dc.contributor.advisor | Höylä, Helena | |
dc.contributor.author | Torvinen, Anni | |
dc.date.accessioned | 2020-06-02T05:32:37Z | |
dc.date.available | 2020-06-02T05:32:37Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69364 | |
dc.description.abstract | Kielten oppitunneilla esiintyvä ahdistus (engl. Foreign Language Classroom Anxiety) voi vaikuttaa usean oppilaan elämään, ja estää oppilaita näyttämästä todellista potentiaaliaan oppimistilanteissa. Joskus oppilas voidaan virheellisesti leimata laiskaksi tai epämotivoituneeksi, vaikka todellisuudessa osallistumisen puutteessa voi olla kyse myös ahdistuksesta. Opettajat voivat usein käytöksellään vaikuttaa siihen, millainen ilmapiiri luokkahuoneessa on, ja kuinka mukavaksi oppilaat siellä olonsa kokevat, mikä puolestaan vaikuttaa oppilaiden osallistumis- ja oppimismotivaatioon.
Koska ahdistuksen rooli suomalaisessa luokkahuoneessa on ilmiönä vielä pitkälti hämärän peitossa, tässä tutkielmassa oltiin kiinnostuneita mahdollisen ahdistuksen yleisyydestä, sekä oppilaiden näkemyksistä opettajan roolista suhteessa ahdistukseen. Tutkittaviksi valikoitua kaksi kieltenryhmää, jotka koostuivat toisen vuoden lukio-opiskelijoista, kahdesta eri kaupungista. Aineistoa näiltä lukiolaisilta kerättiin 20 kysymyksestä koostuvalla sähköisellä kyselylomakkeella. Lomakkeen kysymyksistä 16 oli suljettuja kysymyksiä, vastausvaihtoehtojen sijoittuessa välille 1-5. Loput neljä kysymystä olivat avoimia kysymyksiä, millä pyrittiin kartoittamaan erityisesti oppilaiden käsitykset opettajan roolista suhteessa mainittun ahdistukseen.
Tulosten perusteella enemmistö vastaajista voitiin määritellä vain lievästi, tai ei lainkaan ahdistuneeksi, mikä tarkoittaa ahdistuneiden oppilaiden olevan vähemmistössä. Vastaajista suurin osa koki opettajan roolin aktiiviseksi, eli heidän mielestään opettaja pystyy vaikuttamaan oppilaiden ahdistukseen omalla toiminnallaan. Opettajien onkin tärkeää ottaa huomioon, että vaikkei opetus voi miellyttää kaikkia, on tärkeää hyödyntää useita erilaisia tapoja ja metodeja, jotta opetus palvelisi mahdollisimman monen oppilaan tarpeita mahdollisimman hyvin, oppimistuloksia ja tehokkuutta unohtamatta. | fi |
dc.format.extent | 33 | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | Finnish second year high school students' perceptions regarding teachers’ role on foreign language classroom anxiety | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202006023622 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | käsitykset | |
dc.subject.yso | kielen oppiminen | |
dc.subject.yso | opiskelijat | |
dc.subject.yso | ahdistus | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | conceptions | |
dc.subject.yso | language learning | |
dc.subject.yso | students | |
dc.subject.yso | anxiety | |
dc.subject.yso | English language | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |