Lapsen toimijuuden rakentuminen varhaiskasvatuksen aloituksessa : tapaustutkimus
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tapaustutkimus tarkastelee yhden lapsen varhaiskasvatuksen aloitusta. Tutkimuksen tarkempana intressinä on lapsen toimijuuden rakentuminen varhaiskasvatuksen aloituksessa erityisesti niissä tilanteissa, joissa lapsi saapuu vanhemman kanssa päiväkotiin. Tutkimus on toteutettu osana Jyväskylän yliopistossa toteutettavaa tutkimushanketta Lasten siirtymät varhaiskasvatuksessa. Tutkimus on jatkunut vuodesta 2019 hankkeessa Trace in ECEC- Lasten sosio-spatiaaliset suhteet ja eletyt kokemukset varhaiskasvatuksen siirtymissä -hankkeessa (Suomen Akatemia 2019-2023).
Tutkimusaineistona ovat videot, jotka on kuvattu lapsen ensimmäisenä päivänä varhaiskasvatuksessa, viikon jälkeen, kahden viikon jälkeen ja kuukauden jälkeen aloituksesta. Näistä videoista on valikoitunut tarkasteltavaksi ne tilanteet, joissa lapsi saapuu päiväkotiin. Tutkimuksen aineiston analysointiin käytettiin teoriaohjaavaa laadullista sisällönanalyysiä.
Lapsen toimijuus rakentui Pajun (2013) mukaisesti sidoksellisena päiväkodin eri elementteihin. Lapsen toimijuus rakentui suhteessa sosiaaliseen vuorovaikutukseen, materiaan ja fyysiseen ympäristöön, sekä suhteessa kehollisuuteen ja liikkeeseen. Saapuessaan päiväkotiin lapsi oli vuorovaikutuksessa vanhempiensa sekä kasvattajan kanssa ja lapsen toimijuus rakentui näiden vuorovaikutustilanteiden kautta sekä aikuisten tekemien tulkintojen kautta. Sosiaalinen vuorovaikutus oli sidoksissa vahvasti materiaan ja ympäristöön sekä lapsen liikkeeseen, joiden kautta toimijuus rakentui tilanteellisena.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kasvatusyhteistyön rakentuminen pienen lapsen varhaiskasvatuksen aloituksessa : tapaustutkimus
Toivonen, Sari (2017)Toivonen, Sari. 2017. Kasvatusyhteistyön rakentuminen pienen lapsen varhaiskasvatuksen aloituksessa — tapaustutkimus. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 76 ... -
Äitien luottamuksen rakentuminen kasvattajiin varhaiskasvatuksen aloituksessa
Rutanen, Niina; Laaksonen, Kati (Suomen Varhaiskasvatus ry., 2020)Vanhempien ja kasvattajien kasvatusyhteistyön sujuvuus heijastuu siihen, millaiseksi varhaiskasvatuksen aloitus muodostuu lapsen kokemuksena. Parhaimmillaan yhteistyön alkuvaihe tukee luottamuksen rakentumista vanhempien ... -
Osallisuus lapsen luovuuden mahdollistajana varhaiskasvatuksen vuorovaikutustilanteissa
Bågman, Marja-Liisa (2019)Osallisuutta, luovuutta ja niiden synteesiä tulisi edistää varhaiskasvatuksessa ja muillakin koulutusasteilla. Tarvitaan kykyä nähdä uusia mahdollisuuksia ja toimia luovalla tavalla. Tämän laadullisen tutkimuksen aineistona ... -
“Ennakointi, ennakointi ja ennakointi!” : varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia lasten aggressiivisesta käyttäytymisestä ja sen tukemisesta varhaiskasvatuksessa
Huang, Beini (2022)Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, varhaiskasvatuksen henkilöstön kohtaamat lasten aggressiivisen käyttäytymiset sekä toimintatapoja, joita ehkäistä ja puuttua aggressiivisen käyttäytymistä. Tutkimuksen avulla myös ... -
Vanhemman ja kasvattajan luottamuksen rakentuminen varhaiskasvatuksen aloituksessa
Laaksonen, Kati (2017)Laaksonen, Kati. 2017.Vanhemman ja kasvattajan luottamuksen rakentuminen varhaiskasvatuksen aloituksessa. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 92 sivua. Vanhempien ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.