Show simple item record

dc.contributor.advisorToivanen, Pekka
dc.contributor.advisorSaarikallio, Suvi
dc.contributor.authorMiettinen, Veera
dc.date.accessioned2020-06-15T12:03:45Z
dc.date.available2020-06-15T12:03:45Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69952
dc.description.abstractMaisterintutkielmassani tutkin musiikin hyvinvointivaikutuksia musiikin perusteiden opetuksessa. Tutkimukseni ydinajatuksena on terapeuttisen näkökulman merkittävyys musiikkikasvatuksessa. Lilja-Viherlampi kuvaa musiikin merkityksellisyyden elementtien olevan mukana musiikkikasvatustoiminnassa opettajan, oppilaan ja ryhmän välillä, ulottuen musiikin suoranaisesti hoidollista käyttöä laajemmalle. Tutkielmallani pyrin vastaamaan siihen, kuinka terapeuttiseen näkökulmaan pohjautuvat työskentelytavat voisivat tukea musiikin perusteiden opetuksen tarjoamia hyvinvointivaikutuksia. Teoriaosiossa käsittelen keskeisimpiä opetussuunnitelmia ja oppimiskäsityksiä, sekä avaan terapeuttisen musiikkikasvatuksen käsitettä. Olen toteuttanut kvalitatiivisen tapaustutkimuksen Jämsänjokilaakson musiikkiopiston Musiikin perusteet 2A-, 2B- ja 3 -ryhmissä keväällä 2017. Kolmiosainen tutkimukseni koostuu kyselylomakkeesta, musiikin perusteiden tuntien osana toteutetuista musiikkituokioista ja oppilaille tutkimuksen jälkeen jaetusta kyselystä. Tutkimukseni musiikkituokiot sisälsivät äänelliskehollisia harjoitteita, kuten hengitysharjoituksia sekä ääni- ja liikeimprovisaatiota. Tutkimustulosten mukaan musiikin perusteiden oppilaat kokivat musiikkituokiot rentouttavana ja positiivisena osana musiikin perusteiden tunteja. Terapeuttisesta musiikkikasvatuksesta ammentavat musiikkituokiot voivat tukea oppilasta rentoutumaan ja jaksamaan paremmin hahmotusaineiden parissa. Terapeuttiset työskentelytavat voivat tarjota monipuolisen ja kokonaisvaltaisen lähestymistavan musiikin perusteiden tunneilla käytäviin musiikin hahmotusalueisiin. Tutkimustulosten valossa keskeiseksi tekijäksi muodostui terapeuttinen opettajuus, jossa merkittävää on opetuksen vuorovaikutuksellisuus ja oppilaan hyväksyvä kohtaaminen opetustilanteessa.fi
dc.format.extent95
dc.language.isofi
dc.subject.othermupe
dc.subject.othermusiikin perusteet
dc.subject.otherterapeuttisuus
dc.subject.otherhahmotusaineet
dc.title"Tuntui, että huolet meni pois" : musiikin hyvinvointivaikutukset musiikin perusteiden opetuksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202006154193
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi3052
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysomusiikkiterapia
dc.subject.ysomusiikkikasvatus
dc.subject.ysomusiikkioppilaitokset
dc.subject.ysomusiikkipedagogiikka
dc.subject.ysovuorovaikutus


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record