Teachers’ perceptions of early foreign language learning
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Suomen perusopetuksen opetussuunnitelmaan tehtiin 2018 muutos, jonka seurauksena 2020 keväästä lähtien A1-kielen opetus aloitetaan jo ensimmäisellä ja toisella luokalla valtakunnallisesti. Opetussuunnitelmaan lisättiin kaksi vuosiviikkotuntia A1-opetusta, nostaen vuosiviikkotuntimäärän kuudestatoista kahdeksaantoista. Molemmat lisätyt vuosiviikkotunnit tulee sijoittaa ensimmäiselle kahdelle vuosiluokalle. Muutoksen perusteiksi opetus- ja kulttuuriministeriö antoi epätasa-arvon vähentämisen vieraiden kielten opetuksessa, tarkoittaen sitä, että A1-kieleksi valittaisiin vähemmän englantia ja enemmän muita vieraita kieliä. Toinen peruste oli lasten herkkyysiän hyödyntäminen kielenopetuksessa. Herkkyysiän teoriasta on kuitenkin tutkimusta molempiin suuntiin. Lisäksi tutkimukset osoittavat vanhempien opiskelijoiden oppivan tehokkaammin korkeamman kognitiivisen kyvyn takia (Luz Celaya 2012).
Suomen opetussuunnitelmaan kirjatut tavoitteet ensimmäiselle kahdelle kouluvuodelle A1-kielen suhteen ovat avoimia, eivätkä anna kovin tarkkoja oppimissaavutuksia oppilaille. Tästä herää kysymys siitä, oppivatko koulujemme nuorimmat vieraita kieliä yhtä tehokkaasti kuin vanhemmat oppilaat, millä tavoin ja missä aiheissa. Olisiko kuitenkin parempi sijoittaa kaksi ylimääräistä vuosiviikkotuntia vanhemmille oppilaille, jotka oletettavasti oppivat tehokkaammin aivojensa kehityksen takia?
Tässä tutkimuksessa pyrittiin selvittämään opettajien kokemuksia ja havaintoja varhaistetusta kielenopettamisesta. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kahta opettajaa, joilla on alustavaa kokemusta ministeriön määräämästä uudistuksesta. Opettajilta tiedusteltiin miten nuoret oppilaat oppivat, millaisia kokemuksia heidän opettamisestaan opettajilla on, miten heidän oppimisensa on verrattavissa vanhempien oppilaiden kielenoppimiseen, ja miten nuorempana kieltenopiskelun aloittaminen voisi vaikuttaa saman kielen opiskeluun myöhempinä kouluvuosina. Opettajien vastauksia heijastettiin aiempaan tutkimukseen, mutta selvitettäväksi jää vielä se, onko teoria suoraan sovellettavissa käytännön opettamiseen Suomessa.
Opettajien näkemykset aikaistetusta kielenopettamisesta eivät olleet täysin positiivisia eikä täysin negatiivisia. Haastatellut kokivat nuorempien oppilaiden vaativan enemmän kielenopetuksen ulkopuolista ohjausta, joka vei aikaa pois varsinaiselta opiskelulta. Vaikka opettamisen ja oppimisen mainittiin olevan hitaampaa, haastatellut ajattelivat aikaistetun A1-opetuksen olevan oppilaille edullista iän tuomista vaikeuksista huolimatta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5324]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Teacher perceptions of integrating EFL into primary-level Multidisciplinary Learning Modules
Christou, Andria (2020)Suomalaisen koulureformin myötä vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelma (POPS 2014) esitteli monialaiset oppimiskokonaisuudet (MOK), jotka määritettiin osaksi jokaisen peruskoulun jokavuotista opetusta. Monialaisten ... -
The Effectiveness of Internet-based Multimedia Assisted Language Learning (IB-MALL) in Improving Students’ English Proficiency under Sino-foreigner Cooperative Education Context From Students’ Perspectives
Liu, Qirui (2019)This empirical study is intended to explore the effectiveness of Internet-based Multimedia Assisted Language Learning (IB-MALL) under the Sino-foreign cooperative education context from students’ perspectives in China. ... -
Subject teachers and classroom teachers' conceptions of early English teaching in Finland
Salo, Emmi (2022)Kielitaidon merkitys on kasvanut huomattavasti, mikä on korostanut kielenopetuksen tarvetta. Tämä näkyy myös perusopetuksen opetussuunnitelman muutoksessa (2019), jonka myötä ensimmäisen vieraan kielen (A1) opetus alkaa ... -
Learning while laughing or learning by laughing? : Finnish EFL teachers’ conceptions of efficient use of humour in the language classroom
Naskali, Milja (2024)Huumori on hyvin arkipäiväinen osa elämäämme, ja viime vuosikymmenten saatossa siitä on tullut yhä tavallisempi ilmiö myös luokkahuoneissa. Tutkimustulokset huumorin vaikutuksista tässä kontekstissa ovat kuitenkin olleet ... -
Peer interaction, mediation, and a view of teachers as creators of learner L2 development
Poehner, Matthew E.; Leontjev, Dmitri (Wiley-Blackwell, 2023)SLA researchers in a variety of theoretical traditions have argued that interaction is essential to supporting learner L2 (second/foreign language) development. While L2 research informed by sociocultural theory has generally ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.