dc.contributor.advisor | Perälä-Littunen, Satu | |
dc.contributor.author | Luosujärvi, Anssi | |
dc.contributor.author | Hannola, Joel | |
dc.date.accessioned | 2020-06-05T07:22:16Z | |
dc.date.available | 2020-06-05T07:22:16Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69731 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksessa selvitettiin laadullisin menetelmin, millaisia kokemuksia erityiskoulusta tai -
luokilta yleisopetukseen integroiduilla erityisen tuen oppilailla on integroinnin vaikutuksista.
Kiinnitimme erityisesti huomiota oppilaiden kokemuksiin muutoksesta, jonka integrointi oli
tuonut heidän koulunkäyntiinsä. Tavoitteenamme oli lisätä tietoa ja ymmärrystä integraation
vaikutuksista oppilaiden näkökulmasta heidän subjektiivisia kokemuksiaan hyödyntäen.
Tutkimuksen aineisto koostui seitsemän oppilaan haastatteluista, ja ne kerättiin kahdelta eri
koululta. Aineiston analysoimme aineistolähtöisesti fenomenologis-hermeneuttista
tutkimusperinnettä soveltaen.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, ettei integraatio ollut kaikille toimiva ratkaisu. Neljä
seitsemästä tutkittavasta piti pienryhmää parempana oppimisen kannalta. Pienen ryhmän
koettiin mahdollistavan paremman työrauhan ja yksilöllisten tarpeiden huomioimisen. Lisäksi
resurssit eivät seuranneet erityisen tuen oppilasta yleisopetuksen ryhmään riittävällä tavalla.
Esimerkiksi yhteisopettajuutta ei käytetty lainkaan, ja apuvälineiden sekä
koulunkäynninohjaajien käyttö oli yleisopetuksessa harvinaisempaa. Segregoivien
oppimisympäristöjen eduksi mainittiin vahva yhteisöllisyyden kokemus, jonka ei nähty
toteutuvan yhtä vahvasti yleisopetuksen ryhmissä. Kuitenkin kolme seitsemästä tutkittavasta
koki yleisopetuksen ryhmän mielekkäämpänä vaihtoehtona, pääasiassa sinne
muodostuneiden kaverisuhteiden vuoksi. | fi |
dc.format.extent | 78 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | kouluun kiinnittyminen | |
dc.subject.other | fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus | |
dc.title | "Opettajaki sano et se ois kivempi jos sulla kaveri ois siellä isossa ryhmässä." : integraatio-oppilaiden kokemuksia yleisopetukseen siirrosta | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202006053988 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | segregaatio | |
dc.subject.yso | kolmiportainen tuki | |
dc.subject.yso | inkluusio | |
dc.subject.yso | integraatio | |
dc.subject.yso | integroitu opetus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |