Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorRiekkinen, Janne
dc.contributor.authorPekkarinen, Mira
dc.date.accessioned2020-06-18T08:33:35Z
dc.date.available2020-06-18T08:33:35Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70068
dc.description.abstractSosiaalisella medialla ja sosiaalisen median vaikuttajilla on nykypäivänä tärkeä merkitys nuorten elämässä. Sosiaalinen media viihdyttää ja sen avulla voi olla yhteydessä muihin ihmisiin. Vaikuttajat ovat nuorille samaistuttavia ja kuin julkisuudenhenkilöitä, joita ihailla. Yhä nuoremmat omistavat älypuhelimen ja seuraavat eri sosiaalisen median palveluja. Samalla herää kysymys siitä, millaisia vaikutuksia sosiaalisella medialla sekä vaikuttajien jakamalla sisällöllä ja markkinoinnilla on nuoriin. Tässä tutkielmassa tutkitaan sitä, millä tavoin nuoriin vaikutetaan, mitkä tekijät heihin vaikuttavat ja millainen vaikutus sosiaalisen median vaikuttajien julkaisemalla sisällöllä on nuorten terveyteen, hyvinvointiin, ostopäätöksiin ja asenteisiin. Tutkielmassa sivutaan hieman myös yleisesti sosiaalisen median vaikutuksia nuoriin. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena ja tämän myötä saatiin selville, että erityisesti sosiaalisella medialla ja vaikuttajalla on merkitystä nuorten ostopäätöksiin ja asenteisiin. Lisäksi vanhemmilla ja ystäväporukoilla on suuri merkitys nuoriin vaikuttaessa. Siitä, miten sosiaalinen media ja vaikuttajien tuottama sisältö vaikuttaa nuoriin, havaittiin, että nuorten keskeneräisen kehityksen ja vajaan medialukutaidon takia he ovat erityisen herkkiä markkinointitoimenpiteille, eivätkä välttämättä ymmärrä mainosten sisältöä oikealla tavalla. Lisäksi huomattiin, että nuorten kyky hahmottaa, onko jokin asia sosiaalisessa mediassa välttämättä totta vai ei, ei ole samalla tasolla aikuisten kanssa. Toisaalta vaikuttajilla on potentiaalia vaikuttaa myös positiivisesti nuorten asenteisiin ja ostopäätöksiin, sillä nuoret kokevat vaikuttajat luotettavana tahona ja saattavat ottaa heiltä myös hyviä vaikutteita.fi
dc.description.abstractSocial media and social media influencers play an important role in the lives of young people nowadays. By using social media people can get entertainment and stay connected with each other. Young people relate to influencers and treat them like celebrities. More and more young people own a smartphone and use different kinds of social media services. That raises a question about what kind of effects social media, and content and marketing published by influencers have on young people. This thesis examines how young people are affected, kind of things affecting them, and how influencers content and marketing affect young people’s health, well-being, purchasing decisions and attitudes. In addition, the thesis examines a bit of how social media affects young people. The form of this thesis is a literature review and it was found that especially social media and influencers influences on young people’s purchasing decisions and attitudes. Also, parents and friends play an important role when talking about how to influence young people. The study also found that because young people are not so developed than adults, and they lack media literacy they are very vulnerable for marketing actions. It can be that they do not understand the advertisement the right way and understand what is real and what is staged on social media. On the other hand, since young people view social media influencers as reliable and trustworthy, there is potential for influencers to affect young people’s attitudes and purchasing decisions positively.en
dc.format.extent31
dc.language.isofi
dc.subject.othersosiaalisen median vaikuttaja
dc.subject.othersomevaikuttaja
dc.subject.othervaikuttajamarkkinointi
dc.titleSosiaalisen median vaikuttajien tuottaman sisällön ja markkinoinnin vaikutukset nuoriin
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202006184279
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysomarkkinointi
dc.subject.ysovaikuttaminen
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).en


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot