Tehostettua ja erityistä tukea saavien oppilaiden tietoisuus kolmiportaisen tuen asiakirjoista ja kokemukset osallisuudesta niiden laadintaan
Date
2020Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksessa selvitettiin, kuinka tietoisia tehostettua tai erityistä tukea saavat oppilaat olivat heille laadituista kolmiportaisen tuen suunnitelma-asiakirjoista (oppimissuunnitelma, HOJKS) ja millaisia kolmiportaisen tuen palavereihin osallistumisen tyyppejä oppilaiden haastatteluista oli löydettävissä. Tutkimusaineisto koostui 6. ja 9.-luokkalaisten tehostettua tai erityistä tukea saavien oppilaiden haastatteluista (N = 9), jotka analysoitiin sisällönanalyyttisesti tyypittelemällä.
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [28039]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Oppilaiden tietämys oppimisen ja koulunkäynnin tuen asiakirjoista sekä osallisuus niiden laadintaa käsittelevissä palavereissa
Anttila, Ilona; Noux, Maiju; Vehkakoski, Tanja (Niilo Mäki Instituutti, 2021)Oppilaiden osallisuus oman oppimisensa suunnittelussa on yksi oppimisen ja koulunkäynnin tuen lähtökohdista. Tästä huolimatta ei ole juurikaan tutkittu, miltä tuen suunnittelu sekä siihen liittyvät palaverit ja asiakirjat ... -
Varhaiskasvatuksessa tehostettua tai erityistä tukea saavien lasten vanhempien kokemuksia lapsen tukemisesta kotona
Riehunkangas, Mervi (2022)Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella varhaiskasvatuksessa tehostettua tai erityistä tukea saavien lasten vanhempien kokemuksia lapsen tukemisesta kotona ja selvittää, millaista tukea vanhemmat olivat saaneet lapsen ... -
Tukea tarvitsevien oppilaiden osallisuus opetuksessa : opettajien näkemyksiä osallisuudesta ja kokemuksia osallisuutta edistävistä käytänteistä yläkoulussa
Yli-Kojola, Kaisa (2018)Oppilaiden osallisuutta on tutkittu paljon viime vuosina. Tukea tarvitsevien oppilaiden osallisuus on kuitenkin jäänyt vähemmälle huomiolle tutkimuksissa ja käytännön työssä kouluissa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on ... -
Oppilaiden ajatuksia osallisuudesta ryhmätyöskentelyssä monialaisen oppimiskokonaisuuden aikana
Vertanen, Sanna; Hautanen, Eerika (1997)Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia 1. luokan oppilaiden ajatuksia osallisuudesta monialaisessa oppimiskokonaisuudessa, jossa painottui oppilaiden välinen yhteistyö erilaisissa ryhmätyöskentelyä vaativissa tehtävissä. ... -
Puheen ja kielen häiriöiden kuvaus, tavoitteet ja koulun tukitoimet esikoulun ja alakoulun kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
Vehviläinen, Heidi (2017)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin tehostetun ja erityisen tuen asiakirjojen välisiä eroja. Tarkoituksena oli tutkia, mitä eroja näiden kahden tuen portaan asiakirjojen välillä on puheen ja kielen häiriöihin liittyen oppilaan ...