Oppilaiden ajatuksia osallisuudesta ryhmätyöskentelyssä monialaisen oppimiskokonaisuuden aikana
Päivämäärä
1997Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia 1. luokan oppilaiden ajatuksia osallisuudesta monialaisessa oppimiskokonaisuudessa, jossa painottui oppilaiden välinen yhteistyö erilaisissa ryhmätyöskentelyä vaativissa tehtävissä. Osallisuus on monimerkityksinen käsite. Tässä tutkimuksessa osallisuutta tarkastellaan osana vertaisryhmien toimintaa erilaisissa oppimistilanteissa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena ja aineisto kerättiin havainnoimalla ja haastattelemalla oppilaita monialaisen oppimiskokonaisuuden aikana. Tutkimukseen osallistui 22 oppilasta, joista lisäksi teemahaastatteluna toteutettuun parihaastatteluun osallistui kahdeksan oppilasta. Aineiston analysoinnissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tulokset vahvistavat aiempia tutkimuksia. Oppilaan yksilöllisillä piirteillä ja omalla aktiivisuudella sekä kontekstilla on merkitystä yksilön osallisuuden toteutumisessa. Ryhmän rakenne, yhteisöllisyys ja ryhmän jäsenten toiminta voivat niin tukea kuin estää yksilön osallisuuden kokemuksia. Ryhmän toiminnassa on merkittävää ryhmän jäsenten aktiivisuus ja tavoitteiden suuntaisen toiminnan toteuttaminen, jotka osaltaan luovat puitteet yksilön osallisuudelle.
Osallisuus näyttäytyy oppilaille arjen pieninä asioina; heille ovat tärkeitä keskusteluissa ja sosiaalisissa tilanteissa kuulluksi ja huomioiduksi tulemisen ko- kemukset. Sosiaalisissa tilanteissa oppilaan suhtautuminen yhteistyön tekemiseen koetaan yhteisen työskentelyn kannalta merkittäväksi. Lasten ajatuksia ymmärtämällä voidaan paremmin tukea heidän osallisuuttaan luokassa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Oppilaiden näkemykset keskiössä : kyselytutkimus oppilaiden osallisuudesta
Alfthan, Tuomas (2017)Tutkimuksessa selvitettiin erään keskisuomalaisen koulun oppilaiden näkemyksiä osallisuudesta. Tässä tutkimuksessa keskiössä olivat oppilaiden näkemykset heidän mielipiteensä huomioinnista päätöksenteossa ja mahdollisista ... -
Tukea tarvitsevien oppilaiden osallisuus opetuksessa : opettajien näkemyksiä osallisuudesta ja kokemuksia osallisuutta edistävistä käytänteistä yläkoulussa
Yli-Kojola, Kaisa (2018)Oppilaiden osallisuutta on tutkittu paljon viime vuosina. Tukea tarvitsevien oppilaiden osallisuus on kuitenkin jäänyt vähemmälle huomiolle tutkimuksissa ja käytännön työssä kouluissa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on ... -
Tehostettua ja erityistä tukea saavien oppilaiden tietoisuus kolmiportaisen tuen asiakirjoista ja kokemukset osallisuudesta niiden laadintaan
Anttila, Ilona; Noux, Maiju (2020)Tutkimuksessa selvitettiin, kuinka tietoisia tehostettua tai erityistä tukea saavat oppilaat olivat heille laadituista kolmiportaisen tuen suunnitelma-asiakirjoista (oppimissuunnitelma, HOJKS) ja millaisia kolmiportaisen ... -
Kuka on äänessä? : erityisopiskelijoiden osallistuminen keskusteluun ja musiikilliseen yhteistoimintaan
Alppi, Markus (2017)Tutkimuksessa tarkastellaan erityisopiskelijoiden osallistumista äänellisen ilmaisun keinoin keskusteluun ja musiikilliseen yhteistoimintaan. Teoreettisia viitekehyksiä ovat konstruktivistinen ja pragmaattinen lähestymistapa ... -
"Oo vaan chill se auttaa" : oppilaiden ajatuksia kielijännityksestä ruotsin kielen oppitunneilla
Mäkipelto, Annika; Niemi, Petra (2023)Tutkimuksessa tarkasteltiin kuudesluokkalaisten oppilaiden kielijännityksen yleisyyttä sekä sitä, mitkä tekijät aiheuttavat oppilaissa kielijännityksen tunteita. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin oppilaiden näkemiä keinoja, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.