Teacher perceptions of foreign language speakers in the EFL classroom
Vieraskielisten opiskelijoiden määrä on kasvanut suomalaisissa lukioissa nopeaa tahtia viime vuosina. Vieraskielisiä opiskelijoita on silti tutkittu melko vähän lukion kontekstissa. Lisäksi Suomessa on tutkittu hyvin vähän maahanmuuttajataustaisten oppijoiden vieraiden kielten opetusta. Siksi tämä tutkielma pyrkii selvittämään, minkälaisia näkemyksiä lukion englannin opettajilla on vieraskielisistä opiskelijoista ja kuinka nämä näkemykset ovat muuttuneet heidän uransa aikana.
Tutkielma toteutettiin haastattelemalla viittä lukion englannin kielen opettajaa eri puolelta Suomea. Haastattelut olivat puolistrukturoituja teemahaastatteluja. Haastattelut litteroitiin ja analysoitiin käyttämällä aineistopohjaista sisällönanalyysia.
Tutkimus paljasti, että opettajat arvostivat vieraskielisiä opiskelijoita englannin opetuksessa. Opettajat kertoivat, että vieraskieliset opiskelijat lisäsivät monikulttuurisuuden hyväksymistä ja kielitietoisuutta kaikissa opiskelijoissa. Opettajilla oli myös enemmän positiivisia näkemyksiä vieraskielisistä opiskelijoista kuin negatiivisia. Lisäksi opettajat näkivät vieraskieliset opiskelijat yksilöinä, jotka tarvitsevat yksilöllistä tukea niin kuin kaikki muutkin opiskelijat. Opettajien liittämät haasteet vieraskielisiin opiskelijoihin liittyivät enemmän opiskelijoiden mahdollisiin kielen oppimisen vaikeuksiin eikä niinkään haasteisiin kielen opetuksessa. Opettajilla oli sen sijaan vaikeuksia tunnistaa, miten vieraskieliset opiskelijat verrattuna muihin opiskelijoihin ovat muuttaneet heidän näkemyksiänsä englannin opetuksesta ja oppimisesta, koska suurin osa opettajista oli opettanut vieraskielisiä opiskelijoita koko uransa ajan. Opettajat kuitenkin sanoivat, että vieraskieliset opiskelijat ovat auttaneet heitä näkemään opiskelijoiden moninaisuuden.
Tutkimus myös näytti, että osa opettajista koki epävarmuuden tunteita vieraskielisten opiskelijoiden opettamiseen liittyen. Eniten epävarmuutta näillä opettajilla aiheuttivat haasteet vieraskielisten opiskelijoiden kanssa kommunikoinnissa sekä vaikeudet havaita, miten vieraskielisten opiskelijoiden äidinkieli vaikuttaa kielen oppimiseen. Opettajat myös tiedostivat, että englannin oppiminen voi olla haastavaa, jos vieraskielisten opiskelijoiden täytyy opiskella samalla suomea vieraana kielenä, mutta opettajat kuitenkin käyttivät suomea englannin opetuksessa. Tutkimustulokset siis viittaavat siihen, että lukion englannin kielen opettajat voisivat hyötyä täydennyskoulutuksesta vieraskielisiin opiskelijoihin liittyen. Koska tämä tutkielma oli kvalitatiivinen ja sen tulokset ovat siten vain suuntaa antavia, lisää laajempaa ja kokonaisvaltaisempaa tutkimusta tarvittaisiin vieraskielisistä opiskelijoista lukion englannin kielen opetuksessa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29755]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Subject teachers and classroom teachers' conceptions of early English teaching in Finland
Salo, Emmi (2022)Kielitaidon merkitys on kasvanut huomattavasti, mikä on korostanut kielenopetuksen tarvetta. Tämä näkyy myös perusopetuksen opetussuunnitelman muutoksessa (2019), jonka myötä ensimmäisen vieraan kielen (A1) opetus alkaa ... -
Teachers’ perceptions on action-based teaching in EFL classrooms in Finnish lower secondary schools
Rautio, Isa (2024)Perusopetuksen opetussuunnitelman (POPS, 2014) mukaan opetuksen lähtökohtana tulisi olla oppimisen mahdollistaminen monipuolisesti muun muassa toiminnallisin keinoin. Kirjallisuuden mukaan toiminnallinen opetus käsittää ... -
Class teachers and subject teachers’ perceptions of teaching English at primary school
Mustalampi, Oona (2019)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten englannin opettajien käsitykset englannin opettamisesta eroavat toisistaan alakoulun kontekstissa. Kohderyhmänä olivat englannin aineenopettajat ja luokanopettajat, joilla oli ... -
English teaching in Finnish upper secondary schools : students' and teachers' perceptions
Korhonen, Kaisa (2014)Englannin opetus on käynyt läpi monia muutoksia ajan kuluessa. Globalisoituvan yhteiskunnan myötä englannin käyttö on yleistynyt ja kieltä opitaan myös muualla kuin koulumaailmassa. Tämä asettaa haasteita englannin opetukselle ... -
Use of music in English classrooms in lower and upper secondary schools and at university of applied sciences : a comparative study on teachers' perceptions and practices
Keskinen, Outi (2014)Oppiaineiden välinen integraatio ja monipuolisten opetusmenetelmien luoma kokemuksellisuus ovat merkityksellisiä elementtejä modernissa kielten opetuksessa. Musiikilla ja kielillä on todettu olevan useita yhteisiä tekijöitä, ...