The perception and use of ICT in education by primary school teachers in Finland and Japan
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Vuoden 2014 opetussuunnitelman myötä ICT:n määrä kasvoi Suomen perusopetuksen opetussuunnitelmassa, ja samanlainen trendi koskee myös Japanin uutta perusopetuksen opetussuunnitelmaa, joka siirtyy vaiheittain käyttöön vuodesta 2020 alkaen. Tässä molempien maiden ICT-käytön käännekohdassa on hyvä tarkastella, miten ICT:n käyttöönotto on edennyt molempien maiden peruskouluissa. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tutkia, 1) kuinka maiden opettajat kokevat ICT:n ja sen käytön opetuksessa, 2) minkälaisia tukiprosesseja on valjastettu ICT:n käyttöön opetuksessa Suomessa ja Japanissa, 3) kuinka ICT:tä käytetään Suomen ja Japanin opetuksessa käytännössä, ja 4) minkälaisia haasteita ICT:n käytössä opetuksessa voi olla Suomessa ja Japanissa. Tämä laadullinen vertaileva tutkimus kohdistuu Suomessa Keski-Suomen alueeseen ja Japanissa Kanazawan kaupunkiin Ishikawan prefektuurissa. Tulokset osoittivat monia yhtäläisyyksiä osallistujien näkemyksissä ja kokemuksissa, kuten ICT:n kokemisen ensisijaisesti työkaluna, ja käytännönläheisen täydennyskoulutuksen arvostuksen. Eroavaisuuksiin kuuluivat mm. se, että suomalaiset luokanopettajat kokivat ICT-laitteistonsa olevan riittävää, kun taas japanilaiset luokanopettajat eivät. ICT:n käyttötapauksiin kuului molemmissa maissa toimisto-ohjelmien käyttö, mutta molemmissa maissa oli myös omat sovelluksensa käytössä.
...
The amount of ICT in the Finnish curriculum for primary education was greatly increased in the current curriculum of 2014, and the same can be said for the new primary school curriculum of Japan, the adoption of which will begin in 2020. At this turning point in the use of ICT in both countries, it is important to take a look at how the adoption of ICT has proceeded in primary schools in both countries. The aim of this master's thesis was to find out 1) how the teachers of the two countries perceive ICT and its use in education, 2) what kind of supporting processes have been set up to support the use of ICT in education in Finland Japan, 3) how ICT is used in education in Finland and Japan in practice, and 4) what kind of challenges can there be in the use of ICT in education in Finland and Japan. This qualitative comparative research focused on the areas of Central Finland, Finland, and Kanazawa, in Ishikawa prefecture in Japan. The results highlighted many similarities between the views and experiences of the participants, such as the viewing of ICT primarily as a classroom tool, and the appreciation of practical supplementary training. Differences include the fact that in general Finnish primary school teachers found their ICT equipment to be sufficient, whereas Japanese participants did not. The use cases of ICT in both countries included office applications, but both countries also had their own specific applications in use.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29626]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Tieto- ja viestintätekniikan merkitys aineenopettajien täydennyskoulutuksessa : tutkimus peruskoulun ja lukion opettajista Keski-Suomen alueella
Wilen, Lauri (University of Jyväskylä, 2017)This study examined Information and Communications Technology (ICT) know-how and needs and challenges of teachers in-service training in the region of Middle–Finland. In this context impressiveness is seen as the ... -
Class teachers and subject teachers’ perceptions of teaching English at primary school
Mustalampi, Oona (2019)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten englannin opettajien käsitykset englannin opettamisesta eroavat toisistaan alakoulun kontekstissa. Kohderyhmänä olivat englannin aineenopettajat ja luokanopettajat, joilla oli ... -
Investigation of university students' perceptions of their eductors as role models and designers of digitalized curricula
Istenič Starčič, Andreja; Lebeničnik, Maja (Jyväskylän Yliopisto, 2020)Higher education graduates need 21st-century skills, both learning skills and competences for working with technology. However, research indicates an insufficient integration of ICTs into teaching and learning. In this ... -
Self-compassion in learning : primary school teachers’ perspectives
Pulkkinen, Iina; Lakaniemi, Sonja (2023)Tämä laadullinen tutkimus tarkastelee itsemyötätuntoa suomalaisten alakoulun opettajien käsitysten ja opetusmenetelmien näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella, miten itsemyötätunto on osana opettajien ... -
Comparing the Effect Size of School Level Support on Teachers’ Technology Integration
Ifinedo, Eloho (Springer, 2020)Teachers are expected to lead the innovative use of Information Communication and Technology (ICT) at the classroom level of context. However, research literature shows that a number of factors influence their ICT pedagogical ...