User acceptance & use of Sisu system in the University of Jyväskylä
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Sisu-järjestelmä korvaa vaiheittain Jyväskylän yliopistossa käytöstä väistyvän Korppi-järjestelmän. Opintotietojärjestelmä on kriittinen työskentely-ympäristö niin opiskelijoille kuin yliopiston työntekijöille, joten muutosprosessin onnistuminen on tärkeää muun muassa työskentelyn jatkuvuuden varmistamiseksi. Sisu-järjestelmä on tulossa käyttöön myös monessa muussa yliopistossa, joten Jyväskylän kokemuksia on mahdollista hyödyntää myöhemmin alkavissa käyttöönotoissa. Tässä Pro gradu -tutkimuksessa tutkittiin uuden Sisu-järjestelmän käyttöönottoa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten käyttäjät ovat kokeneet järjestelmän käytön ja käyttöönoton sekä missä vaiheessa järjestelmän hyväksymistä käyttäjät ovat. Lisäksi tavoitteena oli selvittää millaisia onnistumisia ja epäonnistumisia on koettu, sekä onko kahden käyttäjäryhmän välisiä eroja havaittavissa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jossa tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja. Haastatteluja toteutettiin 18 joista 10 oli opiskelijoita ja 8 henkilökuntaa. Tutkimuksen teoreettisena pohjana toimii kirjallisuuskatsaus, jossa pureuduttiin aihetta käsittelevään kirjallisuuteen ja keskeisiin teorioihin. Kirjallisuuden ja empiiristen tulosten pohjalta luotiin teoreettinen viitekehys.
Haastatteluiden analysoinnin jälkeen havaittiin, että käyttäjäryhmien välillä on ollut sekä eroja että yhtäläisyyksiä. Molempien käyttäjäryhmien arkkityyppi oli saavuttanut teoriaviitekehyksen vaiheen, jossa järjestelmässä hyödynnetään joitain perusominaisuuksia mutta koettu arvo käytössä ei ollut vielä realisoitunut, eikä järjestelmän käyttö ollut rutinoitunut. Tutkimuksessa havaittiin myös, että opiskelijoiden suhtautuminen uuteen järjestelmään on ollut jonkin verran neutraalimpaa kuin työntekijöiden, joiden kokemukset olivat olleet pääosin negatiivissävytteisiä. Käyttöönoton suurimmiksi ongelmiksi oli koettu järjestelmän puutteellinen laatu, sen tuoma ylimääräinen paine työntekoon sekä epäonnistunut kommunikaatio ja avoimuuden puute järjestelmän käyttäjän näkökulmasta.
...
Sisu system is the new student information management system in the University of Jyväskylä as the previous Korppi system is being phased out. Student information management system is a critical working environment for both students and staff at the university and it is therefore important for the change process to succeed so that the continuity of working is ascertained. Sisu system is furthermore in the process of being deployed into many other universities across Finland. The experiences gained in the University of Jyväskylä may be utilized in later implementation projects in those institutions. In this master’s thesis, the implementation of the new Sisu system was studied. The goal was to ascertain how the users have experienced the use and implementation of the Sisu system and how has the user acceptance of it proceeded. It was desirable to examine the successes and failures encountered and whether there were observable differences between different user groups. This study was conducted as a qualitative case study in which the semi-structured interviews were utilized to collect the data. Eighteen interviews were conducted of which ten were students and eight staff members. An extensive literature review, consisting of the most pivotal literature on IT acceptance and success acted as the foundation for the study and research framework. After the data analysis, the research framework was refined by the empirical results gained. The data analysis provided two user archetypes describing overall perceived experience of two user groups, students and staff regarding the implementation of the Sisu system by highlighting most recurring individual experiences. Both archetypes had reached a stage, where only the most necessary core features and processes are utilized but the system value has not yet realized and the affective state and attitudes are mostly negative. It was also observed that the students’ perception was slightly more indulgent compared to staff. The most major problems encountered revolved around the poor perceived system- and information quality and the negative impact it therefore had on the individual’s work as well as the perceived lacking quality of communication between the university and the user. Additionally, the study provided theoretical implications for IT’s user acceptance process-based view as presented in the refined, nascent research framework.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
University students’ attitudes towards mandatory English in their studies
Kuusela, Enni (2021)Tutkimuksessa pyritään kokoamaan yleistä kuvaa yliopisto-opiskelijoiden positiivisista ja/tai negatiivisista asenteista opinnoissa käytettävään ”pakolliseen” englannin kieleen. Taustakirjallisuudessa perehdytään Englannin ... -
The Relationship between university context factors and students' entrepreneurial intentions, attitudes, and self-efficacy
Laukkanen, Pilvi (2022)Yrittäjyysopetuksen tärkeys on lisääntynyt viime vuosien aikana samalla, kun yrittäjyyden vaikutus maailmantalouteen on kasvanut valtavasti. Yrittäjyysopetuksen uskotaan lisäävän opiskelijoiden yrittäjyysaikomuksia muuttamalla ... -
The master's thesis process, its challenges, and how to overcome them : an investigation of English Master's degree students' perceptions of their thesis process at the University of Jyväskylä
Mäki-Kuutti, Matias (2021)Maisterin tutkielma on yliopisto-opiskelijan tärkein opinnäyte, opintojen luonnollinen päätös, jossa esitellään opiskelijan hankkimia taitoja ja osaamista. Tässä tutkimuksessa käsitellään Jyväskylän Yliopiston Englannin ... -
The experiences and attitudes of English students regarding the use of Instagram as a language learning tool
Herrala, Mirella (2024)Sosiaalisen median sekä teknologian kasvun myötä tehdyt tutkimukset ovat rohkaisseet opettajia puhelinten käytöstä koulun sisäisissä oppimistilanteissa ja koulun ulkopuolella. Puhelinten ajatellaan olevan erityisen hyödyllisiä ... -
Information Technology–Supported value Co-Creation and Co-Destruction via social interaction and resource integration in service systems
Li, Mengcheng; Tuunanen, Tuure (Elsevier BV, 2022)The paper develops a conceptual framework to study the constructs of information technology (IT)-supported value co-creation and co-destruction through shared processes of social interaction and resource integration as ...