Business-to-business -asiakkaiden sitouttaminen digitaalisessa ympäristössä
Toimintaympäristössä tapahtuvat dramaattiset, markkinaolosuhteita sekä asiakastarpeita koskevat muutokset kasvattavat sitoutumisen merkitystä ja tekevät asiakkaiden sitouttamisen hallinnasta strategisen painopisteen yritysten välisessä eli B2B-markkinoinnissa. B2B-kontekstissa tapahtuvaa sitoutumista on kuitenkin tutkittu suhteellisen vähän verrattuna yritysten ja kuluttajien välisessä eli B2C-kontekstissa tapahtuvaa sitoutumista. Tämän tutkielman keskeisenä tarkoituksena on lisätä ymmärrystä siitä, miten B2B-asiakkaita voidaan sitouttaa digitaalisessa ympäristössä, sillä yksi merkittävimmistä markkinaolosuhteita muokkaavista ilmiöistä on digitaalisten ympäristöjen kasvava merkitys nykypäivän markkinoinnissa. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena, jossa käydään analyyttisesti läpi aiheeseen ja tutkimuskysymyksiin liittyvää kirjallisuutta, minkä pohjalta esitetään kootut johtopäätökset ja pohditaan jatkotutkimuskysymyksiä. Tehdyn kirjallisuuskatsauksen pohjalta tehdään johtopäätös, että B2B-yritykset voivat sitouttaa asiakkaitaan digitaalisessa ympäristössä hyödyntämällä markkinoinnissaan sosiaalista mediaa, digitaalista sisältömarkkinointia sekä markkinoinnin automaatiota, sillä niiden havaitaan edistävän useita asiakassitoutumisen kannalta keskeisiä tekijöitä.
...
Dramatic changes in the operational environment regarding market conditions and customer needs are increasing the significance of engagement and making the management of engaging the customers a strategic focus in business-to- business (B2B) marketing. However, relatively little research has been done on engagement in the B2B context compared to engagement in the business-to- consumer (B2C) context. The main purpose of this thesis is to increase the understanding of how to engage B2B customers in the digital environment, as one of the most significant phenomena shaping the marketplace is the growing importance of digital environments in today’s marketing. The thesis is conducted as a literature review, which analytically reviews the existing literature related to the topic and research questions, resulting in a set of conclusions and a discussion of further research questions. The literature review concludes that B2B companies can engage their customers in the digital environment by using social media, digital content marketing and marketing automation in their marketing, as they are found to enhance several key factors of customer engagement.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
B2B Customer Journey : Axioms and Actor Roles
Rusthollkarhu, Sami; Aarikka-Stenroos, Leena; Mero, Joel (European Marketing Academy, 2021)The customer journey has been identified as one of the most promising concepts in understanding business-to-business (B2B) buying and selling processes in modern digital environments. Although the B2B marketing literature ... -
Creating customer value through industrial services : case: Raute Technology Services
Lakka, Eveliina (2014)The role of marketing can be seen as to assist the company on creating superior value for its customers, so that they would succeed against their competitors. Creating superior value has not always been essential, as in ... -
Business customers' attitudes toward social media marketing
Palojärvi, Terhi (2018)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, kuinka markkinointia sosiaalisessa mediassa voidaan toteuttaa yritysten välisillä (business-to-business, b2b) -markkinoilla sekä miten potentiaalinen markkinointikanava sosiaalinen ... -
Digital content marketing on social media along the B2B customer journey : The effect of timely content delivery on customer engagement
Salonen, Anna; Mero, Joel; Munnukka, Juha; Zimmer, Marcus; Karjaluoto, Heikki (Elsevier, 2024)This study demonstrates the importance of content timeliness as a driver of engagement in business markets. Through an experimental approach, we show that if the customer is exposed to firm-generated content that he or she ... -
The use of digital analytics for measuring and optimizing digital marketing performance
Järvinen, Joel (University of Jyväskylä, 2016)Demonstrating the monetary outcomes of marketing is no longer considered a virtue but a necessity by the top management. Marketers are increasingly held accountable for their actions, yet most marketers struggle in their ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.