Show simple item record

dc.contributor.authorNummi, Minna
dc.date.accessioned2020-05-28T12:41:51Z
dc.date.available2020-05-28T12:41:51Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69300
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää alakouluikäisten 2–5- luokkalaisten tyttöjen ja poikien sekä luokka-asteen välisiä mahdollisia eroja oppilaiden onnistumisen kokemuksien (mastery experience) ja vertaiskokemuksien (vicarious experience) osalta yhteenlaskun sujuvuudessa sekä ja lukemissujuvuudessa. Onnistumisen kokemukset ovat olleet aikaisemmissa tutkimuksissa vahvin pystyvyyden lähde riippumatta sukupuolesta tai luokka-asteesta. Vertaiskokemusten vaikutus pystyvyyteen on voimakasta nuorilla oppilailla, joille ei vielä ole ennättänyt kertyä onnistumisen kokemuksia. Aikaisempia tutkimuksia alakouluikäisten minäpystyvyydestä on tehty melko vähän, joten siksi tätä ikäluokkaa on tärkeä tutkia. Tämän tutkimuksen aineisto koostui 1264 2–5 -luokkalaisesta yleisopetuksessa olevasta oppilaasta. Tutkimusaineisto kerättiin keskisuomalaisista alakouluista. Aineisto kuuluu osana laajempaan tutkimusaineistoon, joka kerättiin Jyväskylän yliopiston ja Niilo Mäki Instituutin yhteiseen Minäpystyvyys ja oppimisinterventiot – tutkimushankkeeseen syksyllä 2013. Aineisto analysoitiin monimuuttujaisella varianssianalyysillä. Yhdysvaikutuksen tarkasteluun sukupuolen ja luokka-asteen välillä käytettiin varianssianalyysiä. Parivertailut toteutettiin Bonferronin menetelmällä sekä tytöille että pojille eri luokka-asteiden välillä. Tämän tutkimuksen tulokset osoittivat, että laskemisen sujuvuuden sekä lukemissujuvuuden onnistumisen kokemuksissa ei esiintynyt eroja keskiarvojen suhteen sukupuolen tai luokka-asteen välillä. Vertaiskokemuksissa esiintyi tilastollisesti merkitsevä ero sekä sukupuolen että luokka-asteiden välillä laskemisen sujuvuudessa, että lukemissujuvuudessa. Tämä tutkimus antaa arvokasta tietoa suomalaisten alakouluikäisten lasten minäpystyvyys arviosta onnistumisen kokemuksien ja vertaiskokemuksien osalta.fi
dc.format.extent32
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otheronnistumisen kokemukset
dc.subject.othervertaiskokemukset
dc.subject.otherlaskemisen sujuvuus
dc.subject.otherlukemissujuvuus
dc.subject.otherluokka-aste
dc.titleErot sukupuolen ja luokka-asteen välillä onnistumisen kokemuksissa ja vertaiskokemuksissa yhteenlaskun sujuvuudessa ja lukemissujuvuudessa alakouluikäisillä oppilailla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202005283557
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysolukutaito
dc.subject.ysoalakoululaiset
dc.subject.ysolaskeminen
dc.subject.ysosukupuoli
dc.subject.ysoonnistuminen
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record