The experiences and attitudes of English students regarding the use of Instagram as a language learning tool
Authors
Date
2024Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Sosiaalisen median sekä teknologian kasvun myötä tehdyt tutkimukset ovat rohkaisseet opettajia puhelinten käytöstä koulun sisäisissä oppimistilanteissa ja koulun ulkopuolella. Puhelinten ajatellaan olevan erityisen hyödyllisiä sanaston ja lausumisen oppimisessa. Sosiaalinen media voi lisäksi motivoida kielenoppimista tarjoamalla mahdollisuuksia kommunikoida muiden kielenoppijoiden kanssa. Instagramin käytöstä kielenoppimisen välineenä on tehty aiempia tutkimuksia, mutta ei juurikaan Suomessa. Lisäksi monet kokemuksiin ja mielipiteisiin liittyvät tutkimukset ovat keskittyneet muiden alojen opiskelijoihin, eikä niinkään kieltenopiskelijoihin.
Tämä tutkielma käsittelee Instagramin käyttöä kielenoppimisessa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää englanninopiskelijoiden kokemuksia ja näkemyksiä Instagramin käyttämisestä englannin oppimisen välineenä. Tutkimus suoritettiin kertaluontoisena verkkokyselynä, johon osallistui 29 suomea äidinkielenään puhuvaa englannin pää- ja sivuaineopiskelijaa. Vastaukset analysoitiin määrällisesti sekä laadullisia sisällönanalyysin menetelmiä käyttäen.
Tulokset osoittavat, että englanninopiskelijat seuraavat pääosin englanninkielisiä vaikuttajia tai brändejä sekä käyttävät usein englantia kommunikoidessa muiden kanssa. Noin puolet vastaajista oli sitä mieltä, että Instagram on ollut heille tärkeä väline englannin oppimisessa. Suurimmalla osalla vastaajista oli positiivisia näkemyksiä Instagramista englannin oppimisen välineenä, vaikka moni ajatteli alustan tuottavan vaikeuksia uusille kielenoppijoille. Mahdollisiksi haittapuoliksi esitettiin alustalla esiintyvä informaali kielenkäyttö, jonka vuoksi kielenoppijat saattavat oppia lauserakenteita ja sanamuotoja väärin.
Tutkimuksen tuloksista on hyötyä esimerkiksi kielenoppijoille, jotka haluavat kehittää kielitaitoaan informaaleissa ja luonnollisissa ympäristöissä. Lisäksi tulokset antavat tietoa sosiaalisen median hyödyistä opettajille ja vanhemmille.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5344]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
The purple soulstone : material package for teaching English to eighth graders through gamification, augmented reality and interactive storytelling
Pajakko, Anton (2023)Pelillistämisestä on tullut koko ajan suositumpaa, eikä sen suosio näytä olevan laskussa. Nykyään sitä käytetään niin työelämässä kuin opettamisessakin. Kapp (2012) määrittelee pelillistämisen seuraavasti: peli elementtien ... -
Encountering African American English on Instagram : A Study on Bachelor's and Master's Students' Language Attitudes in Finland
Moisio, Linnea (2024)Tutkimuksessa kartoitettiin millaisia kieliasenteita suomalaisissa korkeakouluissa kandidaatin ja maisterin tutkinto-ohjelmissa opiskelevilla on afrikkalaisamerikkalaista englantia kohtaan siinä muodossa, jossa se ilmenee ... -
Learning to read for the first time as adult immigrants in Finland : Reviewing pertinent research of low-literate or non-literate learners’ literacy acquisition and computer-assisted literacy training
Malessa, Eva (Centre for Applied Language Studies, University of Jyväskylä, 2018)Against the backdrop of increasing global humanitarian migration to highly literate countries and the resulting necessity and challenge to provide language and literacy education to non-literate or low-literate adult second ... -
Finnish students' uses of and attitudes towards English on Facebook
Valppu, Jenni (2013)Monet sosiaalisen median sovellukset ovat saavuttaneet maailmanlaajuisen suosion ja niistä on tullut tärkeä osa etenkin nuorten jokapäiväistä elämää. Englantia käytetään sosiaalisessa mediassa paljon ja erityisesti ... -
Video games in informal language learning : a learner perspective
Honkanen, Hanna (2024)Videopeliharrastukset ovat suuressa suosiossa kaikenikäisten kesken. Opetuksessa hyödynnetään usein opetuskäyttöön tehtyjä pelejä, kuten Kahoot!ia, mutta myös kaupallisia pelejä voidaan käyttää kielenoppimisen tukena. ...