Show simple item record

dc.contributor.advisorHöylä, Helena
dc.contributor.authorAutio, Petri
dc.contributor.authorTakamaa, Jesse
dc.date.accessioned2020-06-05T07:25:07Z
dc.date.available2020-06-05T07:25:07Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69732
dc.description.abstractEnglannin kielen globaalista vahvasta asemasta johtuen koulun ulkopuolinen kielenoppiminen on entistäkin tärkeämpi tapa hankkia ja pitää yllä kielitaitoa. Oppijan tulee altistua autenttiselle kielelle, mikä ei välttämättä aina toteudu formaalissa opetuksessa riittävällä tasolla. Videopelit ovat tällaiselle kielenoppimiselle erittäin monipuolinen ja otollinen alusta, ja niiden suosio on ollut valtavassa nousussa jo pitkään. MMORPG:t (Massively Multiplayer Online Role-Playing Game) ovat suosittuja verkkopelejä, joissa tuhannet pelaajat voivat vuorovaikuttaa keskenään eri tavoilla ja täten potentiaalisesti oppia englantia hyvinkin tehokkaasti. Tämä tutkimus pyrki selvittämään, millaisiin kielenkäyttötilanteisiin suomalaiset opiskelijat ajautuvat MMORPG:itä pelatessaan. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka nämä kielenkäyttötilanteet johtavat kielenoppimiseen ja millaisena alustana suomalaiset opiskelijat itse näkevät MMORPG:t englannin oppimiselle. Aineisto kerättiin päiväkirjan muodossa, koska päiväkirja aineistonkeruumenetelmänä mahdollisti tähän tarkoitukseen riittävän laajan ja yksityiskohtaisen datan koonnin. Tutkimuksen viisi osallistujaa suorittivat seitsemän vähintään tunnin mittaista pelikertaa, sekä vastasivat muutamiin avoimiin kysymyksiin MMORPG:ien ja kielenoppimisen välisestä suhteesta omien kokemustensa pohjalta. Tutkimustulokset analysoitiin kvalitatiivisia metodeja hyödyntäen. Tutkimushenkilöt kokivat, että MMORPG:t edesauttavat kielenoppimista etenkin motivaation ja toiston kautta. He olivat yhtä mieltä siitä, että MMORPG:t ovat muutamasta vähäisestä heikkoudestaan huolimatta englannin oppimiseen soveltuvia alustoja. Kaiken kaikkiaan tuloksista kävi ilmi, että MMORPG:t ovat potentiaalisesti hyvinkin rikas kielenoppimisen resurssi, joiden koko potentiaalia ei ole vielä täysin kyetty valjastamaan.fi
dc.format.extent114
dc.language.isoen
dc.subject.otherlanguage proficiency
dc.subject.otherlanguage input
dc.subject.otherMMORPG
dc.subject.othersecond language acquisition
dc.titleHow do MMORPGs facilitate language learning for Finnish EFL students?
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202006053989
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoinformaali oppiminen
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysodigitaaliset pelit
dc.subject.ysopelaaminen
dc.subject.ysovideopelit
dc.subject.ysokieli ja kielet
dc.subject.ysoleikit
dc.subject.ysopelit
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysoinformal learning
dc.subject.ysolearning
dc.subject.ysolanguage learning
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysodigital games
dc.subject.ysoplaying (games and sports)
dc.subject.ysovideo games
dc.subject.ysolanguages
dc.subject.ysoplays and games
dc.subject.ysogames
dc.subject.ysointeraction


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record