Nuorten naiskuluttajien sosiaalisen median vaikuttajiin muodostamat suhteet vaikuttajamarkkinoinnin kontekstissa
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Sosiaalinen media on alati kasvava median muoto, jonka huomioiminen markkinoinnin kontekstissa on yhtä tärkeämpää niin liikkeenjohdolle kuin akateemiselle tutkimuksellekin. Osittain sosiaalisen median kasvun kautta julkisuuden henkilöiden voima vaikuttaa seuraajiinsa ja heidän mielipiteisiinsä on luonut uuden tehokkaan viestintäväylän yrityksille. Sosiaalinen media on tuonut julkisuuden henkilöt lähemmäksi kuluttajia mahdollistamalla päivittäisen sisällön jakamisen.
Tämän tutkielman tarkoituksena oli saada uutta tietoa siitä, millaisia suhteita nuoret y-sukupolveen kuuluvat naiskuluttajat muodostavat sosiaalisen median vaikuttajien kanssa. Tarkoituksena oli myös selvittää sitä, millaisia tekijöitä nämä suhteet ovat kuluttajien kokemassa lähteen uskottavuudessa sekä miten suhteet mahdollisesti ovat tekijöinä ostoaikomuksen- ja päätöksen muodostumisessa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin teemahaastatteluilla yhteensä viideltä kuluttajalta. Tulosten mukaan sosiaalinen median on suuri osa kuluttajien päivittäistä elämää ja he ovat muodostaneet suhteita seuraamiinsa sosiaalisen median vaikuttajiin. Suhteet ovat erittäin suurelta osin parasosiaalisia eli yksipuolisia, sillä niihin ei kuulu kommentointi tai muu vuorovaikutus, joka mahdollistaisi todellisen vuorovaikutussuhteen. Tuloksista ilmenee myös, että kuluttajilla on positiivinen asenne sosiaalisen
median kautta vastaanotettuja kaupallisia viestejä kohtaan. He myös kokevat pitkään seuraamansa ja tutuiksi kokemansa sosiaalisen median vaikuttajat luotettavammiksi suosittelijoiksi ja muodostetuilla suhteilla on siten vaikutusta ostoaikomuksen heräämiseen.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29104]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Fomo-kuluttaminen nuorten kuluttajien keskuudessa sosiaalisen median kontekstissa
Hakkarainen, Lotta (2023)’Fear of missing out’ eli ‘fomo’ on tunnettu ilmiö erityisesti nuorten keskuudessa. Merkittävä fomo-käsitteeseen liittyvä tekijä on sosiaalinen media, joka on myös merkittävä markkinointikanava, jossa tavoitetaan erityisesti ... -
Sosiaalisen eWOM-viestinnän vaikutukset Z-sukupolven ostopäätöksiin TikTokissa
Oikarinen, Iida (2023)Sosiaalisen median yleistymisen myötä perinteinen word-of-mouth (WOM) on muuttunut elektroniseen ja sosiaaliseen viestintämuotoonsa, mitä kutsutaan sosiaaliseksi eWOM:iksi. Sosiaalinen eWOM on sosiaalisessa mediassa tapahtuva ... -
Vaikuttajamarkkinoinnin menestystekijät nuorten mieskuluttajien näkökulmasta
Natukka, Aleksi (2023)Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan vaikuttajamarkkinoinnin menestystekijöitä nuorten mieskuluttajien näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä siitä, mitä nuoriin miehiin kohdistetussa ... -
Suomalainen y-sukupolvi posti- ja onnittelukorttien kuluttajina
Lindström, Janita (2019)Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, mistä syistä, mihin käyttötarkoituksiin ja minkälaisista ostopaikoista y-sukupolvea edustavat kuluttajat ostavat posti- ja onnittelukortteja sekä mitkä tekijät vaikuttavat ... -
Miten sosiaalisen median algoritmit vaikuttavat kuluttajien ostokäyttäytymiseen vaikuttajamarkkinoinnin näkökulmasta
Meri, Juho (2023)Tässä kirjallisuuskatsauksessa perehdytään sosiaaliseen mediaan ja sen vaikutukseen kuluttajien ostokäyttäytymisessä. Näkökulmana ovat algoritmit ja vaikuttajamarkkinointi. Katsauksessa selvitetään, miten suuri vaikutus ...