Suomalaisen urheilujoukkuebrändin kehittäminen digitaalisessa ympäristössä
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Nykypäivän urheilumaailmassa menestymisessä urheilulliset saavutukset eivät enää riitä, vaan urheilujoukkueen on erotuttava kilpailijoistaan myös muilla keinoilla. Erottautuminen on mahdollista vahvan brändin rakentamisella ja sen jatkuvalla tarkoituksenmukaisella kehittämisellä. Urheilujoukkueen brändin rakentumista ja kehittämistä on tutkittu jonkin verran, mutta kaikki tutkimukset keskittyvät suurille markkina-alueille kuten Pohjois-Amerikkaan, jolloin tuloksia ei voida suoraan yleistää Suomen urheilukentässä päteviksi. Tästä syystä tässä tutkimuksessa perehdytään urheilujoukkueen brändin kehittämisen merkitykseen sekä kehittämisen mahdollistaviin resursseihin suomalaisten urheilujoukkueiden näkökulmasta. Lisäksi luodaan katsaus siitä, millaisista tekijöistä suomalainen urheilubrändi koostuu.
Tässä tutkimuksessa urheilujoukkueen brändiä tarkastellaan yhtiöbrändin käsitteen kautta sekä resurssiperusteisen näkökulman silmälasein. Tutkimus suoritettiin laadullisin menetelmin haastatellen suomalaisten urheilujoukkueiden brändin kehittämisestä ja markkinoinnista vastaavia henkilöitä. Empiirinen aineisto osoittautui rikkaaksi, ja siitä saatiin esiin monenlaisia tuloksia.
Ensinnäkin ymmärrys brändistä ja kaikista sen tuomista mahdollisuuksista sekä
sen kehittämisen tärkeydestä on pääosin hyvällä tasolla, joskin poikkeuksiakin löytyy.
Haasteeksi koettiin ennemminkin brändilähtöisen ajattelun ulottaminen läpi organisaation, jotta se toimisi kokonaisuutena brändin kehittämisen tukena. Lisäksi pitkäjänteisen strategian puute sekä kilpailukauden hetkisyys nousivat esiin haasteena kehittämisen sisäistämiseksi osaksi jokapäiväistä toimintaa. Resurssit koettiin pieniksi verrattuna esimerkiksi kansainvälisiin markkinoihin, mutta suomalaiset urheilujoukkueet hyödyntävät näitä niukkoja resursseja tehokkaasti. Selvästi alihyödynnettyjäkin resursseja kuitenkin löytyi, kun tuloksia verrattiin aikaisempaan tutkimukseen. Suomalaiset urheilujoukkueet eivät hyödynnä pelaajiaan brändilähettiläinä läheskään täydellä potentiaalilla, eivätkä ole myöskään toistaiseksi onnistuneet valjastamaan kannattajissa makaavaa resurssia esimerkiksi sisällöntuottajina tai perustamalla dialogiyhteyden heidän kanssaan sitoutuneisuuden parantamiseksi. Tulosten perusteella esitettiin myös liikkeenjohdollisia kehitysehdotuksia, jotka on aikaisemmassa tutkimuksessa todettu tehokkaiksi keinoiksi kehittää brändiä ja sen näkyvyyttä sekä sitouttavuutta.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29060]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Sosiaalisen median vaikutukset kilpaurheilujoukkueen brändipääomaan : tutkimus suomalaisen Lentopallon Mestaruusliigasta
Heinonen, Laura (2021)Digitaalisuuden ja teknologian kehityksen seurauksena sekä brändäys että markkinointi ovat murroksessa. Brändien strateginen johtaminen ja brändipääoman rakentaminen ovat kriittisiä tekijöitä liiketoiminnan menestyksen ... -
Business-to-business -asiakkaiden sitouttaminen digitaalisessa ympäristössä
Boyadzhieva, Lora (2022)Toimintaympäristössä tapahtuvat dramaattiset, markkinaolosuhteita sekä asiakastarpeita koskevat muutokset kasvattavat sitoutumisen merkitystä ja tekevät asiakkaiden sitouttamisen hallinnasta strategisen painopisteen yritysten ... -
Aikakausmedia digitaalisessa ympäristössä - mistä tekijöistä syntyvät menestyksen mahdollisuudet? : yleisöyhteisöjen tavoittelu, yhteisen arvon luominen & yleisöjen sitouttaminen
Kallio, Tanja (2017)Mediaorganisaatioiden yhtenä keskeisenä tavoitteena nähdään olevan yleisöjen tavoittelu digitaalisessa ympäristössä sekä mahdollisuudet, jotka syntyvät niiden kanssa tehtävästä yhteistyöstä. Taustalla vaikuttaa mediaympäristön ... -
Sosiaalisen median käytön yhteys urheilukuluttajien brändi-käsityksiin
Hokkanen, Ville (2015)Sosiaalisen median suosio on jatkanut huimaa kasvuaan ja siihen liittyvät työkalut ovat löytäneet tiensä myös markkinoinnin pelikentälle. Sosiaalista mediaa hyväksikäyttämällä organisaatiot pääsevät lähemmäksi omia ... -
An exploration of team flow in an Israeli youth basketball competitive team
Mosek, Erez (2009)