dc.contributor.author | Rutanen, Niina | |
dc.contributor.author | Laaksonen, Kati | |
dc.date.accessioned | 2020-09-08T09:06:07Z | |
dc.date.available | 2020-09-08T09:06:07Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Rutanen, N., & Laaksonen, K. (2020). Äitien luottamuksen rakentuminen kasvattajiin varhaiskasvatuksen aloituksessa. <i>Journal of Early Childhood Education Research</i>, <i>9</i>(2), 349-372. <a href="https://journal.fi/jecer/article/view/114137" target="_blank">https://journal.fi/jecer/article/view/114137</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_41951164 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71684 | |
dc.description.abstract | Vanhempien ja kasvattajien kasvatusyhteistyön sujuvuus heijastuu siihen, millaiseksi varhaiskasvatuksen aloitus muodostuu lapsen kokemuksena. Parhaimmillaan yhteistyön alkuvaihe tukee luottamuksen rakentumista vanhempien ja kasvattajien välille. Tässä artikkelissa kiinnostus kohdistuu luottamuksen rakentumisen prosessiin äitien näkökulmasta. Tarkastelemme miten luottamus kasvattajiin varhaiskasvatuksen instituutiossa rakentuu äitien puheessa heidän pohtiessaan lapsensa ensi kuukausia varhaiskasvatuksessa. Teoriasidonnaisen sisällönanalyysin tuella tutkimme, onko puheesta löydettävissä Rempelin, Holmesin ja Zannanin (1985) kuvaamia luottamuksen rakentumisen tasoja. Aineistona ovat viiden noin 1,5-vuotiaan lapsen äidin haastattelut. Haastattelujen ajankohtana lapset olivat olleet noin neljä kuukautta päiväkodissa, ja haastatteluissa esitettiin äideille myös videomateriaalia päiväkodista. Äitien puheesta löytyi kaksi luottamuksen syvenemiseen liittyvää tasoa: 1) Kasvattajien toiminnan ennustettavuus (‘ennustettavuus’, emt.) sekä 2) Kohti varmuutta: kasvattajien henkilökohtaisten ominaisuuksien arvostus ja suhteiden syveneminen lapseen ja äitiin (‘varmuus’, emt.). Rempelin ja kollegoiden (1985) mallin mukaista ‘uskon’ tasoa ei haastattelupuheesta tunnistettu. | fi |
dc.description.abstract | Educational partnership between parents and teachers in early childhood education and care (ECEC) is closely connected to children’s experiences during their first transition from home to ECEC. This transition is a starting point for educational partnership and supports building of trust between the diverse participants. In this article, we are interested in the process of building trust from the mothers’ perspectives. We will analyse from mothers talk how their trust to educators in ECEC institution builds while they are talking about their child’s first months in ECEC. The theoretical framework for the analysis is based on Rempel’s, Holmes’ and Zannan’s (1985) model for the development of trust. We will use the model to explore whether the dimensions of trust described in the model are present in the mothers’ talk. The data consists of five semi-structured interviews with mothers whose children were under 1,5-years-old when they started attending ECEC. At the time of the interviews, children had been attending ECEC for about four months. During the interviews, video clips from the ECEC setting were shown to mothers to promote reflections and commentaries. The mothers’ talk included two dimensions linked to the development of trust: 1) predictability linked to teacher’s behaviour (‘predictablity’, ibid.) and 2) towards dependability: valuing of personal characteristics of the teachers, and closer personal relationships to child and mother (‘dependability’, ibid.). The dimension of ‘faith’, following Rempel, Holmes and Zannan (1985), was not identifiable from the interview data. | en |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language | fin | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Suomen Varhaiskasvatus ry. | |
dc.relation.ispartofseries | Journal of Early Childhood Education Research | |
dc.relation.uri | https://journal.fi/jecer/article/view/114137 | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.title | Äitien luottamuksen rakentuminen kasvattajiin varhaiskasvatuksen aloituksessa | |
dc.type | article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202009085791 | |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 349-372 | |
dc.relation.issn | 2323-7414 | |
dc.relation.numberinseries | 2 | |
dc.relation.volume | 9 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © 2020 Niina Rutanen ja Kati Laaksonen & Suomen Varhaiskasvatus ry. – Early Childhood Education Association Finland. | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.relation.grantnumber | 321374 | |
dc.subject.yso | luottamus | |
dc.subject.yso | kasvatusyhteistyö | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | lapset (ikäryhmät) | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1725 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p38174 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1650 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p4354 | |
dc.rights.url | http://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en | |
dc.relation.funder | Research Council of Finland | en |
dc.relation.funder | Suomen Akatemia | fi |
jyx.fundingprogram | Academy Project, AoF | en |
jyx.fundingprogram | Akatemiahanke, SA | fi |
jyx.fundinginformation | Tämän artikkelin kirjoittamista on tukenut Suomen Akatemia (Hanke nro 321374), Lasten sosiospatiaaliset suhteet ja eletyt kokemukset varhaiskasvatuksen siirtymissä -projektissa. | |
dc.type.okm | A1 | |