Self-compassion in learning : primary school teachers’ perspectives
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tämä laadullinen tutkimus tarkastelee itsemyötätuntoa suomalaisten alakoulun opettajien käsitysten ja opetusmenetelmien näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella, miten itsemyötätunto on osana opettajien opetusmenetelmiä sekä ajatusmalleja. Lisäksi tavoitteena on osoittaa kehityksen paikkoja, jotta itsemyötätuntoa voitaisiin harjoitella entistä paremmin.
Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla, joihin osallistui kuusi alakoulun luokanopettajaa. Haastatteluissa opettajat kuvasivat toimintaansa tilanteissa, joissa oppilaat olivat kohdanneet epäonnistumisia tai hankaluuksia. Lisäksi haastatteluissa kartoitettiin tunnetaitojen opettamisen menetelmiä ja ennakkokäsityksiä itsemyötätunnosta.
Opettajat tunnistivat itsemyötätunnon hyödyt esimerkiksi
epäonnistumisen normalisoinnissa osaksi oppimista. He kuvailivat oppilaiden reagointia epäonnistumistilanteissa pääosin negatiivisena itsemyötätunnon osatekijöiden näkökulmasta. Merkityksellistä oli, että opettajat kuvailivat hyödyntävänsä itsemyötätuntoon liitännäisiä toimia oppilaan epäonnistumisia käsiteltäessä. Opettajat esittivät myös lukuisia esimerkkejä sosioemotionaalisten taitojen harjoittelemisesta, vaikkakin harjoittelu rajoittui lähinnä vahvuuskeskeisiin harjoitteisiin.
Tämän tutkimuksen tulokset antavat lupaavia viitteitä opettajien myönteisistä asenteista itsemyötätunnon hyödyntämisestä oppimisen tukena. Tulokset antavat osviittaa siitä, että oppilaiden itsemyötätuntoa tuetaan joissain määrin jo olemassa olevilla käytänteillä, mutta lisää tutkimustietoa tarvitaan.
...
This qualitative study explores Finnish primary school teachers’ perceptions and teaching methods on self-compassion. The aim is to discover how it is part of the existing teaching practices and modes of thinking. In addition, the places of development are demonstrated regarding how the skills of self-compassion could be practised in primary school.
The dataset was collected by conducting semi-structured interviews, in which six primary school class teachers in Finland participated. In the interviews, teachers described situations in which students had encountered failure, challenges, or struggles during learning and reflected on their actions in those situations. In addition, the methods for teaching emotional skills and preconceptions of self-compassion were covered.
The teachers comprehended self-compassion as beneficial for example in considering failure as a normal part of learning. Students’ responses to failure were described from the negative indicators of self-compassion. Importantly, however, the teachers described utilising the positive indicators to enhance self-compassion in processing failure with a student. Overall, a great extent of examples was illustrated on how socioemotional skills are practised in daily situations and specific lessons. However, learning emotional skills was mainly limited to strength-centred exercises.
The results are promising in terms of positive attitudes towards self-compassion and its recognised potential in learning. This thesis suggests that self-compassion is already enhanced in the existing practices to some extent, but more research is needed.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Me and my English : a material package promoting self-assessment in the primary school
Tuominen, Terhi (2010)Itsearviointi on tärkeä osa oppimista ja se mainitaan myös opetussuunnitelmassa. Oppikirjojen tarjoamat itsearviointitehtävät eivät aina kuitenkaan palvele tarkoitustaan koska ne ovat usein yksinkertaisia ja samanlaisia ... -
Investigating educational dialogue : Variations of dialogue amount and quality among different subjects between early primary and secondary school classrooms
Muhonen, Heli; Pakarinen, Eija; Rasku-Puttonen, Helena; Poikkeus, Anna-Maija; Siekkinen, Martti; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Elsevier, 2024)To support student learning throughout their school journey, it is important to investigate the authentic state of educational dialogue both in early primary and secondary school to map the potential variations concerning ... -
Tasks that suit the learning of L2 English vocabulary in the Finnish middle school : teachers' and students' perspectives
Keski-Kastari, Marianne (2013)Tiivistelmä – Abstract Tutkielman tarkoituksena oli selvittää yläkoulun oppilaiden ja opettajien mielipiteitä sanaston oppimiseen suunnatuista tehtävistä; millaiset tehtävät heidän mielestään sopivat sanaston oppimiseen ... -
Finnish Teachers’ Perspectives on Caring and Meaningful School Development Work
Hosio, Maarit; Heikonen, Lauri; Kallioniemi, Arto; Ahtiainen, Raisa (MDPI AG, 2023)A variety of new policy requirements set for learning and teaching affect the work in schools. The local context in which a school is located forms the grounds for school-level policy adjustments and development work. ... -
Collaborative knowledge construction in authentic school contexts
Arvaja, Maarit (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2005)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.