"Tuntui, että huolet meni pois" : musiikin hyvinvointivaikutukset musiikin perusteiden opetuksessa
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Maisterintutkielmassani tutkin musiikin hyvinvointivaikutuksia musiikin perusteiden opetuksessa. Tutkimukseni ydinajatuksena on terapeuttisen näkökulman merkittävyys musiikkikasvatuksessa. Lilja-Viherlampi kuvaa musiikin merkityksellisyyden elementtien olevan mukana musiikkikasvatustoiminnassa opettajan, oppilaan ja ryhmän välillä, ulottuen musiikin suoranaisesti hoidollista käyttöä laajemmalle. Tutkielmallani pyrin vastaamaan siihen, kuinka terapeuttiseen näkökulmaan pohjautuvat työskentelytavat
voisivat tukea musiikin perusteiden opetuksen tarjoamia hyvinvointivaikutuksia. Teoriaosiossa käsittelen keskeisimpiä opetussuunnitelmia ja oppimiskäsityksiä, sekä avaan terapeuttisen musiikkikasvatuksen käsitettä.
Olen toteuttanut kvalitatiivisen tapaustutkimuksen Jämsänjokilaakson musiikkiopiston Musiikin perusteet 2A-, 2B- ja 3 -ryhmissä keväällä 2017. Kolmiosainen tutkimukseni koostuu kyselylomakkeesta, musiikin perusteiden tuntien osana toteutetuista musiikkituokioista ja oppilaille tutkimuksen jälkeen jaetusta kyselystä. Tutkimukseni musiikkituokiot sisälsivät äänelliskehollisia harjoitteita, kuten hengitysharjoituksia sekä ääni- ja liikeimprovisaatiota.
Tutkimustulosten mukaan musiikin perusteiden oppilaat kokivat musiikkituokiot rentouttavana ja positiivisena osana musiikin perusteiden tunteja. Terapeuttisesta musiikkikasvatuksesta ammentavat musiikkituokiot voivat tukea oppilasta rentoutumaan ja jaksamaan paremmin hahmotusaineiden parissa. Terapeuttiset työskentelytavat voivat tarjota monipuolisen ja kokonaisvaltaisen lähestymistavan musiikin perusteiden tunneilla käytäviin musiikin hahmotusalueisiin. Tutkimustulosten valossa keskeiseksi tekijäksi muodostui terapeuttinen opettajuus, jossa merkittävää on opetuksen vuorovaikutuksellisuus ja oppilaan hyväksyvä kohtaaminen opetustilanteessa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28107]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Teoria soimaan : tapaustutkimus musiikin perusteiden opetuksesta Jyväskylän ammattiopistossa
Martikainen, Tuomas (2017)Tutkin maisterintutkielmassani pop/jazz -musiikin perusteiden opettamiseen ja oppimiseen liittyviä erityispiirteitä. Erityisesti syvennyn afroamerikkalaisen musiikin perusteet (AMP) - menetelmään, jossa integroidaan ... -
Mupe -integrointi : musiikin perusteet soittotunnilla
Kälviä, Jenni (2018)Maisterintutkielmani tarkastelee musiikin perusteiden eli mupen opetusmenetelmää, jossa musiikin perusteet opetetaan soittotunnin yhteydessä. Mupe -integroinnilla pyritään teke-mään opetuksesta käytännönläheisempää ja ... -
"Ope, miten musta vois tulla laulaja?" : musiikinopettajien valmiudet ohjata muusikon ammattia tavoittelevaa oppilasta
Nyyssönen, Tiina (2020)Selvitin tässä tutkimuksessa, miten musiikinopettajat voivat ohjata muusikon ammattia tavoittelevaa oppilasta. Tutkimusaiheeni valikoitui omien henkilökohtaisten kokemusteni pohjalta, sillä jäin lukio- ja peruskouluaikoina ... -
"Laulu on paras harrastus" : lasten laulunopetuksen kehittäminen musiikkioppilaitoksessa
Juvonen, Mirja (2022)Tutkielmani käsittelee lasten laulunopetuksen kehittämistä musiikkioppilaitoksessa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää lauluoppilaiden ja heidän vanhempiensa kokemuksia kehitteillä olevasta lasten laulunopetuksesta. ... -
Kohti sensitiivistä musiikin opettamista : ammattitaidon ja opettajuuden rakentumisen polkuja
Huhtinen-Hildén, Laura (University of Jyväskylä, 2012)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.