University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Erot sukupuolen ja luokka-asteen välillä onnistumisen kokemuksissa ja vertaiskokemuksissa yhteenlaskun sujuvuudessa ja lukemissujuvuudessa alakouluikäisillä oppilailla

Thumbnail
View/Open
286.7Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Nummi, Minna
Date
2020
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää alakouluikäisten 2–5- luokkalaisten tyttöjen ja poikien sekä luokka-asteen välisiä mahdollisia eroja oppilaiden onnistumisen kokemuksien (mastery experience) ja vertaiskokemuksien (vicarious experience) osalta yhteenlaskun sujuvuudessa sekä ja lukemissujuvuudessa. Onnistumisen kokemukset ovat olleet aikaisemmissa tutkimuksissa vahvin pystyvyyden lähde riippumatta sukupuolesta tai luokka-asteesta. Vertaiskokemusten vaikutus pystyvyyteen on voimakasta nuorilla oppilailla, joille ei vielä ole ennättänyt kertyä onnistumisen kokemuksia. Aikaisempia tutkimuksia alakouluikäisten minäpystyvyydestä on tehty melko vähän, joten siksi tätä ikäluokkaa on tärkeä tutkia. Tämän tutkimuksen aineisto koostui 1264 2–5 -luokkalaisesta yleisopetuksessa olevasta oppilaasta. Tutkimusaineisto kerättiin keskisuomalaisista alakouluista. Aineisto kuuluu osana laajempaan tutkimusaineistoon, joka kerättiin Jyväskylän yliopiston ja Niilo Mäki Instituutin yhteiseen Minäpystyvyys ja oppimisinterventiot – tutkimushankkeeseen syksyllä 2013. Aineisto analysoitiin monimuuttujaisella varianssianalyysillä. Yhdysvaikutuksen tarkasteluun sukupuolen ja luokka-asteen välillä käytettiin varianssianalyysiä. Parivertailut toteutettiin Bonferronin menetelmällä sekä tytöille että pojille eri luokka-asteiden välillä. Tämän tutkimuksen tulokset osoittivat, että laskemisen sujuvuuden sekä lukemissujuvuuden onnistumisen kokemuksissa ei esiintynyt eroja keskiarvojen suhteen sukupuolen tai luokka-asteen välillä. Vertaiskokemuksissa esiintyi tilastollisesti merkitsevä ero sekä sukupuolen että luokka-asteiden välillä laskemisen sujuvuudessa, että lukemissujuvuudessa. Tämä tutkimus antaa arvokasta tietoa suomalaisten alakouluikäisten lasten minäpystyvyys arviosta onnistumisen kokemuksien ja vertaiskokemuksien osalta. ...
Keywords
onnistumisen kokemukset vertaiskokemukset laskemisen sujuvuus lukemissujuvuus luokka-aste lukutaito alakoululaiset laskeminen sukupuoli onnistuminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005283557

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23352]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Luku- ja laskusujuvuuden vaikeuksien yhteisesiintyvyys ja pysyvyys alakouluikäisillä oppilailla 

    Hietamäki, Sini; Puttonen, Jenni (2017)
    Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää luku- ja laskusujuvuuden vaikeuksien päällekkäistymisen eli komorbiditeetin esiintyvyyttä ja toisaalta sen pysyvyyttä alakouluikäisillä oppilailla. Käyttämämme aineisto on osa ...
  • Tietokoneavusteisen nopeutetun lukemisharjoittelun vaikutus lukemissujuvuuteen ja -motivaatioon 2.-6.-luokkalaisilla oppilailla, joilla on haasteita lukemissujuvuudessa 

    Härkänen, Hanna; Vilola, Johanna (2013)
    Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää tietokoneavusteisen nopeutetun lukemisharjoittelun vaikutusta 2.–6.-luokkalaisten oppilaiden lukemissujuvuuteen sekä lukemismotivaatioon. Lisäksi tutkimuksessa ...
  • Lukemisen ja laskemisen sujuvuuspulmien päällekkäisyys ja tunnistamisen luotettavuus tutkimuskerrasta toiseen 

    Määttä, Minna (2017)
    Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, kuinka päällekkäisiä lukemisen ja laskemisen sujuvuuspulmat ovat, miten luotettavasti yhtenä ajankohtana pystytään tunnistamaan sujuvuuspulmien päällekkäistyminen ja onko sukupuolella ...
  • Synteesin laatiminen internetteksteistä ja lukemisen haasteet kuudesluokkalaisilla oppilailla 

    Vuorinen, Ann-Natalie (2016)
    Tässä tutkimuksessa selvitettiin lukusujuvuuden ja luetunymmärtämisen yhteyttä synteesin laatimiseen internetteksteistä kuudesluokkalaisilla oppilailla. Lisäksi selvitettiin, miten ne oppilaat, joiden lukusujuvuus tai ...
  • Koulumenestyksen ja sukupuolen yhteys opiskelumotivaatioon kuudennen luokan oppilailla 

    Takala, Esa (2017)
    TIIVISTELMÄ Esa Takala 2017. Koulumenestyksen ja sukupuolen yhteys opiskelumotivaatioon kuudennen luokan oppilailla. Kvantitatiivinen tutkimus peruskoulun kuudennen luokan oppilaiden koulumenestykseen liittyvistä ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre