Single-player interactive story videogames and narrative decision making’s correlation to English language learning : views and experiences of English majors who play videogames regularly
Videopelien ja vieraan kielen oppimisen yhteys on suuresti tutkittu aihe, mutta yksinpeli-videopelien tutkimus on ollut alalla hyvin vähäistä. Viimeisen kymmenen vuoden aikana on ilmestynyt monta menestynyttä yksinpeli-videopeliä, jotka pohjautuvat pelaajan vuorovaikutukseen pelin maailman ja juonen välillä, kuten The Witcher 3, Life is Strange. Näissä peleissä pelaaja tekee päähenkilönä suuria ja pieniä valintoja, jotka muokkaavat pelin tarinaa pelaajan tekemien valintojen mukaisesti. Tätä aspektia ei ole tutkittu tarkasti aiemmin kielenoppimisen näkökulmasta.
Tässä tutkimuksessa tutkin interaktiivisten yksinpeli-videopelien vaikutusta englannin kielen omaksumiseen ja millä keinoin juoni valinnat edistävät englannin kielen oppimista. Tutkimuksessani hyödynnän Reindersin (2012) kertomaa kielen omaksumisteoriaa, jossa vierasta kieltä opitaan olemalla sen ympäröimänä. Hyödynsin tutkimuksessani kyselyä, jonka lähetin Jyväskylän yliopiston englannin pääaineopiskelijoille, jotka pelaavat säännöllisesti videopelejä. Tutkimuksen analyysissä hyödynsin temaattista analyysiä, jossa jaoin löytöni teemoittain. Analysoin löytöjäni myös aiemmilla tutkimuksilla aiheesta.
Sain selville tutkimuksessani, että interaktiivisilla yksinpeli-videopeleillä sekä juoni valinnoilla oli suuri positiivinen yhteys vastaajien englanninkielen omaksumisen kanssa pelatessaan videopelejä. Tärkeimpiä löytöjä oli, että interaktiiviset yksinpeli-videopelit pohjautuvat paljon rikkaaseen englannin kielen käyttöön, jonka ymmärtämisen apuna videopelit hyödyntävät paljon auditiivista ja visuaalista apukeinoja, jotka edistivät videopelien kielellisten kontekstien käsittämistä pelaajalle. Yksi tärkeä päätelmä oli myös juonipohjaisten valintojen luoma immersio. Immersio sai vastaajat motivoituneemmaksi pelata kyseisiä videopelejä, koska he kokivat vahvasti olevansa osa videopeliä itseään. Korkea motivaatio sai aikaan vastaajien pelaavan videopeliä paljon säännöllisemmin ja täten omaksuen englannin kieltä passiivisesti olemalla englannin kielen ympäröimänä pelatessa.
Toinen tärkeä löytö interaktiivisten yksinpelien ja juoni valinnoilla oli niiden luoma tarve oppia englantia, jotta pelaaja voi jatkaa pelaamista. Pelin tekemät valinnat vaativat pelaajaa tarkasti lukemaan ja kuuntelemaan englannin kieltä sekä ymmärtää valinnat mitä hän aikoo tehdä. Kielen tarkka seuraaminen tuo paljon englannin kielen omaksumista, koska pelaajan tarvitsee keskittyä puhuttuihin konteksteihin, jotta hän pystyy edetä pelissä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Story beats in videogames as value-driven choice-based unit operations
Mochocki, Michał; Koskimaa, Raine (Adam Mickiewicz University Poznan, 2021)We present a framework of story beats, defined as microunits of dramatic action, as a tool for the ludonarrative analysis of videogames. First, we explain the Goal - Action - Reaction - Outcome model of the story beat. ... -
Learning English from digital games : Finnish upper secondary school students' perspective on game-enhanced language learning
Erkkilä, Matti (2017)Tietokoneilla, konsoleilla ja muilla laitteilla pelattavat digitaaliset pelit ovat nousseet niin Suomessa kuin maailmallakin yhdeksi suosituimmista lasten, nuorten ja aikuisten vapaa-ajanviettotavoista. Suurin osa suomalaisista ... -
The English oral language functions used by Finnish players in Counter-Strike: Global Offensive
Härmälä, Jesse (2020)Videopelit ovat ilmiönä alati kasvava ja ne vetävät puoleensa yhä laajempaa ja monimuotoisempaa yleisöä. Tarjolla on laaja valikoima erityyppisiä pelejä, jotka vaativat jokainen omanlaistaan kommunikaatio-osaamista. ... -
How do MMORPGs facilitate language learning for Finnish EFL students?
Autio, Petri; Takamaa, Jesse (2020)Englannin kielen globaalista vahvasta asemasta johtuen koulun ulkopuolinen kielenoppiminen on entistäkin tärkeämpi tapa hankkia ja pitää yllä kielitaitoa. Oppijan tulee altistua autenttiselle kielelle, mikä ei välttämättä ... -
Digital gaming preferences among Finnish primary school students and their connection to English language learning
Rajala, Riku (2019)Digitaaliset pelit ovat vuosikymmenien kuluessa kehittyneet paljon ja samallanousseet suureen suosioon ja yleiseksi harrastukseksi Suomessakin. Viihdearvon lisäksi niistä on kuitenkin myös koulutuksellista hyötyä niiden ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.