Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHöylä, Helena
dc.contributor.authorTorvinen, Anni
dc.date.accessioned2020-06-02T05:32:37Z
dc.date.available2020-06-02T05:32:37Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69364
dc.description.abstractKielten oppitunneilla esiintyvä ahdistus (engl. Foreign Language Classroom Anxiety) voi vaikuttaa usean oppilaan elämään, ja estää oppilaita näyttämästä todellista potentiaaliaan oppimistilanteissa. Joskus oppilas voidaan virheellisesti leimata laiskaksi tai epämotivoituneeksi, vaikka todellisuudessa osallistumisen puutteessa voi olla kyse myös ahdistuksesta. Opettajat voivat usein käytöksellään vaikuttaa siihen, millainen ilmapiiri luokkahuoneessa on, ja kuinka mukavaksi oppilaat siellä olonsa kokevat, mikä puolestaan vaikuttaa oppilaiden osallistumis- ja oppimismotivaatioon. Koska ahdistuksen rooli suomalaisessa luokkahuoneessa on ilmiönä vielä pitkälti hämärän peitossa, tässä tutkielmassa oltiin kiinnostuneita mahdollisen ahdistuksen yleisyydestä, sekä oppilaiden näkemyksistä opettajan roolista suhteessa ahdistukseen. Tutkittaviksi valikoitua kaksi kieltenryhmää, jotka koostuivat toisen vuoden lukio-opiskelijoista, kahdesta eri kaupungista. Aineistoa näiltä lukiolaisilta kerättiin 20 kysymyksestä koostuvalla sähköisellä kyselylomakkeella. Lomakkeen kysymyksistä 16 oli suljettuja kysymyksiä, vastausvaihtoehtojen sijoittuessa välille 1-5. Loput neljä kysymystä olivat avoimia kysymyksiä, millä pyrittiin kartoittamaan erityisesti oppilaiden käsitykset opettajan roolista suhteessa mainittun ahdistukseen. Tulosten perusteella enemmistö vastaajista voitiin määritellä vain lievästi, tai ei lainkaan ahdistuneeksi, mikä tarkoittaa ahdistuneiden oppilaiden olevan vähemmistössä. Vastaajista suurin osa koki opettajan roolin aktiiviseksi, eli heidän mielestään opettaja pystyy vaikuttamaan oppilaiden ahdistukseen omalla toiminnallaan. Opettajien onkin tärkeää ottaa huomioon, että vaikkei opetus voi miellyttää kaikkia, on tärkeää hyödyntää useita erilaisia tapoja ja metodeja, jotta opetus palvelisi mahdollisimman monen oppilaan tarpeita mahdollisimman hyvin, oppimistuloksia ja tehokkuutta unohtamatta.fi
dc.format.extent33
dc.language.isoen
dc.titleFinnish second year high school students' perceptions regarding teachers’ role on foreign language classroom anxiety
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202006023622
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysokäsitykset
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysoopiskelijat
dc.subject.ysoahdistus
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysoconceptions
dc.subject.ysolanguage learning
dc.subject.ysostudents
dc.subject.ysoanxiety
dc.subject.ysoEnglish language


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot