201801311400

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23417]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Lapsen toimijuuden rakentuminen varhaiskasvatuksen aloituksessa : tapaustutkimus 

    Varis, Eveliina (2020)
    Tämän tapaustutkimus tarkastelee yhden lapsen varhaiskasvatuksen aloitusta. Tutkimuksen tarkempana intressinä on lapsen toimijuuden rakentuminen varhaiskasvatuksen aloituksessa erityisesti niissä tilanteissa, joissa ...
  • Äitien luottamuksen rakentuminen kasvattajiin varhaiskasvatuksen aloituksessa 

    Rutanen, Niina; Laaksonen, Kati (Suomen Varhaiskasvatus ry., 2020)
    Vanhempien ja kasvattajien kasvatusyhteistyön sujuvuus heijastuu siihen, millaiseksi varhaiskasvatuksen aloitus muodostuu lapsen kokemuksena. Parhaimmillaan yhteistyön alkuvaihe tukee luottamuksen rakentumista vanhempien ...
  • Vanhemman ja kasvattajan luottamuksen rakentuminen varhaiskasvatuksen aloituksessa 

    Laaksonen, Kati (2017)
    Laaksonen, Kati. 2017.Vanhemman ja kasvattajan luottamuksen rakentuminen varhaiskasvatuksen aloituksessa. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 92 sivua. Vanhempien ...
  • Pienen lapsen arjen rakentuminen työssäkäyvien vanhempien näkökulmasta 

    Turunen, Maija (2020)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää työssäkäyvien vanhempien näkökulmasta pienten lasten arkea. Lapsen arjen tiedetään olevan sidoksissa muun perheen arkeen (ks. Repo 2009) sekä lapsen kasvuympäristöön (ks. ...
  • Varhaiskasvattajien odotuksia pienen lapsen sopeutumisesta päiväkoti-instituutioon 

    Salminen, Senni (2019)
    Päiväkoti-instituution toimintakulttuuri ja lapsiin kohdistetut odotukset eroavat niistä kulttuurisista toimintamalleista, joita lapsi kohtaa kotonaan. Näin ollen siirtymä kotoa päiväkotiin edellyttää lapselta sopeutumista ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre