"Tuntui, että huolet meni pois" : musiikin hyvinvointivaikutukset musiikin perusteiden opetuksessa
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Maisterintutkielmassani tutkin musiikin hyvinvointivaikutuksia musiikin perusteiden opetuksessa. Tutkimukseni ydinajatuksena on terapeuttisen näkökulman merkittävyys musiikkikasvatuksessa. Lilja-Viherlampi kuvaa musiikin merkityksellisyyden elementtien olevan mukana musiikkikasvatustoiminnassa opettajan, oppilaan ja ryhmän välillä, ulottuen musiikin suoranaisesti hoidollista käyttöä laajemmalle. Tutkielmallani pyrin vastaamaan siihen, kuinka terapeuttiseen näkökulmaan pohjautuvat työskentelytavat
voisivat tukea musiikin perusteiden opetuksen tarjoamia hyvinvointivaikutuksia. Teoriaosiossa käsittelen keskeisimpiä opetussuunnitelmia ja oppimiskäsityksiä, sekä avaan terapeuttisen musiikkikasvatuksen käsitettä.
Olen toteuttanut kvalitatiivisen tapaustutkimuksen Jämsänjokilaakson musiikkiopiston Musiikin perusteet 2A-, 2B- ja 3 -ryhmissä keväällä 2017. Kolmiosainen tutkimukseni koostuu kyselylomakkeesta, musiikin perusteiden tuntien osana toteutetuista musiikkituokioista ja oppilaille tutkimuksen jälkeen jaetusta kyselystä. Tutkimukseni musiikkituokiot sisälsivät äänelliskehollisia harjoitteita, kuten hengitysharjoituksia sekä ääni- ja liikeimprovisaatiota.
Tutkimustulosten mukaan musiikin perusteiden oppilaat kokivat musiikkituokiot rentouttavana ja positiivisena osana musiikin perusteiden tunteja. Terapeuttisesta musiikkikasvatuksesta ammentavat musiikkituokiot voivat tukea oppilasta rentoutumaan ja jaksamaan paremmin hahmotusaineiden parissa. Terapeuttiset työskentelytavat voivat tarjota monipuolisen ja kokonaisvaltaisen lähestymistavan musiikin perusteiden tunneilla käytäviin musiikin hahmotusalueisiin. Tutkimustulosten valossa keskeiseksi tekijäksi muodostui terapeuttinen opettajuus, jossa merkittävää on opetuksen vuorovaikutuksellisuus ja oppilaan hyväksyvä kohtaaminen opetustilanteessa.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24534]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Ope, miten musta vois tulla laulaja?" : musiikinopettajien valmiudet ohjata muusikon ammattia tavoittelevaa oppilasta
Nyyssönen, Tiina (2020)Selvitin tässä tutkimuksessa, miten musiikinopettajat voivat ohjata muusikon ammattia tavoittelevaa oppilasta. Tutkimusaiheeni valikoitui omien henkilökohtaisten kokemusteni pohjalta, sillä jäin lukio- ja peruskouluaikoina ... -
"Laulu on paras harrastus" : lasten laulunopetuksen kehittäminen musiikkioppilaitoksessa
Juvonen, Mirja (2022)Tutkielmani käsittelee lasten laulunopetuksen kehittämistä musiikkioppilaitoksessa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää lauluoppilaiden ja heidän vanhempiensa kokemuksia kehitteillä olevasta lasten laulunopetuksesta. ... -
Musiikinopettajien kokemuksia musiikin luovan tuottamisen opetuksesta
Lightfoot, Henry (2020)Tutkimukseni tavoitteena on tutkia musiikinopettajien kokemuksia musiikin luovan tuottamisen opettamisesta. Tutkin opettajien kokemuksia heidän valmiuksistaan opettaa musiikin luovaa tuottamista, heidän käyttämiään työtapoja, ... -
Kohti sensitiivistä musiikin opettamista : ammattitaidon ja opettajuuden rakentumisen polkuja
Huhtinen-Hildén, Laura (University of Jyväskylä, 2012) -
Musiikillisen improvisoinnin oppiminen musiikin teorian avulla
Huhtanen, Väinö (2020)Kandidaatintutkielmani tarkastelun kohteena on musiikin hahmotusaineiden merkitys improvisoinnin oppimisprosessissa. Vertailen lukion ja musiikkiopiston opetussisältöjä keskenään musiikin perusteiden ja improvisoinnin ...