University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Ohjaajien kokemuksia työstään maahanmuuttajanuorille suunnatussa avoimessa tukitoiminnassa : työn haasteet ja selviytymiskeinot

Thumbnail
View/Open
627.2 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Pesonen, Hilla |
Ikonomidis, Sofia
Date
2019
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää maahanmuuttajataustaisten nuorten avoimen tukitoiminnan parissa työskentelevien ohjaajien kokemuksia omassa työssään kohtaamistaan haasteista ja selviytymiskeinoista. Haastateltavat työskentelivät eri paikkakunnilla erityishuoltojärjestöjen liitto EHJÄ ry:ssä. Tutkielman tarkoitus on tuottaa objektiivista tietoa EHJÄ ry:lle heidän toiminnastaan ja tutkimuksen tuloksia pyritään hyödyntämään laajemmin järjestön avoimen tukitoiminnan ohjaustyön kehittämiseen. Avoimen tukitoiminta oli ollut käynnissä noin vuoden ensimmäisten haastattelujen aikaan. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää haasteiden tarkastelemisen avulla kehittämismahdollisuuksia sekä tutkia ohjaajien kokemuksia omassa työssään. Toiminnan kehittämisen lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin eroja toimipisteiden välillä sekä sen ajallista kehittymistä ensimmäisestä vuodesta kolmanteen toiminta vuoteen, jolloin toteutettiin toinen haastattelukierros. Tutkimus toteutettiin aineistolähtöisesti puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Ensimmäiset haastattelut toteutettiin kesä-heinäkuussa 2017 ja toinen haastattelukierros järjestettiin keväällä 2018. Toisen haastattelukierroksen tavoitteena oli syventää aiemmin saatuja tuloksia sekä tutkia kuluneen ajan vaikutusta ohjaajien kokemuksiin työstään. Haastateltavina oli ohjaajia jokaisesta avointa tukitoimintaa tarjoavasta toimipisteestä. Aineiston analysoinnissa käytettiin fenomenologis-hermeneuttista metodia. Tutkimustulokset jaettiin neljään eri haasteeseen: ohjaajien oman työn, toimintaan osallistumisen, nuorten elämän sekä toiminnan ulkopuolisiin haasteisiin. Mainintoja sai usein toiminnan ennakoimattomuus, ohjaajien riittämättömyyden tunne, vaillinainen kielitaito, osallistujien rekrytoimiseen liittyvät ongelmat, nuorten epävarma tulevaisuus, sukupuolijakauma sekä ikärajat. Haastateltavat eivät nimenneet toiminnan ulkopuolisia tahoja tai yhteistyökumppaneita merkittäviksi haasteiksi. Haastatteluissa kävi ilmi, että ohjaajat kokivat työnsä haasteet vähäisiksi verrattuna onnistumisiin, ja ohjaajat myös kehittivät avointa tukitoimintaa haastattelujen välisenä aikana. ...
Keywords
fenomenologis-hermeneuttinen analyysi monikulttuurinen ohjaus ohjaus (neuvonta ja opastus) monikulttuurisuus kolmas sektori integraatio kotoutuminen maahanmuutto maahanmuuttajat ohjaajat haasteet (haastavat tilanteet)
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201910094366

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25552]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Nuorten maahanmuuttajien osallisuus ja sen edistäminen ohjauksella 

    Valkola, Ella (2020)
    Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella nuorten maahanmuuttajien osallisuuden kokemuksia sekä heitä ohjanneiden valmentajien kokemuksia nuorten osallisuuden edistämisestä ja sen haasteista. Haastattelin tutkimukseen ...
  • "Se, että jotenkin saa toteuttaa itteänsä; tuntee, että on hyvä olla" : fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus itsetuntemuksen merkityksestä opinto-ohjaajan työssä 

    Huusko, Saija (2014)
    ”Se, että jotenki saa toteuttaa itteänsä; tuntee, että on hyvä olla”. Fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus itsetuntemuksen merkityksestä opinto-ohjaajan työssä. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. ...
  • Toimijuuden tukeminen ohjauksessa : opinto-ohjaajien kokemuksia toimijuuden tukemisesta opinto-ohjauksessa toisen asteen oppilaitoksissa 

    Sarén, Raisa (2021)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa toisen asteen oppilaitosten opinto-ohjaajien kokemuksia nuorten toimijuuden tukemisesta ohjauksessa. Tutki-muksessa kartoitettiin tietoa siitä, mitkä ovat ohjaajien kokemusten mukaan ...
  • Perusopetuksesta toiselle asteelle : oppilaan- ja opinto-ohjaajien kokemuksia nivelvaiheen tiedonsiirrosta 

    Flinkman, Anna (2016)
    Flinkman, Anna. 2016. Perusopetuksesta toiselle asteelle -oppilaan- ja opinto-ohjaajien kokemuksia nivelvaiheen tiedonsiirrosta. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Opinnäytetyön ...
  • Internet ohjauksessa vai ohjaus internetissä? : ohjaajien käsityksiä internetin merkityksestä työvälineenä 

    Vuorinen, Raimo (Jyväskylän yliopisto, 2006)
    Sekä kansainvälisessä että kansallisessa koulutus- ja työvoimapolitiikassa on viime vuosina korostettu nuorille ja aikuisille suunnattujen ohjaus- ja neuvontapalvelujen saatavuutta, laadun varmistamista ja palvelumuotojen ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre