Kun historian sisältöjen osaaminen ei riitä : alakoulun historian oppikirjasarjat historian osaamisen arvioinnissa
Authors
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä tutkielmassa tarkasteltiin alakoulun historian opetuksessa käytettävien kolmen oppikirjasarjan arviointiajattelua ja -välineitä. Niistä selvitettiin, antavatko oppikirjasarjat opettajalle välineitä monipuoliseen ja opetussuunnitelman mukaiseen arviointiin. Historialla kouluaineena on vahva perinne sisältökeskeisenä oppiaineena. Historian didaktiikassa on kuitenkin jo pidempään nähty tärkeänä harjaannuttaa oppilaita historian taidoissa, kuten lähteiden käsittelyssä ja syy-seuraussuhteiden ymmärtämisessä. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa historian tavoitteet ovat juuri näitä taitoja. Opetussuunnitelma edellyttää arvioimaan tavoitteiden saavuttamista, ei vain sisältötiedon hallintaa.
Oppikirjasarjojen opettajanoppaissa ja sähköisessä opetusaineistossa ilmenevää arviointiajattelua tarkasteltiin opetussuunnitelman perusteiden arviointilinjausten valossa sekä verrattiin niiden koetehtäviä kahteen kriteeristöön: historialle opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin sekä Andersonin ja Krathwohlin tavoitetaksonomiaan. Kävi ilmi, että arviointia tarkastellaan melko kapea-alaisesti ja että se keskittyy paljon kokeisiin. Sisältötiedon arvioinnin perinne näytti olevan yhä vahvaa. Kirjasarjojen välillä on myös eroja. Etenkin kahden sarjan koetehtävissä oli paljon tehtäviä, joilla ei voinut arvioida minkään opetussuunnitelman tavoitteen mukaista osaamista, vaikka juuri tavoitteita pitäisi arvioida.
Analyysin myötä nousi myös esiin tarve kehittää opetussuunnitelmaa. Pohdinnassa esitetään konkreettisia keinoja kehittää oppimateriaaleja ja etenkin niiden arviointisisältöjä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29104]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kuinka arvioida asetettuja tavoitteita : alakoulun historian opetussuunnitelma ja opettajanoppaat
Lyhty, Jarmo (Suomen kouluhistoriallinen seura, 2020)Näkyykö opetussuunnitelma historian opettajan oppaissa? Viralliset tavoitteet opetukselle asetetaan opetussuunnitelmassa, ja opettajan tulisi pyrkiä tavoitteisiin valitsemillaan keinoilla. Nykyään ajatellaan, että historian ... -
Historiallisen ajattelun opettaminen alakoulun historian opetuksessa
Laurila, Linda (2023)Tutkimuksessa tutkitaan historiallisen ajattelun opettamista alakoulussa Andersonin ja Kratwohlin taksonomian avulla. Opetussuunnitelman historian oppiaineen tavoitteet pyrkivät historiallisen ajattelun kehittymiseen ... -
Vuoden 2014 opetussuunnitelman mukanaan tuomat muutokset alakoulun historian oppiaineeseen
Heinonen, Markku (2019)Tässä tutkielmassa tarkastellaan historian oppiaineen kokemia muutoksia siirryttäessä vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelmaan. Tutkimuksen viitekehys muodostuu historian oppiaineen tarkastelusta opetussuunnitelmien ... -
Oppiennätyksistä opetussuunnitelman perusteisiin : lukion kemian kansallisen opetussuunnitelman kehittyminen Suomessa vuosina 1918-2016
Vaskuri, Juhani (University of Jyväskylä, 2017)Kemiasta tuli itsenäinen oppiaine vuonna 1918. Lukion lukusuunnitelmaan kemia tuli vasta vuodesta 1941. Aina 1980-luvun puoleen väliin saakka opetussuunnitelmat olivat valtakunnanhallinnon antamia. Vuodesta 1985 lähtien ... -
Eurooppalaista identiteetiä rakentamassa : lukion historian opetuksen luoma kuva Suomesta osana Eurooppaa 1980-luvulta 2000-luvulle
Kurkela, Nina (2012)Pro gradu- tutkielmassani selvitin, minkälainen on lukion historian opetuksessa välittyvä kuva Suomesta eurooppalaisena valtiona. Tarkastelin mitä opetussuunnitelmat 1980-luvulta 2000-luvulle kertovat historian opetuksen ...