Sosiaalisen median käytön yhteys urheilukuluttajien brändi-käsityksiin
Tekijät
Päivämäärä
2015Pääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
Sosiaalisen median suosio on jatkanut huimaa kasvuaan ja siihen liittyvät työkalut ovat löytäneet tiensä myös markkinoinnin pelikentälle. Sosiaalista mediaa hyväksikäyttämällä organisaatiot pääsevät lähemmäksi omia asiakkaitaan ja samalla asiakkaan sekä kohdeorganisaation välinen dialogi syvenee. Läheiset asiakassuhteet sekä kaksisuuntainen dialogi on erityisen tärkeää urheilumarkkinoinnissa, jossa vahvat tunnesiteet ohjaavat kuluttajakäyttäytymistä hyvin voimakkaasti. Vaikka sosiaalinen media on saanut paljon huomiota myös urheilumarkkinointiin liittyvissä tutkimuksissa, ovat sosiaalisen median tarjoamat hyödyt vielä osittain pimennossa.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää sosiaalisen median käytön vaikutuksia urheilukuluttajien brändikokemuksiin, brändiin samaistumiseen, koettuun tyytyväisyyteen sekä uskollisuuteen. Tutkimuksen keskiössä olivat sosiaalisen median kanavat Facebook, Twitter, Instagram ja Youtube. Tutkielman empiirinen aineisto kerättiin kvantitatiivisella kyselylomakkeella jääkiekkoseura Helsingin Jokerien verkkosivuilla.
Kerätty aineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin IBM SPSS Statistics 20 -ohjelmistolla, ja teorian pohjalta luotuja hypoteeseja testattiin rakenneyhtälömallinnuksen avulla Amos-ohjelmalla. Kyselylomake oli avoinna kahden viikon ajan, ja vastauksia kertyi yhteensä 823 kappaletta.
Tutkimuksen tulokset tukivat osittain aiempaa kirjallisuutta sekä sen pohjalta luotua teoreettista mallia. Sosiaalisen median kanavien osalta Facebook, Twitter ja Youtube olivat merkityksellisesti tärkeimpiä, sillä niiden käyttämisellä nähtiin selvä positiivinen yhteys sekä kuluttajien brändikokemuksiin että brändiin samaistumiseen. Samaistumisen todettiin taas vaikuttavan voimakkaan positiivisesti sekä koettuun tyytyväisyyteen että uskollisuuteen. Brändikokemusten yhteydet tyytyväisyyteen ja uskollisuuteen olivat sen sijaan monimuotoisemmat, sillä tiettyjen brändikokemusdimensioiden kohdalla havaitut yhteydet olivat negatiivisia.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Sosiaalisen median vaikutukset kilpaurheilujoukkueen brändipääomaan : tutkimus suomalaisen Lentopallon Mestaruusliigasta
Heinonen, Laura (2021)Digitaalisuuden ja teknologian kehityksen seurauksena sekä brändäys että markkinointi ovat murroksessa. Brändien strateginen johtaminen ja brändipääoman rakentaminen ovat kriittisiä tekijöitä liiketoiminnan menestyksen ... -
Sosiaalisen median rooli kuluttajan ja brändin välisessä suhteessa
Brandstack, Taina (2020)Sosiaalinen media on muokannut kuluttajan ja brändin välistä vuorovaikutusta. Sosiaalisella medialla on nykyään merkittävä rooli brändien markkinoinnissa, ja kuluttajilla on mahdollisuus seurata brändejä sosiaalisen median ... -
Fomo-kuluttaminen nuorten kuluttajien keskuudessa sosiaalisen median kontekstissa
Hakkarainen, Lotta (2023)’Fear of missing out’ eli ‘fomo’ on tunnettu ilmiö erityisesti nuorten keskuudessa. Merkittävä fomo-käsitteeseen liittyvä tekijä on sosiaalinen media, joka on myös merkittävä markkinointikanava, jossa tavoitetaan erityisesti ... -
"Mitä me oikeastaan ollaan?" : identifikaation, organisaatioidentiteetin ja brändin kolmiyhteys helsinkiläisen urheiluseuran kontekstissa.
Jousi, Julius (2018)Osana yleisempiä yhteiskunnallisia muutoksia, urheiluseurojen toimintaympäristö on ollut viimeisten vuosikymmenten aikana murroksessa. Yksi näistä muutoksista koskee ihmisten henkilökohtaisia yhteisösiteitä. Seurat eivät ... -
Sponsorointiin liittyvä markkinointiviestintä jääkiekon Liigaseurojen sosiaalisen median yhteisöpalveluissa
Laitinen, Mikko (2020)Tutkimuksen tavoitteena on kuvata, miten jääkiekon Liigaseurat hyödyntävät sosiaalisen median yhteisöpalveluja sponsorointiin liittyvässä markkinointiviestinnässä ja millaisia näkökulmia niiden käyttöön liitetään. Lisäksi ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.