Lasten käsityksiä lukemisen merkityksestä ja lukemaan oppimisesta
Tekijät
Päivämäärä
2016Pääsyrajoitukset
Lukeminen on ihmisen sosiaalisen toiminnan perustaito, jota sekä opitaan että opetetaan. Lukutaidon saavuttamisessa lukijalla itsellään on merkittävä rooli ja aloittelevan lukijan lukumotivaatiota on kannustettava heti alusta alkaen. Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä Niilo Mäki Instituutin Lukumummi ja -vaari –toimintaan osallistuneilla lapsilla oli lukemisen merkityksestä ja lukemaan oppimisesta. Tutkimuksen aineisto kerättiin yksilö- ja parihaastatteluina ja se analysoitiin fenomenografisesti. Lasten käsitykset lukemisen merkityksestä jakautuivat seuraaviin kategorioihin: lukeminen mahdollisuutena, lukeminen vaatimuksena ja lukeminen itseisarvona. Lapsilla oli selkeä käsitys lukemisen välttämättömyydestä ihmisen elämässä ja he suhtautuivat hyvin vakavasti lukemiseen, lukutaitoon ja sen riittävän hyvään oppimiseen. Lasten käsitykset lukemaan oppimisen edellytyksistä jakautuivat seuraaviin kategorioihin: lukemisen määrä ja jatkuvuus, oikea oppimisen tyyli, tuen saaminen, luettavan mielekkyys sekä lapsen oma rooli aktiivisena oppijana. Lasten käsitysten mukaan hyvä lukutaito saavutetaan ennen kaikkea lukemalla. Lapset kokivat lukemisen erittäin tärkeäksi osaksi ihmisen elämää. Lapsilla oli myös kollektiivisesti jaettu näkemys siitä, että lukemisen taito on taito, joka on opittava, jota on ylläpidettävä jatkuvasti ja jolla on koko elämän mittaiset vaikutukset.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29747]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Lukemaan kumminkin oppii lukemalla, että se on se tärkein, että lapsi lukee riittävästi" : opettajien käsityksiä luetun ymmärtämisestä ja keinoja tukea luetun ymmärtämisen kehittymistä
Kuisma, Hanna; Myllylä, Maiju (2013)Tässä tutkielmassa tutkittiin opettajien käsityksiä luetun ymmärtämisestä ja millä tavoin opettajat kertovat tukevansa lukutaidon ja luetun ymmärtämisen kehittymistä. Tutkimusaihe perustui osaksi mediassakin huomioituun ... -
S2-opettajien käsityksiä lukemisen ymmärtämisen strategioista ja niiden opettamisesta
Koistinen, Iida (2023)Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan S2-opettajien käsityksiä lukemisen ymmärtämisen strategioista ja niiden opettamisesta. Luetun ymmärtämisellä on merkittävä rooli kielenoppijan minäpystyvyyteen ja osallisuuteen ... -
Tietokonepeli espanjankielisten lasten lukemaan oppimisen harjoittajana Chilessä
Rinne, Maria (2008) -
Ihan pihalla : opettajien käsityksiä ulko-opetuksesta ja ulkona oppimisesta
Hämäläinen, Jenni (2018)Ulkona tapahtuva oppiminen ja opetus laajentavat koulujen oppimisympäristöjä. Autenttisissa ympäristöissä tapahtuva toiminnallinen ja kokemuksellinen oppiminen tukee oppilaiden monipuolista oppimista sekä mahdollistaa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.