Self-efficacy intervention : a material package helping build pupils’ self-efficacy beliefs in language learning while teaching language use in specific operational environments similar real-life situations
Tämän aineiston tavoitteena oli tuottaa englanninkielen opetuksessa käytettävää lisämateriaalia suomalaisten 8. luokkalaisten minäpystyvyysuskomusten kehittämiseksi englannin kielen opiskelussa.
Käsitteenä minäpystyvyydellä tarkoitetaan ihmisten kykyä hahmottaa oman toiminnan vaikutuksia ympäristöön. Minäpystyvyysuskomusten kehittyessä ihmisten on todettu auttavan ihmisiä havaitsemaan oman toiminnan ja sen muokkaamisen suhde ympäristöön ja sen muuttamiseen ja oman elämän hallintaan. Minäpystyvyyttä pyritään kasvattamaan arvioinnilla, itseohjautuvuuden ja itsearvioinnin työkaluilla, onnistumisen kokemuksilla, sekä jaetuilla kokemuksilla onnistumisen arvioinnista.
Minäpystyvyysuskomusten kehittäminen valikoitui tavoitteeksi materiaalille koska minäpystyvyyden on todettu vaikuttavan ihmisten toimijuuteen ja käyttäytymisen mukautumiseen. Uskomusten on todettu muuttavan ihmisten toimintaa tavoitteellisemmaksi ja auttavan ihmisiä työskentelemään sinnikkäästi ja pitkäjänteisesti suurten päämäärien saavuttamiseksi. Minäpystyvyysuskomukset myös auttavat ihmisiä kohtaamaan epäonnistumisia ja arvioimaan oman työskentelynsä vaikutuksia tehokkaammin. Näiden vaikutusten katsottiin hyödyttävän oppilaita myös englannin oppimisessa.
Toimijuus ja oman työskentelyn kehittäminen ja arviointi oli myös otettu uusimpaan opetussuunnitelmaan kasvatuksen tavoitteeksi, mikä myös osaltaan vaikutti materiaalin laatimisen tavoitteiden suuntaamiseen. Toimijuus mahdollistaa myös oppilaiden oman toiminnan ohjaamisen kehittymisen, jolloin opettajan on mahdollista keskittyä yksittäisten oppilaiden työskentelyn ohjaamiseen suurissa ryhmissä. Tämän vuoksi on tärkeää valmistaa materiaaleja minäpystyvyysuskomusten kehittämiseksi, mikäli pelot oppilasryhmien kasvamisesta toteutuvat. Paremmin itseohjautuvat oppilaat pystyvät toimimaan itsenäisemmin, jolloin opettajan huomio ohjautuu sitä tarvitseville.
Materiaalin keskeisistä tehtävistä järjestettiin pilottihanke, jonka löydökset olivat lupaavia. Oppilaat työskentelivät itsenäisesti ja innostuneesti. Myös oppilailta saatu palaute kokemuksista oli lupaavaa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Let's go! : an early English language showering material package
Virtanen, Anssi (2022)Varhennettu vieraan kielen opettaminen ja oppiminen on noussut suureen suosioon varsinkin Euroopassa 2000-luvun aikana. Myös Suomessa vieraan ja toisen kielen opettamista on varhennettu uusimmassa perusopetuksen ... -
English here, English there, English everywhere : language showering material package for English language learning in early childhood education classrooms (ages 3-6)
Leppäkangas, Maiju (2024)Varhainen kielenoppiminen sijoittuu aikaan ennen oppivelvollisuuden alkamista ja se voidaan jakaa kahteen ikäryhmään: varhaisiin kielenoppijoihin (iät 7–12) sekä erityisen varhaisiin kielenoppijoihin (iät 3–6). Tämä ... -
Friend or foe? : attitudes to and beliefs about English in Finland expressed by Finnish as a second language learners
Malessa, Eva (2011)Tutkin pro gradu -työssäni S2-oppijoiden käsityksiä englannin kielen käytöstä ja asemasta Suomessa. Aiemmat tutkimukset englannin kielen käytöstä ja asemasta Suomessa ovat keskittyneet suomalaisten äidinkielenpuhujien ... -
Blending English and Environmental studies : a material package for integrating English and Environmental studies
Blomquist, Sofia (2021)Tämän pro gradu -tutkielman tuloksena syntynyt materiaalipaketti on suunniteltu vastaamaan perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (POPS2014) tavoitteita koskien ympäristöopin ja englannin kielen oppiaineita vuosiluokilla ... -
The purple soulstone : material package for teaching English to eighth graders through gamification, augmented reality and interactive storytelling
Pajakko, Anton (2023)Pelillistämisestä on tullut koko ajan suositumpaa, eikä sen suosio näytä olevan laskussa. Nykyään sitä käytetään niin työelämässä kuin opettamisessakin. Kapp (2012) määrittelee pelillistämisen seuraavasti: peli elementtien ...