Luokanopettajien ajatuksia lukemisen merkityksestä oppilaiden kognitiiviseen toimintakykyyn
Tämän tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, millaisia ajatuksia luokanopettajilla on lukemisen vaikutuksesta yksilön kognitiiviseen toimintakykyyn. Tarkoituksena oli myös selvittää, millaisia merkityksiä luokanopettajat antavat lukutaidolle ja lukemiselle. Lisäksi tutkin, millä keinoilla tutkittavat edistävät innostusta lukemiseen ja tukevat lukutaidon kehittymistä kouluissa.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusotetta. Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2019 yksilöhaastatteluilla. Tutkimukseen osallistui 12 luokanopettajaa, joista yhdeksän oli naisia ja kolme miehiä. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina ja aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä.
Tuloksista ilmeni, että luokanopettajat antoivat lukutaidolle ja lukemiselle moninaisia merkityksiä. Haastateltavat tunnistivat lukutaidon ja lukemisen yhteyden yksilön kognitiiviselle toimintakyvylle. He totesivat vaikutukset muun muassa minäkäsityksen, rentoutumisen, keskittymisen, sosiaalisuuden, kielellisten toimintojen, muistin ja aivojen toiminnan kannalta. Lukemisen ja lukutaidon edistämisessä luokanopettajat kokivat tärkeiksi tekijöiksi opettajan roolin ja luokkatoiminnan, koulun lukemiskulttuurin, kodin sitouttamisen, kirjastot ja niiden palvelutarjonnan, esimerkillisyyden sekä tukitoimet.
Tulosten perusteella luokanopettajat kokevat lukemisen ja lukutaidon tärkeäksi. Heidän mukaansa lukutaidolla on kiistaton yhteys yksilön kognitiiviseen toimintakykyyn. Mitä monipuolisemmin opettaja näkee lukutaidon merkityksen ja tuntee eri lukemaan innostamisen keinoja, sitä paremmin hän voi edistää yksilön lukutaidon kehitystä ja motivoida häntä lukemisen pariin. Lukutaidon merkitykset ja vaatimukset kasvavat jatkuvasti muuttuvassa maailmassa, mikä korostaa entisestään lukemisen tärkeyttä. Hyvä lukutaito on välttämättömyys yhteiskunnassa pärjäämiselle, mutta myös kriittinen tekijä yksilön kognitiiviselle toimintakyvylle ja kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29686]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Lasten käsityksiä lukemisen merkityksestä ja lukemaan oppimisesta
Marttila, Juho Salomoni (2016)Lukeminen on ihmisen sosiaalisen toiminnan perustaito, jota sekä opitaan että opetetaan. Lukutaidon saavuttamisessa lukijalla itsellään on merkittävä rooli ja aloittelevan lukijan lukumotivaatiota on kannustettava heti ... -
”Saako nää kaikki lukea?” : yhteisöllinen lukuhaaste oppilaiden lukemiseen kannustavana keinona : millaiset kirjat motivoivat oppilaita lukemaan
Juhala, Emma (2022)Tässä tutkimuksessa on tarkoitus selvittää, motivoiko yhteisöllinen luokittain suoritettava lukuhaaste yläkoulu ikäisiä nuoria lukemaan kirjoja. Tavoitteena on myös selvittää, minkälaiset kirjat motivoivat nuoria lukemaan ... -
Opettajien kokemuksia lukuteatterin vaikutuksesta lukemisen motivaatioon erityisopetuksessa
Kenttä, Linnea (2023)Tässä tutkimuksessa pyritään selvittämään, sopiiko lukuteatteri opettajien mielestä yhdeksi työskentelytavaksi erityisopetukseen sekä onko sillä vaikutusta oppilaan lukumotivaation kehitykseen. Aihetta tutkitaan ... -
"Lukeminen vaan jotenkin tuntuu mukavalta ja sitte on kivaa kun ei vaan koko ajan oo puhelimella" : oppilaiden kokemuksia ja käsityksiä lukemisesta sekä lukemiseen kannustamisesta koulussa
Ekroos, Sini (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia kokemuksia ja käsityksiä 3.−4.-luokkalaisilla oppilailla oli kirjojen ja lehtien lukemisesta sekä lukemisesta harrastuksena. Sen lisäksi tutkittiin, miten oppilaat ...