University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

The perception and use of ICT in education by primary school teachers in Finland and Japan

Thumbnail
View/Open
975.7 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Hasala, Veera |
Kelly, Riitta
Date
2020
Discipline
TietotekniikkaMathematical Information Technology
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Vuoden 2014 opetussuunnitelman myötä ICT:n määrä kasvoi Suomen perusopetuksen opetussuunnitelmassa, ja samanlainen trendi koskee myös Japanin uutta perusopetuksen opetussuunnitelmaa, joka siirtyy vaiheittain käyttöön vuodesta 2020 alkaen. Tässä molempien maiden ICT-käytön käännekohdassa on hyvä tarkastella, miten ICT:n käyttöönotto on edennyt molempien maiden peruskouluissa. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tutkia, 1) kuinka maiden opettajat kokevat ICT:n ja sen käytön opetuksessa, 2) minkälaisia tukiprosesseja on valjastettu ICT:n käyttöön opetuksessa Suomessa ja Japanissa, 3) kuinka ICT:tä käytetään Suomen ja Japanin opetuksessa käytännössä, ja 4) minkälaisia haasteita ICT:n käytössä opetuksessa voi olla Suomessa ja Japanissa. Tämä laadullinen vertaileva tutkimus kohdistuu Suomessa Keski-Suomen alueeseen ja Japanissa Kanazawan kaupunkiin Ishikawan prefektuurissa. Tulokset osoittivat monia yhtäläisyyksiä osallistujien näkemyksissä ja kokemuksissa, kuten ICT:n kokemisen ensisijaisesti työkaluna, ja käytännönläheisen täydennyskoulutuksen arvostuksen. Eroavaisuuksiin kuuluivat mm. se, että suomalaiset luokanopettajat kokivat ICT-laitteistonsa olevan riittävää, kun taas japanilaiset luokanopettajat eivät. ICT:n käyttötapauksiin kuului molemmissa maissa toimisto-ohjelmien käyttö, mutta molemmissa maissa oli myös omat sovelluksensa käytössä. ...
 
The amount of ICT in the Finnish curriculum for primary education was greatly increased in the current curriculum of 2014, and the same can be said for the new primary school curriculum of Japan, the adoption of which will begin in 2020. At this turning point in the use of ICT in both countries, it is important to take a look at how the adoption of ICT has proceeded in primary schools in both countries. The aim of this master's thesis was to find out 1) how the teachers of the two countries perceive ICT and its use in education, 2) what kind of supporting processes have been set up to support the use of ICT in education in Finland Japan, 3) how ICT is used in education in Finland and Japan in practice, and 4) what kind of challenges can there be in the use of ICT in education in Finland and Japan. This qualitative comparative research focused on the areas of Central Finland, Finland, and Kanazawa, in Ishikawa prefecture in Japan. The results highlighted many similarities between the views and experiences of the participants, such as the viewing of ICT primarily as a classroom tool, and the appreciation of practical supplementary training. Differences include the fact that in general Finnish primary school teachers found their ICT equipment to be sufficient, whereas Japanese participants did not. The use cases of ICT in both countries included office applications, but both countries also had their own specific applications in use. ...
 
Keywords
Finland Japan alakoulu opettajat opettajankoulutus opetus tieto- ja viestintätekniikka tietotekniikka opetuskäyttö oppilaat lower comprehensive school teachers teacher training teaching and instruction information and communications technology information technology educational use school children
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006094044

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Tieto- ja viestintätekniikan merkitys aineenopettajien täydennyskoulutuksessa : tutkimus peruskoulun ja lukion opettajista Keski-Suomen alueella 

    Wilen, Lauri (University of Jyväskylä, 2017)
    This study examined Information and Communications Technology (ICT) know-how and needs and challenges of teachers in-service training in the region of Middle–Finland. In this context impressiveness is seen as the ...
  • Investigation of university students' perceptions of their eductors as role models and designers of digitalized curricula 

    Istenič Starčič, Andreja; Lebeničnik, Maja (Jyväskylän Yliopisto, 2020)
    Higher education graduates need 21st-century skills, both learning skills and competences for working with technology. However, research indicates an insufficient integration of ICTs into teaching and learning. In this ...
  • Comparing the Effect Size of School Level Support on Teachers’ Technology Integration 

    Ifinedo, Eloho (Springer, 2020)
    Teachers are expected to lead the innovative use of Information Communication and Technology (ICT) at the classroom level of context. However, research literature shows that a number of factors influence their ICT pedagogical ...
  • Fake it 'till you make it : helping foreign language trainee teachers use ICT confidently 

    Hirvonen, Kaisa (2017)
    Tieto- ja viestintäteknologia (TVT) on nyky-yhteiskunnassa erittäin tärkeässä osassa, ja jokaisen kansalaisen tulee omata tarvittavat taidot tietoyhteiskunnassa selviämiseen. Näitä tietoja ja taitoja opetellaan perusopetuksessa ...
  • Teacher perceptions of integrating EFL into primary-level Multidisciplinary Learning Modules 

    Christou, Andria (2020)
    Suomalaisen koulureformin myötä vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelma (POPS 2014) esitteli monialaiset oppimiskokonaisuudet (MOK), jotka määritettiin osaksi jokaisen peruskoulun jokavuotista opetusta. Monialaisten ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre