Oppilaiden kokemuksia ilmiöoppimisesta musiikin oppiaineen näkökulmasta Yhteistä virtaa -hankkeessa
Authors
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Pro gradu –tutkimuksessa tarkastelen ilmiöoppimista musiikin oppiaineen näkökulmasta. Tarkoituksena oli ymmärtää ja kuvata oppilaiden kokemuksia Yhteistä virtaa -hankkeen musiikkityöpajoista.
Tutkimusaineistona toimii Kalajoen kaupungin mahdollistama Yhteistä virtaa –hanke alakoulun 5–6 luokan oppilaille. Aineistonkeruumenetelmä ovat eläytymismenetelmän keinoin toteutettu kyselylomake, oppilailta kerätyt piirrokset, oppilaiden ryhmähaastattelut sekä omien havaintojen pohjalta tehdyt kenttämuistiinpanot. Aineistoa analysoitiin fenomenologis-hermeneuttisella analyysilla.
Tutkimustulosten mukaan ilmiöpohjainen musiikkityöpajatyöskentely oli oppilaille uusi, mielenkiintoinen kokemus, jollaisia he toivoisivat lisää. Oppilaat kokivat musiikkityöpajojen aikana yhteisöllisyyttä, yhdessä työskentelyä ja eri tiedonalojen tietojen ja taitojen yhdistämistä. Multimodaalinen oppimisympäristö vahvisti oppilaiden motivaatiota musiikin oppiaineessa, mutta digitaaliset laitteet eivät korvaa autenttisessa oppimisympäristössä tapahtuvaa musiikillista toimintaa; aidoilla soittimilla soittamista ja yhdessä laulamista. Oppilaiden kokemuksena oli, että musiikillisten ideoiden jakaminen kehittely ja toteuttaminen sekä tunteiden ilmaisu musiikin keinoin on haastavaa, jos ryhmän koko on liian suuri.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [25002]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Luokanopettajien kokemuksia matemaattisesti hyvin edistyneiden oppilaiden opettamisesta alakoulun toisella luokalla
Korkealaakso, Elina; Posti, Pauliina (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien kokemuksia matemaattisesti hyvin edistyneiden oppilaiden opettamisesta alakoulun toisella luokalla. Tutkimuksen kohteeksi valikoitui alakoulun toinen luokka, koska ... -
"Opettajaki sano et se ois kivempi jos sulla kaveri ois siellä isossa ryhmässä." : integraatio-oppilaiden kokemuksia yleisopetukseen siirrosta
Luosujärvi, Anssi; Hannola, Joel (2020)Tutkimuksessa selvitettiin laadullisin menetelmin, millaisia kokemuksia erityiskoulusta tai - luokilta yleisopetukseen integroiduilla erityisen tuen oppilailla on integroinnin vaikutuksista. Kiinnitimme erityisesti ... -
Luokanopettajien kokemuksia koira-avusteisesta pedagogiikasta yleisopetuksen luokassa
Mäkelä, Jaana (2023)Pro gradu-tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata ja ymmärtää luokanopettajien kokemuksia koira-avusteisesta pedagogiikasta yleisopetuksen luokassa sekä tarkastella niiden merkityksiä heille itselleen sekä oppilaille, opettajien ... -
Arviointi- ja kuntoutusyksiköiden asiakkaiden kokemuksia kotiutumistilanteesta
Rosenström, Mia (2013)Sairaalahoidosta voi olla ikääntyneelle henkilölle monenlaisia seurauksia. Näitä ovat esimerkiksi sosiaalisen tuen ja kognition heikkeneminen. Akuutin sairauden vuoksi sairaalahoidossa olleet vanhuspotilaat hyötyvät ... -
Opettajan asiantuntijuus inkluusiossa : luokanopettajien kokemuksia erityisestä tuesta yleisopetuksen luokassa
Kuitunen, Iris (2022)Pro gradu-tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien kokemuksia inkluusiosta ja tarkastella asiantuntijuuden vaikutusta kokemuksiin. Tutkimuksen kohteena olivat aloittavat luokanopettajat, joilla oli alle kaksi ...