Nuorten fyysistä aktiivisuutta mittaamassa : liikuntaluokkalaisten ja normaaliluokkalaisten vertailu Polar Active® -aktiivisuusmittareilla
Päivämäärä
2013Haataja, J. & Sarajärvi, J. 2013. Nuorten fyysistä aktiivisuutta mittaamassa – Liikuntaluokkalaisten ja normaaliluokkalaisten vertailu Polar Active® -aktiivisuusmittareilla. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 60s.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaista on yläkoulun liikuntaluokkalaisten fyysinen aktiivisuus. Tarkastelun kohteena oli aktiivisuuden kokonaismäärä ja aktiivisuuden määrä aktiivisuustasoittain. Lisäksi tavoitteena oli verrata fyysisen aktiivisuuden eroja liikuntaluokkien ja normaaliluokkien oppilaiden välillä. Tutkimme myös, liikkuivatko oppilaat liikuntasuosituksiin nähden riittävästi ja oliko fyysisessä aktiivisuudessa eroja sukupuolten sekä luokka-asteiden välillä.
Tutkimuksen kohdejoukon muodostivat keski-suomalaisen yläkoulun liikuntaluokkien oppilaat ja kainuulaisen yläkoulun normaaliluokkien oppilaat. Tietoa liikuntaluokkalaisten fyysisestä aktiivisuudesta kerättiin Polar Active® -aktiivisuusmittareilla. Kainuulaiselta yläkoululta samalla mittarilla kerätty aineisto saatiin LIKES-tutkimuskeskukselta. Tutkimuksen otoskoko oli 189 oppilasta, joista liikuntaluokkalaisia oli 43 ja normaaliluokkalaisia 146. Mittareilla kerättyä dataa analysoitiin PASW Statistics 18.0 -ohjelmalla. Tuloksia tarkasteltiin keskiarvojen, keskihajontojen, t-testin sekä varianssianalyysin avulla.
Tulosten mukaan liikuntaluokkalaisten fyysinen aktiivisuus oli korkeampaa kuin normaaliluokkalaisilla. Luokkatasojen vertailussa sekä liikuntaluokilla että normaaliluokilla 7.-luokkalaiset olivat aktiivisempia liikkujia kuin 9.-luokkalaiset. He liikkuivat enemmän sekä reippaalla että tehokkaalla intensiteettialueella. Erittäin tehokkaassa fyysisessä aktiivisuudessa ei havaittu tilastollisesti merkitseviä eroja 7.-luokkalaisten ja 9.-luokkalaisten välillä. Sekä liikuntaluokkien että normaaliluokkien oppilaat liikkuivat keskimäärin vähintään liikuntasuositusten mukaisesti. Keskihajonnat olivat kuitenkin suuria. Sukupuolten välisiä tilastollisesti merkitseviä eroja ei fyysisessä aktiivisuudessa löytynyt.
Tutkimustulosten perusteella olisi tärkeää, että vähiten liikkuvien oppilaiden fyysistä aktiivisuutta edistettäisiin. Liikuntaluokkatoiminnan aloittaminen ja kehittäminen ovat keinoja fyysisen aktiivisuuden lisäämiseksi.
Avainsanat: Liikuntaluokka, normaaliluokka, fyysinen aktiivisuus, sukupuoli, luokka-aste, Polar Active® -aktiivisuusmittari
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Liikkuvatko oppilaat välitunneilla? : Liikkuva koulu- hankkeessa mukana olleiden 4.-9. luokkalaisten oppilaiden välituntiaktiivisuus
Latonen, Elina; Pajunoja, Tea (2012)Latonen, E. & Pajunoja, T. 2012. Liikkuvatko oppilaat välitunneilla? Liikkuva koulu- hankkeessa mukana olleiden 4.- 9. luokkalaisten oppilaiden fyysinen aktiivisuus. Liikunta-pedagogiikan pro gradu- tutkielma, 89s. Tutkimuksen ... -
Valtti-ohjelma lisäsi erityistä tukea tarvitsevien lasten ja nuorten fyysistä aktiivisuutta ja liikunnan harrastamista
Skantz, Heidi (2017)Erityistä tukea tarvitsevien lasten ja nuorten fyysinen aktiivisuus on vähäisempää kuin vammattomilla lapsilla ja nuorilla. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Valtti-ohjelman vaikutuksia 6–23-vuotiaiden erityislasten ... -
Liikuntaluokan merkitys nuorelle urheilijalle
Leppälä, Enni; Mäenalanen, Hans (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää niitä merkityksiä, joita liikuntaluokka antaa yläasteikäisen urheilijan urheilu-uralle, mahdolliselle kaksoisuralle sekä muulle elämälle. Nuorten urheilijoiden kokemat merkitykset ... -
Lasten ja nuorten liikunta-aktiivisuuden yhteydet unen määrään ja laatuun
Somerkoski, Petrus (2021)Vähäinen liikunta-aktiivisuus ja riittämätön uni ovat lasten ja nuorten terveysriskejä. Tämän pro gradu-tutkielman tavoitteena oli selvittää suomalaisten 5.-, 7.- ja 9.-luokkalaisten liikunnan ja unen määrää sekä unen ... -
Viidesluokkalaisten Move! -ja KTK-mittaukset fyysistä aktiivisuutta ja kehon painoindeksiä ennustavina tekijöinä
Koskinen, Ville (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten viidesluokkalaisten Move! -ja KTK-mittaukset ja niiden osa-alueet olivat yhteydessä seitsemännen luokan fyysiseen aktiivisuuteen sekä kehon painoindeksiin. Samalla ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.