Liikkuvatko oppilaat välitunneilla? : Liikkuva koulu- hankkeessa mukana olleiden 4.-9. luokkalaisten oppilaiden välituntiaktiivisuus
Date
2012Latonen, E. & Pajunoja, T. 2012. Liikkuvatko oppilaat välitunneilla? Liikkuva koulu- hankkeessa mukana olleiden 4.- 9. luokkalaisten oppilaiden fyysinen aktiivisuus. Liikunta-pedagogiikan pro gradu- tutkielma, 89s.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 4.-9. luokkalaisten tyttöjen ja poikien, ala- ja ylä-koululaisten sekä kaupunki- ja maaseutukoulujen oppilaiden välitunnin viettopaikkaa ja fyysisen aktiivisuuden määrää välitunneilla. Lisäksi tarkastelimme koulun ulkopuolisen liikunnan yhteyttä välituntiliikuntaan, sukupuoleen, luokka-asteeseen ja asuinpaikkaan.
Käytimme tutkimusaineistona Liikkuva koulu-hankkeesta saatua aineistoa, jotka kerättiin 4.-9. luokkien oppilailta syyslukukaudella 2010. Tutkimukseen osallistui yhteensä 1648 oppilasta yhteensä 14:sta eri koulusta. Aineistossamme oli mukana 7 alakoulua ja 7 yläkou-lua eri puolelta Suomea. Käytimme aineistoin tilastolliseen analysointiin IBM SPSS Statis-tics 19 ohjelmaa. Välituntitoimintojen yhteyksiä tarkastelimme Spearmanin järjestyskorre-laatiokertoimen, frekvenssitaulukoiden, ristiintaulukointien, t-testin sekä Mann Whitneyn U-testin avulla.
Kyselyistä saamiemme tulosten perusteella pojat olivat aktiivisempia välituntiliikkujia, kuin tytöt, jotka pääsääntöisesti istuivat ja seisoskelivat välitunneilla. Luokkatasojen vertailussa alakouluikäiset oppilaat olivat yläkouluikäisiä aktiivisempia liikkumaan välitunneilla. Välituntiaktiivisuus väheni selvästi ylemmille luokkatasoille siirryttäessä. Kaupungeissa ja maaseuduilla asuvien oppilaiden välituntitoiminnoissa oli tutkimuksemme mukaan tilastol-lisesti merkitseviä eroja. Maaseudulla oppilaat olivat hieman kaupunkikoulujen oppilaita aktiivisempia välituntiliikunnassa. Koulun ulkopuolella tapahtuvassa liikkumisessa oli eroja tyttöjen ja poikien välillä. Vapaa-ajalla pojat olivat aktiivisempia ja liikkuivat tyttöjä useammin. Eroja löytyi tutkimuksemme mukaan myös ala- ja yläkoulujen välillä, sillä lii-kunnan harrastaminen väheni jyrkästi ikävuosien 11–15 välillä, eli 5.-luokalta 8.-luokalle siirryttäessä Tutkimuksestamme saatujen tulosten mukaan kaupunkien ja maaseutujen oppi-laiden liikkuminen koulun ulkopuolella ei eronnut toisistaan tilastollisesti merkitsevästi. Kaiken kaikkiaan koulun ulkopuolella aktiivisesti liikkuvat oppilaat olivat aktiivisempia välituntiliikkujia verrattuna vähän koulun ulkopuolella liikkuviin oppilaisiin.
...


Alternative title
Liikkuva koulu- hankkeessa mukana olleiden 4.-9. luokkalaisten oppilaiden välituntiaktiivisuusKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24540]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Nukkuvatko liikkuvat nuoret muita paremmin? : Liikkuva koulu -hankkeessa mukana olleiden 8.- ja 9.-luokkalaisten fyysisen aktiivisuuden yhteys nukkumistottumuksiin, väsymykseen ja uniongelmiin
Rättyä, Laura; Vesala, Hanna (2013)Rättyä, Laura & Vesala, Hanna. 2013. Nukkuvatko liikkuvat nuoret muita paremmin? Liikkuva koulu -hankkeessa mukana olleiden 8.- ja 9.-luokkalaisten fyysisen aktiivisuu-den yhteys nukkumistottumuksiin, väsymykseen ja ... -
Kahden jyväskyläläisen yläkoulun oppilaiden fyysinen aktiivisuus ja viihtyminen välitunnilla
Kellosaari, Linda; Virpi, Maria (2011)Kellosaari, Linda & Virpi, Maria. 2011. Kahden jyväskyläläisen yläkoulun oppilaiden fyysinen aktiivisuus ja viihtyminen välitunneilla. Jyväskylän yliopisto. Liikuntatieteiden laitos. Liikuntapedagogiikan pro gradu –tutkielma, ... -
Liikunta osana viihtyisää koulupäivää : yläkoululaisten liikkuminen välitunneilla ja kokemuksia kouluviihtyvyydestä
Lahtinen, Valtteri; Lehto, Jere (2017)Lahtinen, V & Lehto, J. 2017. Liikunta osana viihtyisää koulupäivää. Yläkoululaisten liikku-minen välitunneilla ja kokemuksia kouluviihtyvyydestä. Liikuntapedagogiikan pro gradu-tutkielma. Liikuntatieteellinen tiedekunta. ... -
Liikuntavälitunnin vaikutus fyysiseen aktiivisuuteen, jaksamiseen ja oppimiseen : tapaustutkimus espoolaisen yläkoulun 8-luokkalaisten oppilaiden kokemuksista
Snell, Jari (2016)Snell, Jari. 2016. Liikuntavälitunnin vaikutus fyysiseen aktiivisuuteen, jaksamiseen ja oppimiseen – Tapaustutkimus espoolaisen yläkoulun 8-luokkalaisten oppilaiden kokemuksista. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän ...