dc.contributor.advisor | Toomar, Jaana | |
dc.contributor.advisor | Mäntylä, Katja | |
dc.contributor.author | Joensuu, Roope | |
dc.date.accessioned | 2020-05-26T06:36:00Z | |
dc.date.available | 2020-05-26T06:36:00Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69204 | |
dc.description.abstract | Tämän aineiston tavoitteena oli tuottaa englanninkielen opetuksessa käytettävää lisämateriaalia suomalaisten 8. luokkalaisten minäpystyvyysuskomusten kehittämiseksi englannin kielen opiskelussa.
Käsitteenä minäpystyvyydellä tarkoitetaan ihmisten kykyä hahmottaa oman toiminnan vaikutuksia ympäristöön. Minäpystyvyysuskomusten kehittyessä ihmisten on todettu auttavan ihmisiä havaitsemaan oman toiminnan ja sen muokkaamisen suhde ympäristöön ja sen muuttamiseen ja oman elämän hallintaan. Minäpystyvyyttä pyritään kasvattamaan arvioinnilla, itseohjautuvuuden ja itsearvioinnin työkaluilla, onnistumisen kokemuksilla, sekä jaetuilla kokemuksilla onnistumisen arvioinnista.
Minäpystyvyysuskomusten kehittäminen valikoitui tavoitteeksi materiaalille koska minäpystyvyyden on todettu vaikuttavan ihmisten toimijuuteen ja käyttäytymisen mukautumiseen. Uskomusten on todettu muuttavan ihmisten toimintaa tavoitteellisemmaksi ja auttavan ihmisiä työskentelemään sinnikkäästi ja pitkäjänteisesti suurten päämäärien saavuttamiseksi. Minäpystyvyysuskomukset myös auttavat ihmisiä kohtaamaan epäonnistumisia ja arvioimaan oman työskentelynsä vaikutuksia tehokkaammin. Näiden vaikutusten katsottiin hyödyttävän oppilaita myös englannin oppimisessa.
Toimijuus ja oman työskentelyn kehittäminen ja arviointi oli myös otettu uusimpaan opetussuunnitelmaan kasvatuksen tavoitteeksi, mikä myös osaltaan vaikutti materiaalin laatimisen tavoitteiden suuntaamiseen. Toimijuus mahdollistaa myös oppilaiden oman toiminnan ohjaamisen kehittymisen, jolloin opettajan on mahdollista keskittyä yksittäisten oppilaiden työskentelyn ohjaamiseen suurissa ryhmissä. Tämän vuoksi on tärkeää valmistaa materiaaleja minäpystyvyysuskomusten kehittämiseksi, mikäli pelot oppilasryhmien kasvamisesta toteutuvat. Paremmin itseohjautuvat oppilaat pystyvät toimimaan itsenäisemmin, jolloin opettajan huomio ohjautuu sitä tarvitseville.
Materiaalin keskeisistä tehtävistä järjestettiin pilottihanke, jonka löydökset olivat lupaavia. Oppilaat työskentelivät itsenäisesti ja innostuneesti. Myös oppilailta saatu palaute kokemuksista oli lupaavaa. | fi |
dc.format.extent | 145 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | self-efficacy | |
dc.subject.other | material package | |
dc.title | Self-efficacy intervention : a material package helping build pupils’ self-efficacy beliefs in language learning while teaching language use in specific operational environments similar real-life situations | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202005263456 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | oppimateriaali | |
dc.subject.yso | kieltenopetus | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | toinen kieli | |
dc.subject.yso | kielen oppiminen | |
dc.subject.yso | study material | |
dc.subject.yso | language teaching | |
dc.subject.yso | English language | |
dc.subject.yso | second language | |
dc.subject.yso | language learning | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |