Sosiaalisen median vaikutukset kilpaurheilujoukkueen brändipääomaan : tutkimus suomalaisen Lentopallon Mestaruusliigasta
Authors
Date
2021Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Digitaalisuuden ja teknologian kehityksen seurauksena sekä brändäys että markkinointi ovat murroksessa. Brändien strateginen johtaminen ja brändipääoman rakentaminen ovat kriittisiä tekijöitä liiketoiminnan menestyksen kannalta ja nousseet myös urheiluliiketoiminnan keskiöön. Vahva brändipääoma toimii kilpailuetuna markkinoilla ja takaa pidemmän aikavälin taloudellisen menestyksen. Akateemisessa urheiluliiketoimintaa koskevassa tutkimuksessa on havaittu viime vuosikymmenten aikana kasvava kiinnostus sosiaalisen median mahdollisuuksia sekä strategista brändin johtamista kohtaan. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää mistä brändipääoma edustusjoukkueissa koostuu. Lisäksi haluttiin lisätä ymmärrystä siitä, millaisia vaikutuksia sosiaalisella medialla on urheiluseuran toimintaan ja brändipääomaan. Tutkimuksen teemoja lähestyttiin suomalaisen Lentopallon Mestaruusliigan urheiluseuroille tehtyjen teemahaastattelujen avulla ja haastatteluista kerätty aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksessa selvisi, että brändi miellettiin tärkeäksi osaksi urheiluseuran ja sen edustusjoukkueen toimintaa. Urheiluseuroissa tehdyn brändäyksen ammattimaisuuden osalta oli havaittavissa kuitenkin huomattavia eroja. Brändiarvot koostuivat jokaisella seuralla uniikista kombinaatiosta eri arvoja, mutta myös yhdistäviä arvoja nousi esiin, kuten yhteisöllisyys ja vastuullisuus. Brändipääoman osalta monissa seuroissa nousi tärkeinä tekijöinä esiin tunnelma peleissä, kotihalli, historia, pelaajat sekä pelillinen menestys. Sosiaalinen media koettiin hyvin keskeisenä elementtinä toiminnan kannalta ja sen roolin uskottiin korostuvan myös tulevaisuudessa yhä merkittävämmäksi. Haastateltavat kokivat sosiaalisen median vaikuttuvan positiivisesti brändipääomaan, tehden sen eri osa-alueiden ja tekijöiden rakentamisesta sekä ylläpitämisestä helpompaa.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24525]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Sosiaalisen median käytön yhteys urheilukuluttajien brändi-käsityksiin
Hokkanen, Ville (2015)Sosiaalisen median suosio on jatkanut huimaa kasvuaan ja siihen liittyvät työkalut ovat löytäneet tiensä myös markkinoinnin pelikentälle. Sosiaalista mediaa hyväksikäyttämällä organisaatiot pääsevät lähemmäksi omia ... -
Digitization of the communication and its implications for marketing
Lipiäinen, Heini (University of Jyväskylä, 2014) -
Mikä tekee työnantajasta houkuttelevan? : työnantajamielikuvan ja sosiaalisen median vaikutus työnhakukäyttäytymiseen
Lehtinen, Elina (2019)Työnantajamielikuvan rakentaminen on pitkäjänteistä strategista toimintaa, jonka tavoitteena on houkuttelevan työnantajaidentiteetin rakentaminen ja työnantajaan liitettävien mielikuvien hallinta. Erityisesti asiantuntija-aloilla, ... -
Seurassa harrastavien nuorten ruutuaika ja sosiaalisen median käyttö
Tarvainen, Olli (2021)Ruudut ovat osa arkeamme. Nuorten ruutujen ääressä käyttämä aika on usein pois aktiivisesta toiminnasta, joka on yhteydessä nuorten fyysiseen aktiivisuuteen. Sosiaalinen media taas toimii yhtenä ruutujen sisältönä. Tässä ... -
Social network brand visibility (SNBV) : Conceptualization and empirical evidence
Shaikh, Aijaz A.; Glavee-Geo, Richard; Tudor, Adina-Gabriela; Zheng, Chen; Karjaluoto, Heikki (Springer International Publishing, 2018)Social media has become a new way of life that allows for real-time interaction among businesses (B2B) and consumers (P2P/C2C) as well as between business firms and consumers (B2C). Customers are increasingly accessing ...