University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

”Saako nää kaikki lukea?” : yhteisöllinen lukuhaaste oppilaiden lukemiseen kannustavana keinona : millaiset kirjat motivoivat oppilaita lukemaan

Thumbnail
View/Open
539.2 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Juhala, Emma
Date
2022
Discipline
KirjallisuusLiterature
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä tutkimuksessa on tarkoitus selvittää, motivoiko yhteisöllinen luokittain suoritettava lukuhaaste yläkoulu ikäisiä nuoria lukemaan kirjoja. Tavoitteena on myös selvittää, minkälaiset kirjat motivoivat nuoria lukemaan kirjoja haasteeseen. Tutkimus on toteutettu yhteistyössä Itä-Suomalaisen yhtenäis-koulun kanssa, jossa oppilaan lukivat kirjoja suunnittelemaani lukuhaastetaulukkoon ja vastasivat lukuajan päättymisen jälkeen Webropol-kyselyyn. Tutkimuksen teoreettisena taustana toimivat motivaatiotutkimus sekä yhteisöllisen lukemisen tutkimus. Tutkimuskysymykseni ovat seuraavat: Miten lukuhaaste motivoi oppilaita lukemaan? Miten ryhmänä suoritettava haaste vaikutti oppilaiden suoritukseen? Mitkä haastekohdat olivat oppilaiden mieleen? Tutkimuksessa selvisi, että luokkien välillä oli selkeitä eroja. Seitsemäsluokkalaiset lukivat kirjoja kaikkein innokkaimmin, mutta luokan kesken vaihtelu oli suurta: osa luokkalaisista luki todella monta kirjaa ja koki, että haaste motivoi heitä lukemaan yhdessä, kun myös toinen ääripää luokasta löytyi. Kahdeksannella luokalla oppilaat taas lukivat vain neljä kirja, olivat sitä mieltä, että haaste ei motivoinut lainkaan lukemaan ja suorituksen tekeminen luokkana ei vaikuttanut mitenkään. Yhdeksäs-luokkalaiset lukivat runsaasti kirjoa, olivat sitä mieltä, että haaste motivoi lukemaan, mutta kukin luki omalla painollaan. Oppilaiden mielestä kaikkein mielekkäimmät haastekohdat olivat fantasiakirja, lyhyt kirja sekä kirja aiheesta, joka heitä itseään kiinnostaa. Karkeasti nämä jakaantuivat myös luokittain, jolloin fantasiakirja oli seitsemäsluokkalaisten mieleen, lyhyt kirja kahdeksasluokkalaisten makuun ja kirja aiheesta, joka heitä itseään kiinnostaa yhdeksäsluokkalaisten mieleen. ...
Keywords
lukuhaaste yhteisöllinen lukeminen lukumotivaatio lukeminen nuoret opetus motivaatio kirjallisuus oppiminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206223570

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • "Lukeminen vaan jotenkin tuntuu mukavalta ja sitte on kivaa kun ei vaan koko ajan oo puhelimella" : oppilaiden kokemuksia ja käsityksiä lukemisesta sekä lukemiseen kannustamisesta koulussa 

    Ekroos, Sini (2019)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia kokemuksia ja käsityksiä 3.−4.-luokkalaisilla oppilailla oli kirjojen ja lehtien lukemisesta sekä lukemisesta harrastuksena. Sen lisäksi tutkittiin, miten oppilaat ...
  • Paperinen avaruus : näkökulmia kirjaesineen ja kirjallisuuden materiaalisuuksiin 

    Ahvenjärvi, Kaisa; Joensuu, Juri; Helle, Anna; Karkulehto, Sanna (2020)
    Ubiikin sähköisen tekstuaalisuuden ja digitaalisen median vakiintuminen on saanut kirjailijoiden ja tutkijoiden huomion kiinnittymään jälleen kulttuurin perustekijään: painettuun kirjaan. Paperinen avaruus. Näkökulmia ...
  • Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä lukemaan opettamisesta 

    Brandt, Jonna; Heikkinen, Eeva (2015)
    Ensimmäisten kouluvuosien tärkeimpiä tavoitteita on peruslukutaidon ja kirjoitustaidon oppiminen. Ilman näiden taitojen hallintaa yhteiskunnassa toimiminen on haasteellista. Tutkimuksemme tarkoituksena on saada tietoa ...
  • "Kun siihen pystyy kuitenkin, ei oo mitään järkee olla tekemättä" : oppimisen vaikeudet pianonsoiton opiskelussa - oppilaiden kokemuksia ja opetuksen keinoja 

    Hasu, Johanna (University of Jyväskylä, 2017)
    Music is a strong element of the empirical world of the young. Playing an instrument creates meanings, and it can help to feel and deal with emotions. Music itself is a source of immense joy and motivation for young ...
  • "Kun siihen pystyy kuitenkin, ei oo mitään järkee olla tekemättä." : oppimisen vaikeudet pianonsoiton opiskelussa - oppilaiden kokemuksia ja opetuksen keinoja 

    Hasu, Johanna (Niilo Mäki Instituutti, 2018)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre