dc.contributor.advisor | Höylä, Helena | |
dc.contributor.author | Autio, Petri | |
dc.contributor.author | Takamaa, Jesse | |
dc.date.accessioned | 2020-06-05T07:25:07Z | |
dc.date.available | 2020-06-05T07:25:07Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69732 | |
dc.description.abstract | Englannin kielen globaalista vahvasta asemasta johtuen koulun ulkopuolinen kielenoppiminen on entistäkin tärkeämpi tapa hankkia ja pitää yllä kielitaitoa. Oppijan tulee altistua autenttiselle kielelle, mikä ei välttämättä aina toteudu formaalissa opetuksessa riittävällä tasolla. Videopelit ovat tällaiselle kielenoppimiselle erittäin monipuolinen ja otollinen alusta, ja niiden suosio on ollut valtavassa nousussa jo pitkään. MMORPG:t (Massively Multiplayer Online Role-Playing Game) ovat suosittuja verkkopelejä, joissa tuhannet pelaajat voivat vuorovaikuttaa keskenään eri tavoilla ja täten potentiaalisesti oppia englantia hyvinkin tehokkaasti.
Tämä tutkimus pyrki selvittämään, millaisiin kielenkäyttötilanteisiin suomalaiset opiskelijat ajautuvat MMORPG:itä pelatessaan. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka nämä kielenkäyttötilanteet johtavat kielenoppimiseen ja millaisena alustana suomalaiset opiskelijat itse näkevät MMORPG:t englannin oppimiselle.
Aineisto kerättiin päiväkirjan muodossa, koska päiväkirja aineistonkeruumenetelmänä mahdollisti tähän tarkoitukseen riittävän laajan ja yksityiskohtaisen datan koonnin. Tutkimuksen viisi osallistujaa suorittivat seitsemän vähintään tunnin mittaista pelikertaa, sekä vastasivat muutamiin avoimiin kysymyksiin MMORPG:ien ja kielenoppimisen välisestä suhteesta omien kokemustensa pohjalta.
Tutkimustulokset analysoitiin kvalitatiivisia metodeja hyödyntäen. Tutkimushenkilöt kokivat, että MMORPG:t edesauttavat kielenoppimista etenkin motivaation ja toiston kautta. He olivat yhtä mieltä siitä, että MMORPG:t ovat muutamasta vähäisestä heikkoudestaan huolimatta englannin oppimiseen soveltuvia alustoja. Kaiken kaikkiaan tuloksista kävi ilmi, että MMORPG:t ovat potentiaalisesti hyvinkin rikas kielenoppimisen resurssi, joiden koko potentiaalia ei ole vielä täysin kyetty valjastamaan. | fi |
dc.format.extent | 114 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | en | |
dc.subject.other | language proficiency | |
dc.subject.other | language input | |
dc.subject.other | MMORPG | |
dc.subject.other | second language acquisition | |
dc.title | How do MMORPGs facilitate language learning for Finnish EFL students? | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202006053989 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | informaali oppiminen | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | kielen oppiminen | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | digitaaliset pelit | |
dc.subject.yso | pelaaminen | |
dc.subject.yso | videopelit | |
dc.subject.yso | kieli ja kielet | |
dc.subject.yso | leikit | |
dc.subject.yso | pelit | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | informal learning | |
dc.subject.yso | learning | |
dc.subject.yso | language learning | |
dc.subject.yso | English language | |
dc.subject.yso | digital games | |
dc.subject.yso | playing (games and sports) | |
dc.subject.yso | video games | |
dc.subject.yso | languages | |
dc.subject.yso | plays and games | |
dc.subject.yso | games | |
dc.subject.yso | interaction | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |