Class teachers and subject teachers’ perceptions of teaching English at primary school
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten englannin opettajien käsitykset englannin opettamisesta eroavat toisistaan alakoulun kontekstissa. Kohderyhmänä olivat englannin aineenopettajat ja luokanopettajat, joilla oli pätevyys opettaa englantia alakoulussa. Englannin opetus on vuoden 2014 opetussuunnitelmassa kokenut muutoksia muun muassa aloitusvuodessa ja opetustavoissa, joten opettajien käsitykset englannin opettamisesta ovat saattaneet muuttua. Englannin opettamisen käsitysten tutkimisesta voivat hyötyä erityisesti ne opettajat, jotka uudistusten myötä pääsevät opettamaan englantia alakoulussa englannin opettajien tarpeen mahdollisesti lisääntyessä.
Kyseessä on laadullinen tutkimus, joka toteutettiin haastattelemalla neljää englannin aineenopettajaa ja neljää luokanopettajaa, joilla oli englanninopettajan pätevyys. Haastattelut kohdistettiin neljään teemaan: käsityksiä englannin roolista luokassa, käsityksiä englannin opettamisesta, käsityksiä opetuksen tavoitteista sekä käsityksiä eduista ja haitoista englannin opettamisessa.
Tulosten perusteella sekä aineenopettajat että luokanopettajat opettivat englantia pääasiallisesti toiminnallisesti. Suullisella kielitaidolla ja kommunikoinnilla oli suuri rooli opetuksessa. Tavoitteena molemmilla ryhmillä oli opettaa oppilaille käytännöllistä kielitaitoa. Pääsääntöisesti opettajat olivat tyytyväisiä opetukseensa. Suurimmaksi haasteeksi he kokivat resurssien puutteen. Molempien ryhmien opettajat kertoivat opettavansa opetussuunnitelman mukaisesti. Luokanopettajat perustelivat opettamiseen liittyviä päätöksiään ja näkemyksiään oppilaiden kautta, aineenopettajien viitatessa useammin opetussuunnitelmaan.
...
The aim of this study was to find out how English teachers’ perceptions on teaching English differ in primary school context. The target group was English subject
teachers and class teachers, who had qualification to teach English in primary
school. English teaching has gone through changes in the curriculum of 2014 in
starting year and teaching methods, so the perceptions of teaching English might
have changed. Studying the perceptions of English teachers can be especially
beneficial for those teachers, who get to teach English in primary school after the
changes in the curriculum, which possibly demand more English teachers.
The study is a qualitative study, which was made by interviewing four English
subject teachers and four class teachers, who have English teachers’ qualification
in primary school. The interviews were categorized into four themes: perceptions
of the role of English in the classroom, perceptions of teaching English, perceptions of aims of teaching and perceptions of advantages and disadvantages in
teaching English.
Both the subject teachers and the class teachers with a qualification to teach English used mainly action-based teaching. Oral skills and communication had a big
emphasis in their teaching. One of the aims was to teach the pupils functional
language skills. For the most part the teachers were happy with their teaching.
Biggest disadvantage was a lack of recourses. Both groups taught according to
the curriculum (POPS 2014). The class teachers justified their decisions and opinions though the pupils, whereas the subject teachers referred to the curriculum
more often.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Teacher perceptions of integrating EFL into primary-level Multidisciplinary Learning Modules
Christou, Andria (2020)Suomalaisen koulureformin myötä vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelma (POPS 2014) esitteli monialaiset oppimiskokonaisuudet (MOK), jotka määritettiin osaksi jokaisen peruskoulun jokavuotista opetusta. Monialaisten ... -
Subject teachers and classroom teachers' conceptions of early English teaching in Finland
Salo, Emmi (2022)Kielitaidon merkitys on kasvanut huomattavasti, mikä on korostanut kielenopetuksen tarvetta. Tämä näkyy myös perusopetuksen opetussuunnitelman muutoksessa (2019), jonka myötä ensimmäisen vieraan kielen (A1) opetus alkaa ... -
Cognition of Korean-English secondary school teachers about intercultural dimension in EFL teaching
Choi, Yuri (2016)The importance of intercultural competence in education has been recognized in order to promote students’ tolerance and empathy towards others in the globalized world. Being the first and foremost foreign language subject ... -
“I could learn more words” : involving stakeholders in defining L2 English reading constructs in diagnostic and dynamic assessment
Leontjev, Dmitri; Huhta, Ari; Koskela, Kristina (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys, 2024)There has been a growing effort to combine two L2 (second/foreign language) assessment frameworks that aim to promote student learning but have different theoretical roots – diagnostic and dynamic assessment. This paper ... -
Exploring the use of self-assessment in Chinese primary school EFL teaching : teachers’ perspectives and practices in Shanghai, Shenzhen and Jiangsu
Hu, Yali; Kantelinen, Ritva; Kautonen, Maria (Taylor & Francis, 2024)This study explores self-assessment (SA) practices and perceptions among primary school English as a foreign language (EFL) teachers in China. Data were collected through a qualitative web-based questionnaire from 97 EFL ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.