"Laulu on paras harrastus" : lasten laulunopetuksen kehittäminen musiikkioppilaitoksessa
Tutkielmani käsittelee lasten laulunopetuksen kehittämistä musiikkioppilaitoksessa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää lauluoppilaiden ja heidän vanhempiensa kokemuksia kehitteillä olevasta lasten laulunopetuksesta. Päätutkimuskysymyksiä ovat, millaisena valmentavan laulunopetuksen oppilaat ja heidän vanhempansa kokevat laulun opiskelun, miten laulaminen näkyy heillä kodeissa sekä tukeeko koulun musiikinopetus lasten lauluharrastusta? Laajempana yhteiskunnallisena tavoitteena on saada tietoa, joka auttaa kehittämään lasten laulunopetusta musiikkioppilaitoksissa.
Lauluharrastuksen alaikäraja suomalaisissa musiikkioppilaitoksissa on perinteisesti ollut n. 16 vuotta. Näin on yhä edelleen useissa musiikkioppilaitoksissa, mutta enenevässä määrin on kuitenkin alettu kehittää mahdollisuuksia yksinlaulun opiskeluun myös lapsille. Tämä on erityisen tärkeää aikana, jolloin laulaminen kodeissa ja kouluissa sekä eri yhteisöissä on vähentynyt, ja koulujen musiikin opetuksen määrä ja laatu ovat paljolti kiinni opettajasta ja hänen laulun opettamisen taidostaan, johon luokanopettajan koulutus ei juurikaan enää anna valmiuksia.
Suoritin tutkimukseni laadullisena tutkimuksena, jossa nojaan fenomenologis-hermeneuttiseen tutkimusperinteeseen. Tutkimusaineisto koostuu neljän valmentavan laulunopetuksen oppilaan ja neljän vanhemman haastatteluvastauksista. Toteutin haastattelut puolistrukturoituina teemahaastatteluina, jotka analysoin aineistolähtöisen sisällönanalyysin periaatteella.
Tutkimuksen tuloksissa nousi esille, että oppilaat ja vanhemmat kokivat lasten lauluharrastuksen positiivisena ja merkityksellisenä. Haastatelluille oppilaille musiikki ja laulaminen oli tärkeä osa vapaaaikaa, laulamisella oli sosiaalista merkitystä ja osa oppilaista kertoi myös laulamisen vaikutuksesta tunteiden säätelyssä. Lähes kaikki vanhemmista lauloivat kodeissa antaen lapsille laulun mallia. Myös koulun musiikintunneilla laulaminen oli tärkeässä roolissa ja oppilaat saivat siellä jonkin verran ohjeita laulamiseen. Koulun musiikinopetus näytti tukevan heidän lauluharrastustaan. Tutkielman taustakirjallisuus ja haastateltavien positiiviset kokemukset ja näkemykset lauluopinnoista sekä vastaukset laulamisen tärkeydestä ja merkityksellisyydestä vahvistivat käsitystä, jonka mukaan laulua kannattaa opettaa myös lapsille. Osallistujien tyytyväisyys kertoi valmentavan laulunopetuksen tarpeellisuudesta sekä siitä, että opetusta on tärkeää jatkaa edelleen ja laajentaa muihinkin oppilaitoksiin.
Vastaukset vahvistivat myös tarpeen opintojen jatkumisesta valmentavien opintojen jälkeen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kestääkö ääni? : laulunopetuksen vaikutus opettajaksi valmistuvien äänen laatuun ja ilmaisuun
Valtasaari, Hannele (University of Jyväskylä, 2017)The aim of this study was to investigate how regular singing lessons and deliberate practice impact future teachers’ voice quality and their expression in speech and singing. Previous research about teachers’ speaking ... -
"Tuntui, että huolet meni pois" : musiikin hyvinvointivaikutukset musiikin perusteiden opetuksessa
Miettinen, Veera (2020)Maisterintutkielmassani tutkin musiikin hyvinvointivaikutuksia musiikin perusteiden opetuksessa. Tutkimukseni ydinajatuksena on terapeuttisen näkökulman merkittävyys musiikkikasvatuksessa. Lilja-Viherlampi kuvaa musiikin ... -
Mielikuvien käyttö laulunopetuksen työvälineenä
Saari, Leila (2015)Laulunopiskelu vaatii useiden eri lihasten kontrolloinnin opettelemista. Koska suuri osa näistä lihaksista ei ole tahdonalaisia, käytetään niiden harjoittamisessa erilaisia mielikuvia. Tämän lisäksi mielikuvien käyttäminen ... -
"Ope, miten musta vois tulla laulaja?" : musiikinopettajien valmiudet ohjata muusikon ammattia tavoittelevaa oppilasta
Nyyssönen, Tiina (2020)Selvitin tässä tutkimuksessa, miten musiikinopettajat voivat ohjata muusikon ammattia tavoittelevaa oppilasta. Tutkimusaiheeni valikoitui omien henkilökohtaisten kokemusteni pohjalta, sillä jäin lukio- ja peruskouluaikoina ... -
Musiikkia koulussa ja koulun jälkeen
Kosonen, Erja (Suomen musiikkikasvatusseura - FiSME ry, 2009)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.