Let's go! : an early English language showering material package
Authors
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Varhennettu vieraan kielen opettaminen ja oppiminen on noussut suureen suosioon varsinkin Euroopassa 2000-luvun
aikana. Myös Suomessa vieraan ja toisen kielen opettamista on varhennettu uusimmassa perusopetuksen
opetussuunnitelmassa, ja Suomessa useimmin tarjottu kieli on englanti. Nyt vieraiden kielten oppiminen alkaa
perusopetuksessa jo ensimmäisellä luokalla, kun oppilaat ovat keskimäärin 7-vuotiaita. Varhentaminen vaatii
kohdeyleisölle (todella nuorille kielenoppijoille) sopivaa ja mielekästä oppimateriaalia.
Tämä materiaalipaketti on kohdistettu esiopetuksessa ja päiväkodissa oleville lapsille, jotka tulevat aloittamaan
opiskelun alakoulussa lähivuosina. Tavoitteena on tukea nuorten kielenoppijoiden siirtymistä peruskouluun
keskittymällä englanninkielisen sanaston oppimiseen ja vahvistamiseen. Sanastoon keskittymällä materiaalipaketti
tavoittelee lapsille sopivan kielipankin rakentamista, jonka avulla lapset voivat ilmaista itseään ja ymmärtää muita
vieraalla kielellä.
Lasten opettaminen on oma maailmansa, ja se vaatii omat metodinsa onnistuakseen. Tämä materiaalipaketti käyttää
kielisuihkutusta ja toiminnallisuutta opetuksen kulmakivinä. Tavoitteena on, että lapsi on aktiivisessa roolissa
kaikessa tekemisessä. Materiaalipaketti on suunniteltu siten, että sitä voi käyttää kuka vain kaksikielinen henkilö,
eikä vain kielenopettajan taustan omaava. On huomioitavaa, että uusimmassa perusopetuksen opetussuunnitelmassa
mainitaan suoraan kielisuihkutuksen käyttäminen esiopetuksen ja perusopetuksen siirtymässä.
Materiaalipaketti koostuu kahdesta erilaisesta aktiviteettityypistä: johdantoaktiviteeteista, joiden tehtävänä on
esitellä uusi teemasanasto lapsille, ja ydinaktiviteeteista, joiden tehtävänä on toistaa ja vahvistaa sanastoa, sekä
samalla haastaa että osallistaa lapsia opetuksessa mielekkäillä tavoilla. Aktiviteetit ovat suunniteltu siten, että ne ovat
osana päiväkodin arkea, ja niitä voi käyttää useaan kertaan. Aktiviteetit ovat lyhyitä ja helposti muokattavia, ja ne
sopivat melkein kaikkien lapsille sopivien teemasanastojen opettamiseen. Tämä materiaalipaketti keskittyy varsinkin
neljän teemasanaston opettamiseen (eläimet, toimintaverbit, numerot, värit).
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24542]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Blending English and Environmental studies : a material package for integrating English and Environmental studies
Blomquist, Sofia (2021)Tämän pro gradu -tutkielman tuloksena syntynyt materiaalipaketti on suunniteltu vastaamaan perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (POPS2014) tavoitteita koskien ympäristöopin ja englannin kielen oppiaineita vuosiluokilla ... -
Note the modes! : a multiliteracies material package for an English module
Pitkäranta, Ella (2022)Ensimmäinen monilukutaidon määritelmä pohjaa The New London Groupin (2000) artikkeliin, jonka mukaan monilukutaito tarkoittaa tulevaisuuden kannalta välttämätöntä multimodaalista lukutaitoa. Nykyään termillä viitataan ... -
Teaching English through visual arts to 9th graders in Finnish comprehensive school: a material package
Tolvanen, Nina (2018)Opetushallitus julkaisi vuonna 2014 uudet perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (OPS), jotka otettiin asteittain käyttöön vuonna 2016. Uudessa OPS:issa kannustetaan muun muassa laaja-alaiseen osaamiseen, oppiaineiden ... -
“We have a lot of tools, but the soil is not good enough” : reasons Behind the Differences in English Language Skills in Finland and South Korea
Mikkonen, Pinja (2022)Suomi ja Etelä-Korea ovat molemmat usein erinäisten oppimistuloksia mittaavien tutkimusten (esim. PISA) kärkikastissa. Kuitenkin Education Firstin organisoimassa English Proficiency Index -testissä Suomi on kymmenen parhaan ... -
Drama as a method of teaching EFL vocabulary : a material package for lower secondary school teachers
Eskelinen, Marja (2017)Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) mukaan vieraan kielen opetuksessa ”leikin, laulun, pelillisyyden ja draaman avulla oppilaat saavat mahdollisuuden kokeilla kasvavaa kielitaitoaan ja käsitellä myös ...