Tavoitteiden ja tukitoimien kirjaaminen esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoihin
TIIVISTELMÄ
Kalmari, Tuula. 2016. Tavoitteiden ja tukitoimien kirjaaminen esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoihin. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden tiedekunta. 58 sivua.
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin kolmiportaisen tuen asiakirjoja esi- ja alkuopetuksessa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia tavoitteita ja tukitoimia asiakirjoihin oli kirjattu sekä miten kirjatut tavoitteet ja tukitoimet vastasivat toisiaan. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin, miten konkreettista tai yleistä tavoitteiden ja tukitoimien kuvaaminen oli, ja kohdennettiinko kuvaukset lapseen vai lapsen oppimisympäristöön.
Tutkimuksen aineistona olivat pedagogiset arviot, oppimissuunnitelmat sekä lapsen henkilökohtaisen oppimisen järjestämistä koskevat suunnitelmat. Aineisto kerättiin viidestä eri kunnasta. Analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysiä. Tutkimuksessa havaittiin, että tavoitteiden ja tukitoimien kirjaaminen täydensivät pääosin toisiaan. Tavoitteiden ja tukitoimien määrittely oli kuitenkin myös osin ristiriitaista, sillä kaikkiin määriteltyihin tavoitteisiin ei kohdennettu sopivaa tukitointa. Kuvaukset tavoitteista ja tukitoimista vaihtelivat hyvin konkreettisista määrityksistä vaikeasti arvioitaviin luonnehdintoihin. Paljon kirjattiin tukitoimia, jotka kohdistuivat lapsen oppimisympäristöön ja lapselle suunnatun pedagogiikan toteuttamiseen. Lapsen oppimiseen tähtääviä harjoitteita oli kirjattu vähemmän kuin ympäristön muokkaamiseen liittyviä tukitoimia.
Tutkimus osoitti, että kolmiportaisen tuen tarjoamisen vastuut olisi määriteltävä eri toimijoille selkeämmin. Lisäksi tavoitteiden kirjaamisen tulisi olla käytäntöön sovellettavaa ja arvioitavissa. Myös perheen ja lapsen näkökulma olisi huomioitava paremmin tavoitteiden ja tukitoimien kirjaamisessa.
Hakusanat: kolmiportainen tuki, asiakirja, oppimissuunnitelma, HOJKS, sisällönanalyysi
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Toisen ja vieraan kielen oppimisesta ja sen vaikeuksista kirjoittaminen esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
Rantanen, Aurora (2020)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, millaisia merkityksiä toisen ja vieraan kielen oppimiselle annetaan kolmiportaisen tuen asiakirjoissa ja millaista kielikäsitystä kuvaukset uusintavat. Lisäksi tutkittiin, kuinka ... -
Lapsen käyttäytymisen haasteille rakennetut merkitykset esi- ja perusopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
Harju, Laura (2016)Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten oppijan käyttäytymisen haasteista kirjoitetaan ja miten haastavasti käyttäytyvä lapsi asemoidaan esi- ja perusopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa. Mielenkiinnon ... -
Puheen ja kielen häiriöiden kuvaus, tavoitteet ja koulun tukitoimet esikoulun ja alakoulun kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
Vehviläinen, Heidi (2017)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin tehostetun ja erityisen tuen asiakirjojen välisiä eroja. Tarkoituksena oli tutkia, mitä eroja näiden kahden tuen portaan asiakirjojen välillä on puheen ja kielen häiriöihin liittyen oppilaan ... -
Oppimisen arvioinnin kuvaukset perusopetuksen vuosiluokkien 5–9 kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
Värtö, Oskari (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten oppimisen arviointia kuvataan 5.–9. luokilla opiskelevien oppilaiden kolmiportaisen tuen asiakirjoissa. Tutkimusaineisto koostui vuosina 2015–2019 kerätyistä kolmiportaisen ... -
Lapsen ja huoltajien ääni esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
Savia, Mari (2019)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, miten lapsen ja huoltajien ääni ilmenee ja millaisia funktioita nämä äänet saavat esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen dokumenteissa. Tutkimusaineisto koostui 38:sta kolmiportaisen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.