The purple soulstone : material package for teaching English to eighth graders through gamification, augmented reality and interactive storytelling
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Pelillistämisestä on tullut koko ajan suositumpaa, eikä sen suosio näytä olevan laskussa. Nykyään sitä käytetään niin työelämässä kuin opettamisessakin. Kapp (2012) määrittelee pelillistämisen seuraavasti: peli elementtien käyttämisenä ei-pelillisessä kontekstissa tai ympäristössä, kuten esimerkiksi luokkahuoneessa. Pelillistämisen hyödyt koetaan tekevän oppimisesta paljon mielekkäämpää ja mielenkiintoisempaa (Hamari 2023). Pelillistäminen tuo mukanaan vuorovaikutuksen, jännityksen, osaamisen ja onnistumisen tunteita oppimiseen (Hamari 2023).. Kielenoppimisesta saadaan siis pelillistämistä hyödyntämällä kiinnostavampaa, sillä se motivoi ja lisää mielenkiintoa oppimiseen.
Tässä materiaalipaketissa on hyödynnetty pelillistämisen ideaa ja sen avulla pystytty luomaan interaktiivisesta tarinasta peli, jonka avulla voidaan opettaa englantia. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita (OPH 2016) ja pelillistä toisen kielen oppimista (gameful L2 learning) hyödyntämällä tehtävien luomisessa on rakennettu materiaalipaketti, joka on tarkoitettu 8. Luokalle. Tekstikirjoihin luodut tarinat eivät ole interaktiivisia, ja tähän materiaalipakettiin luotu interaktiivinen tarina pyrkii täyttämään sen aukon. Interaktiivinen tarina on kirjoitettu 8. luokkalaisille sopivalla tyylillä, jotta he pystyvät seuraamaan tarinaa ja sen kulkua.
Tarina on kirjoitettu käyttämällä Twine -ohjelmaa, jonka avulla kuka tahansa pystyy tekemään interaktiivisia tarinoita. Kirjoittamisessa on hyödynnetty Hayes-Rothin (1998) seitsemää opastavaa perustetta, joiden tarkoitus on auttaa luomaan kertomus, joka aktivoi pelaajia/lukijoita. Tarina keskittyy päähenkilön ympärille luotuun interaktiivisuuteen, jonka avulla pelaaja/lukija voi tehdä omia päätöksiä tarinan eri kohdissa.
Tarinan rakentamisessa ja lukemisessa/pelaamisessa hyödynnetään tietokoneavusteisen kielen oppimisen (computer-assisted language learning, CALL) ja mobiiliavusteisen kielen oppimisen (mobile-assisted language learning, MALL) perusperiaatteita. CALL esiintyy käytettäessä Twine -ohjelmaa tarinaa pelattaessa. MALL on vuorostaan vaihtoehtoinen ratkaisu tarinan lukemiseen/pelaamiseen. Käyttämällä QR koodeja, lisättyä todellisuutta (AR) voidaan hyödyntää interaktiivisen tarinan lukemiseen/pelaamiseen Twine-ohjelman vaihtoehtona. Älylaitteilla QR koodeja voidaan hyödyntää tarinan pelaamiseen/lukemiseen ajasta ja paikasta riippumatta (Gromik 2017). On kuitenkin hyvä huomioida, että vaikka suurin osa tehtävistä on digitaalisessa muodossa, osa tehtävistä tulostettavia.
...
Asiasanat
material package gameful L2 learning interactive storytelling interactive fiction computer-assisted language learning mobile-assisted language learning lisätty todellisuus pelillistäminen englannin kieli tietokoneavusteinen oppiminen opetusmenetelmät oppimateriaali kielen oppiminen opetus interaktiivisuus augmented reality gamification English language computer-assisted learning educational methods study material language learning teaching and instruction interactivity
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Teaching English through digital exercises : a material package for upper secondary EFL teachers
Saloniemi, Suvi (2023)Tutkielma on digitaalisiin opetusmenetelmiin pohjautuva materiaalipaketti lukion englannin kielen opettajille. Lisääntyvä digitalisaatio yhteiskunnassa ja digitaalisten taitojen vaadittavuus lukio-opetuksessa on tehnyt ... -
Foundational English literacy development in India: a randomised-control trial using phonics instruction and GraphoLearn
Bora, Deepti; Patel, Priyanka; Psyridou, Maria; Ruotsalainen, Jenni; Richardson, Ulla; Torppa, Minna (2024)Foundational literacy is a key lever for achieving higher levels of learning and societal wellbeing. However, with an enrolment of over 250 million children in schools, India is currently challenged by learning deprivation. ... -
Teaching English through visual arts to 9th graders in Finnish comprehensive school: a material package
Tolvanen, Nina (2018)Opetushallitus julkaisi vuonna 2014 uudet perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (OPS), jotka otettiin asteittain käyttöön vuonna 2016. Uudessa OPS:issa kannustetaan muun muassa laaja-alaiseen osaamiseen, oppiaineiden ... -
Magic beans : a material package for teaching English through storytelling and creative drama in primary school
Ryynänen, Hanne (2013)Tarinat ovat universaali tapa jäsentää maailmaa ja kokemuksia. Tarinat ovat yksi vanhimmista opetusmenetelmistä, joka on koonnut ihmisiä yhteen viihtymään sekä oppimaan uutta. Vaikka tarinat ovat myös olennainen osa kielten ... -
Teaching English through Arts in upper secondary school : a photographic teaching material package
Hämäläinen, Ville (2017)Lukion opetussuunnitelma uudistui vuonna 2015. Uudistuneessa OPS:ssa kannustetaan oppiainerajat ylittävään laaja-alaiseen oppimiseen. Tämä tarjoaa uusia ja mielenkiintoisia lähestymistapoja kielenopettamiseen lukiossa. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.