Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorRautiainen, Matti
dc.contributor.authorRäikkönen, Eija
dc.contributor.authorVeijola, Anna
dc.contributor.authorMikkonen, Simo
dc.date.accessioned2020-06-02T09:26:39Z
dc.date.available2020-06-02T09:26:39Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationRautiainen, M., Räikkönen, E., Veijola, A., & Mikkonen, S. (2020). Jotain sinne päin : lukion historian opetuksen arviointikulttuuri. <i>Kasvatus ja aika</i>, <i>14</i>(2), 57-74. <a href="https://doi.org/10.33350/ka.87411" target="_blank">https://doi.org/10.33350/ka.87411</a>
dc.identifier.otherCONVID_35826400
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69649
dc.description.abstractHistorianopetuksen tavoitteet nykyisessä lukiossa ovat laajat ja keskittyvät sisältöjen, historian taitojen sekä demokratiakansalaisuuden oppimiseen. Tässä artikkelissa tarkastelemme, millaisia arviointimenetelmiä lukion historianopettajat käyttävät ja kuinka ne suhteutuvat opettajien näkemyksiin historian opetuksen tavoitteista. Tutkimus perustuu vuonna 2016 kerättyyn kyselyaineistoon, joka kerättiin lukion historianopettajilta (N = 151). Kysyimme heidän näkemyksiään lukion historianopetuksen tavoitteista, heidän käyttämistään opetusmenetelmistä sekä arviointitavoista. Tulosten mukaan opettajat painottavat sisältötietojen hallintaa riippumatta siitä, mitä tavoitetta he pitävät opetuksessa tärkeimpänä. Tuloksissa näkyy kuitenkin myös eroja muun muassa suhteessa tiedonmuodostuksen periaatteiden hallintaan. Tulokset kertovat opetuskulttuurista, jossa historianopetukselle määriteltyjä laajoja tavoitteita pyritään soveltamaan käytäntöön laaja-alaisesti. Artikkelin lopussa esitämme konkreettisia toimia, kuinka historianopetuksen tavoitteiden ja arvioinnin välistä suhdetta voidaan entisestään tiivistää.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languagefin
dc.language.isofin
dc.publisherSuomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura
dc.relation.ispartofseriesKasvatus ja aika
dc.rightsCC BY-NC-ND 4.0
dc.titleJotain sinne päin : lukion historian opetuksen arviointikulttuuri
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202006023907
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosHistorian ja etnologian laitosfi
dc.contributor.laitosNormaalikoulufi
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.laitosDepartment of History and Ethnologyen
dc.contributor.laitosTeacher Training Schoolen
dc.contributor.laitosFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.oppiaineSuomen kielifi
dc.contributor.oppiaineYleinen historiafi
dc.contributor.oppiaineFinnishen
dc.contributor.oppiaineGeneral Historyen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange57-74
dc.relation.issn1797-2299
dc.relation.numberinseries2
dc.relation.volume14
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2020 Kasvatus & Aika
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysohistoria
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoarviointi
dc.subject.ysoarviointimenetelmät
dc.subject.ysolukio
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1780
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2630
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p7413
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p15768
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p7401
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.relation.doi10.33350/ka.87411
dc.type.okmA1


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

CC BY-NC-ND 4.0
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on CC BY-NC-ND 4.0