Aikakausmedia digitaalisessa ympäristössä - mistä tekijöistä syntyvät menestyksen mahdollisuudet? : yleisöyhteisöjen tavoittelu, yhteisen arvon luominen & yleisöjen sitouttaminen
Mediaorganisaatioiden yhtenä keskeisenä tavoitteena nähdään olevan yleisöjen tavoittelu digitaalisessa ympäristössä sekä mahdollisuudet, jotka syntyvät niiden kanssa tehtävästä yhteistyöstä. Taustalla vaikuttaa mediaympäristön voimakas digitalisoituminen. Tässä tutkimuksessa on tarkasteltu tekijöitä, joista aikakausmedian menestyksen mahdollisuudet rakentuvat digitaalisessa ympäristössä. Tutkimus on toteutettu aiemman tutkimustiedon sekä määrällisen aineiston avulla.
Työn aineisto on kerätty uniikilla mittarilla, joka syntyi yhdistämällä yhteisöllisyyttä kartoittavia Sense of Community (SOC)-, sekä Sense of Virtual Community (SOVC) -teorioita. Mittarin tarkoituksena on kartoittaa aikakausmediaa kuluttavan yleisön kiinnostusta digitaalisessa ympäristössä tapahtuvaan yhteisöllisyyteen toisin sanoen sosiaaliseen vuorovaikutukseen, vaikuttamiseen ja yhteiskehittämiseen yhdessä toistensa sekä toimituksen jäsenten kanssa. Aineisto kerättiin Yhteishyvä-median online-ympäristössä olevasta yleisöstä. Tulosten analysoinnissa hyödynnettiin ristiintaulukointia, jonka myötä tuloksissa tarkastellaan eri kohderyhmien välisiä eroja yhteisöllisyydessä.
Tuloksien valossa voidaan todeta, että Yhteishyvän ympärillä olevien yleisöjen kiinnostus sen sisältöjä kohtaan on suurta, mutta niihin vaikuttaminen ja varsinkin kiinnostus online-ympäristössä toimimiseen on vähäistä, mikä aiheuttaa haasteita yhteistyön muodostumiselle ja kehittämiselle. Tuloksissa on kuitenkin havaittavissa piilevää potentiaalia, joka saattaa realisoitua tilanteessa, jossa yhteisöllisyyttä lähdetään median puolelta rakentamaan.
Tutkimuksen anti on kolmitasoinen. Se esittelee, mistä tekijöistä aikakausmedian menestyksen mahdollisuudet digitaalisessa ympäristössä syntyvät ja auttaa hahmottamaan, minkälaisiin asioihin mediaorganisaation tulee kiinnittää huomiota toimiessaan digitaalisessa ympäristössä. Lisäksi avataan yhteisöllisyyden muodostumista ja jäsennetään, mitkä tekijät ovat merkitseviä, jotta yhteisöllisyyttä voi syntyä median ympärille. Tutkimuksen keskeisenä elementtinä on uniikki mittari, jonka avulla yleisön kiinnostusta yhteisöllisyyteen, eli sosiaaliseen vuorovaikutukseen, vaikuttamiseen ja yhteiskehittämiseen voidaan kartoittaa.
...
Muu nimeke
Yleisöyhteisöjen tavoittelu, yhteisen arvon luominen & yleisöjen sitouttaminenAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Käsityksiä vuorovaikutuksesta yhteisömanagerin työssä digitaalisessa ympäristössä
Virta, Petri; Jani, Rutanen (2023)Viestintä ja vuorovaikutus ovat Internetin myötä siirtyneet jatkuvasti enemmän digitaalisiin ympäristöihin. Myös yhä useampi yhteisö toimii digitaalisessa ympäristössä. Tämän myötä yhteisömanagerointi ja yhteisömanageri ... -
Business-to-business -asiakkaiden sitouttaminen digitaalisessa ympäristössä
Boyadzhieva, Lora (2022)Toimintaympäristössä tapahtuvat dramaattiset, markkinaolosuhteita sekä asiakastarpeita koskevat muutokset kasvattavat sitoutumisen merkitystä ja tekevät asiakkaiden sitouttamisen hallinnasta strategisen painopisteen yritysten ... -
Suomalaisen urheilujoukkuebrändin kehittäminen digitaalisessa ympäristössä
Stevander, Fanni (2020)Nykypäivän urheilumaailmassa menestymisessä urheilulliset saavutukset eivät enää riitä, vaan urheilujoukkueen on erotuttava kilpailijoistaan myös muilla keinoilla. Erottautuminen on mahdollista vahvan brändin rakentamisella ... -
Successful together! : ten keys for collaborative leadership
Jäppinen, Aini-Kristiina (Aini-Kristiina Jäppinen, 2018) -
Next-generation modelling of community work and structural social work in Finland
Matthies, Aila-Leena (Routledge, 2022)The recently reformed Finnish Social Welfare Act obligates public social work to enact structural social work, and to address the community- and structural-level social problems behind individual cases. This article examines ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.