Vanhemman ja kasvattajan luottamuksen rakentuminen varhaiskasvatuksen aloituksessa
Laaksonen, Kati. 2017.Vanhemman ja kasvattajan luottamuksen rakentuminen varhaiskasvatuksen aloituksessa. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 92 sivua.
Vanhempien ja kasvattajien yhteistyöllä varhaiskasvatuksen aloituksessa on merkitystä lapsen varhaiskasvatuksen aloituksen sujumiseen, mutta se on myös alku vanhemman ja kasvattajan välisen luottamuksen rakentumiselle. Luottamus on yhteistyön avain, ja hyvä yhteistyö puolestaan mahdollistaa vanhempien osallisuuden lapsensa varhaiskasvatukseen. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan sitä, millaisia kohtaamisen ja vuorovaikutuksen tilanteita vanhemmilla ja kasvattajilla on lapsen varhaiskasvatuksen aloituksessa. Lisäksi tutkimuksessa selvitetään, millaisista luottamukseen liittyvistä asioista vanhemmat, tässä tutkimuksessa äidit, puhuvat, kun lapsi on ollut muutamia kuukausia päiväkodissa. Tutkimukseni on osa Lasten polut varhaiskasvatuksessa –tutkimusta ja sen osa-hanketta Lapsen siirtymä kotihoidosta alle kolmivuotiaiden päiväkotiryhmään, joka toteutetaan Jyväskylän yliopistossa. Tutkimukseni on laadullinen tutkimus, jonka aineistona on viiden, alle 1,5 -vuotiaan lapsen, äidin haastattelut. Äitien haastattelut on tehty, kun lapset ovat olleet noin neljä kuukautta hoidossa. Analyysimenetelmänä toimi teoriasidonnainen sisällönanalyysi. Äitien ja kasvattajien välinen yhteistyö ja luottamus rakentuivat varhaiskasvatuksen aloituksessa erilaisissa kohtaamisen tilanteissa, kuten kotikäynneillä ja päiväkotiin tutustumisessa sekä myöhemmin päivittäisten kohtaamisten kautta. Äidit halusivat rakentaa luottamuksellisen suhteen kaikkiin lapsen kasvattajiin, mutta lapsen omahoitajalla oli tärkeä merkitys varhaiskasvatuksen aloituksessa. Äitien puheista löytyi neljä luottamusta rakentavaa asiaa: vanhemman ja kasvattajan välinen vuorovaikutus, lapsen ja kasvattajan hyvä suhde, kasvattajan toiminnan lapsilähtöisyys ja sensitiivisyys sekä päiväkoti instituutiona.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29376]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Äitien luottamuksen rakentuminen kasvattajiin varhaiskasvatuksen aloituksessa
Rutanen, Niina; Laaksonen, Kati (Suomen Varhaiskasvatus ry., 2020)Vanhempien ja kasvattajien kasvatusyhteistyön sujuvuus heijastuu siihen, millaiseksi varhaiskasvatuksen aloitus muodostuu lapsen kokemuksena. Parhaimmillaan yhteistyön alkuvaihe tukee luottamuksen rakentumista vanhempien ... -
Kasvatusyhteistyön rakentuminen pienen lapsen varhaiskasvatuksen aloituksessa : tapaustutkimus
Toivonen, Sari (2017)Toivonen, Sari. 2017. Kasvatusyhteistyön rakentuminen pienen lapsen varhaiskasvatuksen aloituksessa — tapaustutkimus. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 76 ... -
Lapsen ja kasvattajan kohtaamisia varhaiskasvatuksen aamupiireillä ja lounastuokioilla
Sipilä, Tuija (2019)Tässä laadullisessa tutkimuksessa tarkasteltiin 2–3 -vuotiaiden lasten ja kasvattajien välistä vuorovaikutusta varhaiskasvatuksen aamupiireillä ja lounastuokioilla. Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, millaisena kohtaaminen ... -
Lapsen toimijuuden rakentuminen varhaiskasvatuksen aloituksessa : tapaustutkimus
Varis, Eveliina (2020)Tämän tapaustutkimus tarkastelee yhden lapsen varhaiskasvatuksen aloitusta. Tutkimuksen tarkempana intressinä on lapsen toimijuuden rakentuminen varhaiskasvatuksen aloituksessa erityisesti niissä tilanteissa, joissa ... -
"Se päiväkodin aloitus meni tosi paljon paremmin, kun mitä mä luulin ja oletin. Et varmaan suurin syy oli ne hoitajat, miten mukavia ne oli" : vanhempien kokemuksia pienten lasten varhaiskasvatuksen aloituksesta
Koskela, Laura; Koivu, Eveliina (2019)Laadullinen tutkimuksemme käsittelee vanhempien kokemuksia pienten lasten aloittaessa päiväkodissa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitkä tekijät päiväkodin henkilökunnan toiminnassa lisäsivät ja vähensivät ...