Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSoliman, Wael
dc.contributor.authorLaukka, Michael
dc.contributor.authorHuotari, Samuel
dc.date.accessioned2020-05-25T07:15:32Z
dc.date.available2020-05-25T07:15:32Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69154
dc.description.abstractSisu-järjestelmä korvaa vaiheittain Jyväskylän yliopistossa käytöstä väistyvän Korppi-järjestelmän. Opintotietojärjestelmä on kriittinen työskentely-ympäristö niin opiskelijoille kuin yliopiston työntekijöille, joten muutosprosessin onnistuminen on tärkeää muun muassa työskentelyn jatkuvuuden varmistamiseksi. Sisu-järjestelmä on tulossa käyttöön myös monessa muussa yliopistossa, joten Jyväskylän kokemuksia on mahdollista hyödyntää myöhemmin alkavissa käyttöönotoissa. Tässä Pro gradu -tutkimuksessa tutkittiin uuden Sisu-järjestelmän käyttöönottoa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten käyttäjät ovat kokeneet järjestelmän käytön ja käyttöönoton sekä missä vaiheessa järjestelmän hyväksymistä käyttäjät ovat. Lisäksi tavoitteena oli selvittää millaisia onnistumisia ja epäonnistumisia on koettu, sekä onko kahden käyttäjäryhmän välisiä eroja havaittavissa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jossa tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja. Haastatteluja toteutettiin 18 joista 10 oli opiskelijoita ja 8 henkilökuntaa. Tutkimuksen teoreettisena pohjana toimii kirjallisuuskatsaus, jossa pureuduttiin aihetta käsittelevään kirjallisuuteen ja keskeisiin teorioihin. Kirjallisuuden ja empiiristen tulosten pohjalta luotiin teoreettinen viitekehys. Haastatteluiden analysoinnin jälkeen havaittiin, että käyttäjäryhmien välillä on ollut sekä eroja että yhtäläisyyksiä. Molempien käyttäjäryhmien arkkityyppi oli saavuttanut teoriaviitekehyksen vaiheen, jossa järjestelmässä hyödynnetään joitain perusominaisuuksia mutta koettu arvo käytössä ei ollut vielä realisoitunut, eikä järjestelmän käyttö ollut rutinoitunut. Tutkimuksessa havaittiin myös, että opiskelijoiden suhtautuminen uuteen järjestelmään on ollut jonkin verran neutraalimpaa kuin työntekijöiden, joiden kokemukset olivat olleet pääosin negatiivissävytteisiä. Käyttöönoton suurimmiksi ongelmiksi oli koettu järjestelmän puutteellinen laatu, sen tuoma ylimääräinen paine työntekoon sekä epäonnistunut kommunikaatio ja avoimuuden puute järjestelmän käyttäjän näkökulmasta.fi
dc.description.abstractSisu system is the new student information management system in the University of Jyväskylä as the previous Korppi system is being phased out. Student information management system is a critical working environment for both students and staff at the university and it is therefore important for the change process to succeed so that the continuity of working is ascertained. Sisu system is furthermore in the process of being deployed into many other universities across Finland. The experiences gained in the University of Jyväskylä may be utilized in later implementation projects in those institutions. In this master’s thesis, the implementation of the new Sisu system was studied. The goal was to ascertain how the users have experienced the use and implementation of the Sisu system and how has the user acceptance of it proceeded. It was desirable to examine the successes and failures encountered and whether there were observable differences between different user groups. This study was conducted as a qualitative case study in which the semi-structured interviews were utilized to collect the data. Eighteen interviews were conducted of which ten were students and eight staff members. An extensive literature review, consisting of the most pivotal literature on IT acceptance and success acted as the foundation for the study and research framework. After the data analysis, the research framework was refined by the empirical results gained. The data analysis provided two user archetypes describing overall perceived experience of two user groups, students and staff regarding the implementation of the Sisu system by highlighting most recurring individual experiences. Both archetypes had reached a stage, where only the most necessary core features and processes are utilized but the system value has not yet realized and the affective state and attitudes are mostly negative. It was also observed that the students’ perception was slightly more indulgent compared to staff. The most major problems encountered revolved around the poor perceived system- and information quality and the negative impact it therefore had on the individual’s work as well as the perceived lacking quality of communication between the university and the user. Additionally, the study provided theoretical implications for IT’s user acceptance process-based view as presented in the refined, nascent research framework.en
dc.format.extent119
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.subject.otherIT acceptance
dc.subject.otherIS success
dc.subject.otherIT switching
dc.subject.otherprocess-based view of IT acceptance
dc.subject.otherUTAUT
dc.subject.otherSisu
dc.subject.otherstudent information management system
dc.titleUser acceptance & use of Sisu system in the University of Jyväskylä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202005253407
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysotietojärjestelmät
dc.subject.ysoopiskelijat
dc.subject.ysoasenteet
dc.subject.ysokokemukset
dc.subject.ysokäyttäjät
dc.subject.ysodata systems
dc.subject.ysostudents
dc.subject.ysoattitudes
dc.subject.ysoexperiences (knowledge)
dc.subject.ysousers
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot