University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Finnish second year high school students' perceptions regarding teachers’ role on foreign language classroom anxiety

Thumbnail
View/Open
402.5Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Torvinen, Anni
Date
2020
Discipline
Englannin kieliEnglish
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Kielten oppitunneilla esiintyvä ahdistus (engl. Foreign Language Classroom Anxiety) voi vaikuttaa usean oppilaan elämään, ja estää oppilaita näyttämästä todellista potentiaaliaan oppimistilanteissa. Joskus oppilas voidaan virheellisesti leimata laiskaksi tai epämotivoituneeksi, vaikka todellisuudessa osallistumisen puutteessa voi olla kyse myös ahdistuksesta. Opettajat voivat usein käytöksellään vaikuttaa siihen, millainen ilmapiiri luokkahuoneessa on, ja kuinka mukavaksi oppilaat siellä olonsa kokevat, mikä puolestaan vaikuttaa oppilaiden osallistumis- ja oppimismotivaatioon. Koska ahdistuksen rooli suomalaisessa luokkahuoneessa on ilmiönä vielä pitkälti hämärän peitossa, tässä tutkielmassa oltiin kiinnostuneita mahdollisen ahdistuksen yleisyydestä, sekä oppilaiden näkemyksistä opettajan roolista suhteessa ahdistukseen. Tutkittaviksi valikoitua kaksi kieltenryhmää, jotka koostuivat toisen vuoden lukio-opiskelijoista, kahdesta eri kaupungista. Aineistoa näiltä lukiolaisilta kerättiin 20 kysymyksestä koostuvalla sähköisellä kyselylomakkeella. Lomakkeen kysymyksistä 16 oli suljettuja kysymyksiä, vastausvaihtoehtojen sijoittuessa välille 1-5. Loput neljä kysymystä olivat avoimia kysymyksiä, millä pyrittiin kartoittamaan erityisesti oppilaiden käsitykset opettajan roolista suhteessa mainittun ahdistukseen. Tulosten perusteella enemmistö vastaajista voitiin määritellä vain lievästi, tai ei lainkaan ahdistuneeksi, mikä tarkoittaa ahdistuneiden oppilaiden olevan vähemmistössä. Vastaajista suurin osa koki opettajan roolin aktiiviseksi, eli heidän mielestään opettaja pystyy vaikuttamaan oppilaiden ahdistukseen omalla toiminnallaan. Opettajien onkin tärkeää ottaa huomioon, että vaikkei opetus voi miellyttää kaikkia, on tärkeää hyödyntää useita erilaisia tapoja ja metodeja, jotta opetus palvelisi mahdollisimman monen oppilaan tarpeita mahdollisimman hyvin, oppimistuloksia ja tehokkuutta unohtamatta. ...
Keywords
käsitykset kielen oppiminen opiskelijat ahdistus englannin kieli conceptions language learning students anxiety English language
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006023622

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4011]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Foreign language anxiety among English university students during English distance classes 

    Kiviniemi, Oona (2021)
    Erilaiset tunteet ovat vahvasti läsnä eri oppimistilanteissa. Ne voivat vaikuttaa oppimiseen joko positiivisesti tai negatiivisesti. Kielen oppimiseen liittyvää ahdistusta on tutkittu jo vuosikymmenten ajan. Kieliahdistus ...
  • Communication apprehension in the EFL classroom : a study of Finnish and Finnish-Swedish upper secondary school students and teachers 

    Lahtinen, Lauri (2013)
    Tämä tutkimus käsitteli suomalaisten ja suomenruotsalaisten englannin kielen viestintäarkuutta kvantitatiivisesta ja kvalitatiivisesta näkökulmasta. Tarkoitus oli ensiksi selvittää, miten paljon eng. viestintäarkuutta ...
  • Beliefs about learning English as a foreign language : comparisons of two groups of Finnish university students 

    Rantala, Minna (2002)
  • Learning English from digital games : Finnish upper secondary school students' perspective on game-enhanced language learning 

    Erkkilä, Matti (2017)
    Tietokoneilla, konsoleilla ja muilla laitteilla pelattavat digitaaliset pelit ovat nousseet niin Suomessa kuin maailmallakin yhdeksi suosituimmista lasten, nuorten ja aikuisten vapaa-ajanviettotavoista. Suurin osa suomalaisista ...
  • Spoken foreign language anxiety during English lessons among junior high school students 

    Härmälä, Jesse (2022)
    Vieraan kielen puhuminen voi aiheuttaa ihmisissä jännityksen tunteita. Vieraan kielen puhumisesta aiheutuvaa jännitystä ja kieliahdistusta on tutkittu jo 1980-luvun loppupuolelta lähtien. Kieliahdistukseen voi liittyä ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre