University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Lasten käsityksiä lukemisen merkityksestä ja lukemaan oppimisesta

Icon
229.6Kb

Authors
Marttila, Juho Salomoni
Date
2016
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education
Access restrictions
You can request a copy of this thesis here

 
Lukeminen on ihmisen sosiaalisen toiminnan perustaito, jota sekä opitaan että opetetaan. Lukutaidon saavuttamisessa lukijalla itsellään on merkittävä rooli ja aloittelevan lukijan lukumotivaatiota on kannustettava heti alusta alkaen. Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä Niilo Mäki Instituutin Lukumummi ja -vaari –toimintaan osallistuneilla lapsilla oli lukemisen merkityksestä ja lukemaan oppimisesta. Tutkimuksen aineisto kerättiin yksilö- ja parihaastatteluina ja se analysoitiin fenomenografisesti. Lasten käsitykset lukemisen merkityksestä jakautuivat seuraaviin kategorioihin: lukeminen mahdollisuutena, lukeminen vaatimuksena ja lukeminen itseisarvona. Lapsilla oli selkeä käsitys lukemisen välttämättömyydestä ihmisen elämässä ja he suhtautuivat hyvin vakavasti lukemiseen, lukutaitoon ja sen riittävän hyvään oppimiseen. Lasten käsitykset lukemaan oppimisen edellytyksistä jakautuivat seuraaviin kategorioihin: lukemisen määrä ja jatkuvuus, oikea oppimisen tyyli, tuen saaminen, luettavan mielekkyys sekä lapsen oma rooli aktiivisena oppijana. Lasten käsitysten mukaan hyvä lukutaito saavutetaan ennen kaikkea lukemalla. Lapset kokivat lukemisen erittäin tärkeäksi osaksi ihmisen elämää. Lapsilla oli myös kollektiivisesti jaettu näkemys siitä, että lukemisen taito on taito, joka on opittava, jota on ylläpidettävä jatkuvasti ja jolla on koko elämän mittaiset vaikutukset. ...
Keywords
lukemisen merkitys lukemaan oppiminen lasten käsitykset lukusujuvuus fenomenografia Fenomenografia lukutaito lukeminen oppiminen lapset käsitykset
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201602241679

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [21327]
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement
Open Science Centre