dc.contributor.advisor | Mäntylä, Katja | |
dc.contributor.advisor | Höylä, Helena | |
dc.contributor.author | Christou, Andria | |
dc.date.accessioned | 2020-06-22T04:11:55Z | |
dc.date.available | 2020-06-22T04:11:55Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70073 | |
dc.description.abstract | Suomalaisen koulureformin myötä vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelma (POPS 2014) esitteli monialaiset oppimiskokonaisuudet (MOK), jotka määritettiin osaksi jokaisen peruskoulun jokavuotista opetusta. Monialaisten oppimiskokonaisuuksien tarkoituksena on olla keino toteuttaa eheyttävää opetusta, jonka opetussuunnitelmassa kuvataan olevan osa perusopetuksen yhtenäisyyttä tukevaa toimintakulttuuria. Käytännössä tarkoituksena on toteuttaa teemapohjaista opetusta tai ns. ilmiöopetusta, joka yhdistää usean oppiaineen sisältöjä, tavoitteenaan opettaa oppiainekohtaisten sisältöjen lisäksi myös laaja-alaisia opetussuunnitelmaan merkittyjä tavoitteita, kuten monilukutaitoa ja ryhmässä työskentelyn taitoja. Monialaisten oppimiskokonaisuuksien keskeisin tavoite on auttaa oppilaita yhdistämään eri tiedonalojen tietoja ja taitoja hahmottaakseen mielekkäitä kokonaisuuksia, jotka kuvastavat todellisessa maailmassa ja ympäristössä ilmeneviä ilmiöitä. Lisäksi niiden tarkoituksena on auttaa oppilaita vastaamaan todellista maailmaa ja heidän arkielämää koskeviin kysymyksiin. Tutkimusten mukaan eheyttävä opetus lisää motivaatiota oppimista kohtaan sekä oppimisen mielekkyyttä, mutta itse monialaisia oppimiskokonaisuuksia ei ole vielä uutuudessaan kunnolla tutkittu.
Alakouluissa on Suomessa toteutettu integroivaa opetusta pitkään myös ennen edellä kuvattua uudistusta, mutta englannin kielen oppiaine on harvoin osana integroivaa opetusta. Etenkin monet alakoulun englannin aineenopettajat ovat tottuneet suunnittelemaan opetustaan ja opettamaan yksin, sillä aineenopettajan koulutus ei ole perehdyttänyt heitä integroivaan opetukseen samalla tavoin kuin luokanopettajia. Koska monet englannin opettajat olivat monialaisten oppimiskokonaisuuksien saapuessa uuden edessä, tämän ProGradu -tutkielman tarkoituksena oli teemahaastatteluiden avulla kartoittaa alakoulun englannin opettajien näkemyksiä ja kokemuksia englannin oppiaineen integroimisesta monialaisiin oppimiskokonaisuuksiin kolmen ensimmäisen lukuvuoden ajalta niiden voimaantulosta (2016-2019). Tutkielmaa varten haastateltiin neljää englannin oppiainetta monialaisiin oppimiskokonaisuuksiin integroinutta alakoulun englannin opettajaa alkuvuodesta 2019.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että alakoulun englannin opettajat kokivat monialaisten oppimiskokonaisuuksien mahdollistavan englannin opettamisen tavalla, joka poikkeaa perinteisestä ja tavanomaisesta, oppikirjaan nojaavasta englannin opetuksesta. Teemapohjainen opetus mahdollistaa englannin oppiaineessa opittujen taitojen soveltamisen monialaisen teeman käsittelyyn, sekä rohkaisee vapaampaan kielelliseen ilmaisuun englanniksi. Tulokset jaettiin kolmeen kategoriaan, joiden mukaan englannin oppiaineen integrointi monialaisiin oppimiskokonaisuuksiin oli joko oppisisällöllistä, esittävää tai kokemuksellista. Haastavaksi koettiin mm. englannin oppiaineen integrointi opetustilanteisiin, joissa opetusryhmät olivat kooltaan suuria. Oppilaat eivät myöskään vielä päässeet vaikuttamaan monialaisten teemojen valintaan, mikä toteutuessaan mahdollisesti vaikuttaisi monialaisten oppimiskokonaisuuksien ja englannin oppimiseen koettuun mielekkyyteen sekä siten parantaisi implisiittistä englannin omaksumista ja englannin oppimistuloksia entisestään. | fi |
dc.format.extent | 90 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | EFL | |
dc.subject.other | foreign language teaching | |
dc.subject.other | integrative instruction | |
dc.subject.other | multidisciplinary learning modules | |
dc.title | Teacher perceptions of integrating EFL into primary-level Multidisciplinary Learning Modules | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202006224285 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | perusopetus | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | kieli ja kielet | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | kielen oppiminen | |
dc.subject.yso | kieltenopetus | |
dc.subject.yso | basic education | |
dc.subject.yso | English language | |
dc.subject.yso | learning | |
dc.subject.yso | teaching and instruction | |
dc.subject.yso | languages | |
dc.subject.yso | teachers | |
dc.subject.yso | language learning | |
dc.subject.yso | language teaching | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |