"Olihan se nyt paljon enemmän sellasta, että piti ite oikeesti ajatella jotain" : tiimeissä opiskelun vaikutus historian oppimiseen Jyväskylän koulutuskuntayhtymän Tiimilukio -hankkeessa Sepän lukion KULTSI -kurssilla lukuvuonna 2013-2014
Syksyllä 2013 Jyväskylän Sepän lukiossa toteutettiin Tiimilukio -hankkeeseen kuuluva kurssi ”KULTSI – kulttuurihistoriaa monipuolisesti”. Kurssilla yhdistettiin neljää eri oppiainetta (historia, äidinkieli, kuvaamataito ja englanti), ja oppiminen tapahtui tiimeissä tutkivan oppimisen menetelmää hyödyntäen. Tiimeissä opiskelulle ominaista on yhteisvastuullisuus, jäsenten sitoutuneisuus ja tuki toisilleen sekä tiimin jäsenten toisiaan täydentävät ominaisuudet. Kurssin tavoitteena oli tuottaa sellaisia uusia pedagogisia käytänteitä, jotka voisivat tukea lukiokoulutuksen kehittämistä. Tutkielmassa tarkastellaan tiimeissä opiskelun vaikutusta historian oppimiseen KULTSI -kurssin avulla. Tutkielman tarkoituksena on tuottaa tietoa siitä, miten tiimeissä opiskelu tukee tai haastaa historian oppimista, sekä miten historian opiskelu tiimeissä sopii lukiokontekstiin. Tutkielman lähdeaineisto perustuu opiskelijoiden kurssilla tuottamiin materiaaleihin, kurssista tehtyihin havaintoihin sekä opiskelijoiden haastatteluihin. Tiimeissä opiskelua voisi lähtökohtaisesti pitää hyvänä keinona tukea historian oppimista. Tiimioppimiseen kuuluvien keskustelujen, vertaisoppimisen ja tutkivaan oppimisen perustuvan työskentelytavan voi nähdä tukevan historian oppimisen aktiivisuutta ja historiallisten taitojen kehittymistä. KULTSI -kurssilla historian oppiminen oli kuitenkin vaihtelevaa, mikä osoitti sen, että tällaisen tiimeissä oppimisen tuen saavuttaminen ei ole yksinkertaista. Lukiokoulutuksen rakenteet ja niihin tottuminen, tiimien toimivuus ja historian opiskeluun soveltuvien työskentelytapojen löytyminen osoittautuivat kurssilla vaikeiksi. Vaikka kurssilla olikin omat vaikeutensa, osoitti kurssi kuitenkin sen, että tiimeissä opiskelulla on opiskelumuotona potentiaalia tukea historian oppimista.
...
Alternative title
Tiimeissä opiskelun vaikutus historian oppimiseen Jyväskylän koulutuskuntayhtymän Tiimilukio -hankkeessa Sepän lukion KULTSI -kurssilla lukuvuonna 2013-2014Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29143]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Uuden ja vanhan ristitulessa : historian oppiminen tiimilukion kurssilla "KULTSI - kulttuurihistoriaa tiimeissä"
Vesterinen, Ida (2015)Tutkimuksessa selvitin lukiolaisten historian oppimista tiimilukion kurssilla ”KULTSI –kulttuurihistoriaa tiimeissä”. Kuinka lukiolaiset oppivat historiaa, missä yhteyksissä oppimista tapahtuu, vai tapahtuuko sitä ollenkaan? ... -
Jotain sinne päin : lukion historian opetuksen arviointikulttuuri
Rautiainen, Matti; Räikkönen, Eija; Veijola, Anna; Mikkonen, Simo (Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura, 2020)Historianopetuksen tavoitteet nykyisessä lukiossa ovat laajat ja keskittyvät sisältöjen, historian taitojen sekä demokratiakansalaisuuden oppimiseen. Tässä artikkelissa tarkastelemme, millaisia arviointimenetelmiä lukion ... -
Higher Education of Digitalized Accounting Benefits from Networked Cooperative Learning and Working Life Collaboration
Viinikainen, Marianne; Pajunen, Kati; Sjögrén, Helena; Mirola, Tuuli; Tynninen, Leena (Horizon Research Publishing, 2022)Cooperative learning is a structured way of small group working. The key elements are positive interdependence, individual accountability, promotive interaction, social skills and group processing. In this study, we create ... -
Tiedonmuodostus ja tekstityö : tapaustutkimus lukion historian opetuksen tekstikäytänteistä
Sulkunen, Sari; Saario, Johanna (Suomen Kasvatustieteellinen Seura ry ; Koulutuksen tutkimuslaitos, 2019)Artikkelissa tarkastellaan tekstityön roolia yhden lukion historian opettajan opetuksessa. Tavoitteena on kuvata historian tekstitaitojen opetusta siirryttäessä uusien opetussuunnitelman perusteiden mukaiseen entistä ...