University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Sosiaalisen median vaikutukset kilpaurheilujoukkueen brändipääomaan : tutkimus suomalaisen Lentopallon Mestaruusliigasta

Icon
784.4 Kb

Authors
Heinonen, Laura
Date
2021
Discipline
MarkkinointiMarketing
Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).
You can request a copy of this thesis here
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Digitaalisuuden ja teknologian kehityksen seurauksena sekä brändäys että markkinointi ovat murroksessa. Brändien strateginen johtaminen ja brändipääoman rakentaminen ovat kriittisiä tekijöitä liiketoiminnan menestyksen kannalta ja nousseet myös urheiluliiketoiminnan keskiöön. Vahva brändipääoma toimii kilpailuetuna markkinoilla ja takaa pidemmän aikavälin taloudellisen menestyksen. Akateemisessa urheiluliiketoimintaa koskevassa tutkimuksessa on havaittu viime vuosikymmenten aikana kasvava kiinnostus sosiaalisen median mahdollisuuksia sekä strategista brändin johtamista kohtaan. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää mistä brändipääoma edustusjoukkueissa koostuu. Lisäksi haluttiin lisätä ymmärrystä siitä, millaisia vaikutuksia sosiaalisella medialla on urheiluseuran toimintaan ja brändipääomaan. Tutkimuksen teemoja lähestyttiin suomalaisen Lentopallon Mestaruusliigan urheiluseuroille tehtyjen teemahaastattelujen avulla ja haastatteluista kerätty aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksessa selvisi, että brändi miellettiin tärkeäksi osaksi urheiluseuran ja sen edustusjoukkueen toimintaa. Urheiluseuroissa tehdyn brändäyksen ammattimaisuuden osalta oli havaittavissa kuitenkin huomattavia eroja. Brändiarvot koostuivat jokaisella seuralla uniikista kombinaatiosta eri arvoja, mutta myös yhdistäviä arvoja nousi esiin, kuten yhteisöllisyys ja vastuullisuus. Brändipääoman osalta monissa seuroissa nousi tärkeinä tekijöinä esiin tunnelma peleissä, kotihalli, historia, pelaajat sekä pelillinen menestys. Sosiaalinen media koettiin hyvin keskeisenä elementtinä toiminnan kannalta ja sen roolin uskottiin korostuvan myös tulevaisuudessa yhä merkittävämmäksi. Haastateltavat kokivat sosiaalisen median vaikuttuvan positiivisesti brändipääomaan, tehden sen eri osa-alueiden ja tekijöiden rakentamisesta sekä ylläpitämisestä helpompaa. ...
Keywords
brändit sosiaalinen media markkinointi urheilu- ja liikuntaseurat brändäys urheilu digitaalinen markkinointi
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202112226098

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24525]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Sosiaalisen median käytön yhteys urheilukuluttajien brändi-käsityksiin 

    Hokkanen, Ville (2015)
    Sosiaalisen median suosio on jatkanut huimaa kasvuaan ja siihen liittyvät työkalut ovat löytäneet tiensä myös markkinoinnin pelikentälle. Sosiaalista mediaa hyväksikäyttämällä organisaatiot pääsevät lähemmäksi omia ...
  • Digitization of the communication and its implications for marketing 

    Lipiäinen, Heini (University of Jyväskylä, 2014)
  • Mikä tekee työnantajasta houkuttelevan? : työnantajamielikuvan ja sosiaalisen median vaikutus työnhakukäyttäytymiseen 

    Lehtinen, Elina (2019)
    Työnantajamielikuvan rakentaminen on pitkäjänteistä strategista toimintaa, jonka tavoitteena on houkuttelevan työnantajaidentiteetin rakentaminen ja työnantajaan liitettävien mielikuvien hallinta. Erityisesti asiantuntija-aloilla, ...
  • Seurassa harrastavien nuorten ruutuaika ja sosiaalisen median käyttö 

    Tarvainen, Olli (2021)
    Ruudut ovat osa arkeamme. Nuorten ruutujen ääressä käyttämä aika on usein pois aktiivisesta toiminnasta, joka on yhteydessä nuorten fyysiseen aktiivisuuteen. Sosiaalinen media taas toimii yhtenä ruutujen sisältönä. Tässä ...
  • Social network brand visibility (SNBV) : Conceptualization and empirical evidence 

    Shaikh, Aijaz A.; Glavee-Geo, Richard; Tudor, Adina-Gabriela; Zheng, Chen; Karjaluoto, Heikki (Springer International Publishing, 2018)
    Social media has become a new way of life that allows for real-time interaction among businesses (B2B) and consumers (P2P/C2C) as well as between business firms and consumers (B2C). Customers are increasingly accessing ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre