University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

"Ope, miten musta vois tulla laulaja?" : musiikinopettajien valmiudet ohjata muusikon ammattia tavoittelevaa oppilasta

Thumbnail
View/Open
799.7 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Nyyssönen, Tiina
Date
2020
Discipline
MusiikkikasvatusMusic Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Selvitin tässä tutkimuksessa, miten musiikinopettajat voivat ohjata muusikon ammattia tavoittelevaa oppilasta. Tutkimusaiheeni valikoitui omien henkilökohtaisten kokemusteni pohjalta, sillä jäin lukio- ja peruskouluaikoina vaille laajaa tietämystä musiikkialan eri koulutusvaihtoehdoista. Tämä tutkielma on kirjallisuuskatsaus eri aineistoihin. Pohjustan tutkimusaihettani toisessa luvussa käsittelemällä musiikkialaa yleensä sekä määrittelemällä muusikon terminä ja ammattina. Kolmannessa luvussa käsittelen muusikon koulutusvaihtoehtoja Suomessa ja sitä, miten musiikin koulutuksesta sijoitutaan. Neljäs luku pureutuu koulumaailmaan ja siihen, mitä ohjeita perusopetuksen ja lukion opetussuunnitelmat antavat musiikinopettajalle muusikon ammattia tavoittelevan oppilaan ohjaukseen, ja mikä on opinto-ohjauksen rooli. Tutkielmani toi esille sen, että musiikinopettajat voivat ohjata muusikon ammattia tavoittelevaa oppilasta monin eri tavoin. Musiikinopettajien rooli muusikon ammattia tavoittelevan oppilaan ohjauksessa on merkittävä ja voi joissain tapauksissa olla jopa ratkaisevan tärkeä. Musiikinopettajien kannattaa ohjata oppilasta taiteen perusopetuksen tai muun musiikillisen harrastuneisuuden pariin. Musiikinopettajan kannattaa myös ottaa selvää musiikkialan eri koulutusvaihtoehdoista. On tärkeää, että musiikinopettajat tuovat esille ammattiin liittyviä realiteetteja ja ominaispiirteitä, ja näin rikkovat alaan liittyviä stereotypioita ja illuusioita, joita esimerkiksi media voi luoda. Musiikinopettajan täytyy olla myös rehti palautteen antaja eli antaa oppilaalle rehellistä palautetta kehitettävistä ja hyvistä ominaisuuksista, mitä tulee musiikillisiin taitoihin. Musiikinopettajien kannattaa tehdä vahvaa yhteistyötä opinto-ohjaajien kanssa, sillä niin voidaan varmistaa se, että oppilaan ohjaus olisi mahdollisimman laadukasta. Perusopetuksen ja lukion opetussuunnitelmien musiikin oppiainekohtaisissa ohjeistuksissa ei ollut konkreettista ohjeistusta siitä, miten ohjata muusikon ammattia tavoittelevaa oppilasta. Opetussuunnitelmien yleisissä ohjeissa oli kuitenkin ohjeita, joita noudattamalla myös muusikon ammatista kiinnostuneella nuorella pitäisi olla mahdollisimman hyvät edellytykset suunnitella koulutuspolkuaan ja uraansa musiikin parissa. Musiikinopettajan siis kannattaa ehdottomasti ottaa huomioon nämä yleiset ohjeet omassa opetuksessaan ja käsitellä niitä siten, miten ne hyödyttäisivät muusikon ammattiin pyrkivää. Jatkotutkimusaiheita tälle tutkielmalle olisi esimerkiksi se, miten musiikinopettajat noudattavat opetussuunnitelmien yleisiä ohjeita? Jäävätkö yleiset ohjeet oppiainekohtaisten tavoitteiden ja sisältöjen varjoon? Olisi myös mielenkiintoista selvittää, kuinka yleistä on, että musiikkialasta kiinnostuneet ovat kokeneet saaneensa puutteellista opinto-ohjausta. Rajasin tutkielman ulkopuolelle erikoislukiot ja –luokat, sillä tutkimusalueeni olisi kasvanut muuten liian suureksi. ...
Keywords
musiikinopetus konservatorio opinto-ohjaus musiikki musiikkiala musiikinopettajat musiikkikasvatus muusikot musiikkioppilaitokset musiikkipedagogiikka opetus erikoislukiot
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202004222846

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4420]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Musiikinopettajien kokemuksia musiikin luovan tuottamisen opetuksesta 

    Lightfoot, Henry (2020)
    Tutkimukseni tavoitteena on tutkia musiikinopettajien kokemuksia musiikin luovan tuottamisen opettamisesta. Tutkin opettajien kokemuksia heidän valmiuksistaan opettaa musiikin luovaa tuottamista, heidän käyttämiään työtapoja, ...
  • Yläkoulun musiikinopettajien kokemuksia oppilaan minäpystyvyyden tukemisesta 

    Hautakangas, Nette (2021)
    Tutkielma käsittelee yläkoulun musiikinopettajien kokemuksia oppilaan minäpystyvyyden tukemisesta musiikintunneilla. Tutkielmassa pyrin selvittämään, millaisia keinoja opettajilla on oppilaan minäpystyvyyden tukemiseen. ...
  • "Tuntui, että huolet meni pois" : musiikin hyvinvointivaikutukset musiikin perusteiden opetuksessa 

    Miettinen, Veera (2020)
    Maisterintutkielmassani tutkin musiikin hyvinvointivaikutuksia musiikin perusteiden opetuksessa. Tutkimukseni ydinajatuksena on terapeuttisen näkökulman merkittävyys musiikkikasvatuksessa. Lilja-Viherlampi kuvaa musiikin ...
  • Viulunsoitonopettajien kokemuksia improvisaation opettamisesta 

    Tynys, Tina (2021)
    Improvisointi on ollut aina osa musiikkia, mutta tästä huolimatta vasta viime vuosien aikana on alettu puhumaan sen tärkeydestä osana musiikin sekä soiton opetusta. Vuonna 2017 julkaistussa taiteen perusopetuksen ...
  • Keskustelua laulusta ja musiikinnopetuksesta 

    Ketovuori, Mikko; Valtasaari, Marjut Hannele (Sibelius-akatemia, 2012)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre